Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzIntroducere & Context
Povestea evoluției Uniunii Europene este cel puțin interesantă. Având ca precursori Comunitatea Europeană a Cărbunelui Oțelului, și, mai apoi, Comunitatea Economică Europeană, redenumită Comunitatea Europeană, această entitate supranațională a avut o dezvoltare rapidă, atât laterală, cât și verticală. De la un număr inițial 6 membri și prevederi doar în ceea ce privește gestiunea resurselor de oțel și cărbune, Uniunea Europeană a ajuns să reprezinte un bloc economic cu o piață unică. Corelativ cu dezvoltarea Uniunii Europene s-au dezvoltat și economiile membrilor săi. Pentru a realiza nivelul de integrare și dezvoltare al Uniunii Europene e suficient să știți că, până când veți termina de citit acest articol, în interiorul Uniunii Europene vor fi fost emise mai mult de 150.000 de facturi.
În acest context, a apărut necesitatea de a reglementa fluxurile de plăți între entitățile din Uniunea Europeană. Această necesitate se justifică de asemenea și din faptul că, de regulă, plățile între entități nu sunt realizate pe loc (la momentul livrării/ recepției/ finalizării lucrărilor ori la momentul primirii facturii), ci la un moment ulterior. Pentru aceasta, părțile stabilesc de regulă un termen maximal pentru plata facturii, care, de obicei, curge de la primirea facturii corect întocmite de beneficiar/ cumpărător.
Un prim efort de reglementare a fost o recomandare a Comisiei privind termenele de plată din data de 12 mai 1995. Ulterior, în scopul combaterii întârzierii efectuării plăților în cazul tranzacțiilor comerciale a fost adoptată Directiva 2000/35/CE a Parlamentului European care a fost înlocuită în 2011 de Directiva 2011/7/UE a Parlamentului European și Consiliului. Aceasta din urmă a fost transpusă în legislația internă de Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști şi între aceștia şi autorități contractante („Legea 72/2013”).
Legea 72/2013
După cum îi spune și denumirea completă, Legea 72/2013 reglementează doar contractele între profesioniști, respectiv între aceștia și autoritățile contractante, fără a se aplica asupra contractelor încheiate cu consumatorii (aceștia fiind protejați prin alte acte normative).
Printre prevederile principale ale Legii nr. 72/2013 se numără:
Propunerea de Regulament pentru combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale
Deși Directiva 2011/7/UE (la nivel intern Legea 72/2013) a reprezentat un prim pas într-o direcție bună, Comisia a constatat că problema plăților întârziate nu a fost rezolvată suficient. Întorcându-ne la exemplul celor 150.000 de facturi emise pe parcursul lecturii acestui articol, dintre acestea 75.000 vor fi plătite cu întârziere. Conform analizei Comisiei Europene, cauza acestei probleme este reprezentată de asimetria în puterea de negociere dintre un client mare și un prestator/ furnizor mic sau mediu. Din această cauză, furnizorul IMM este nevoit să accepte condiții de plată inechitabile, suferind costuri și prejudicii indirecte prin prisma lipsei de lichiditate, în timp ce clientul mare beneficia de facto de o formă de creditare gratuită. Concluzia Comisiei Europene a fost că Directiva 2011/7/UE nu dispune de suficiente măsuri preventive și de mijloace de descurajare adecvate și că mecanismele de aplicare și de despăgubire sunt insuficiente. Astfel, la data de 12 septembrie 2023, Comisia Europeană a publicat o Propunere de Regulament pentru combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale („Propunerea de Regulament”).
Principalele prevederi ale Propunerii de Regulament
Propunerea de Regulament vizează, între altele:
În cazul furnizorilor și produselor agricole și/sau alimentare vizate de Directiva UTP (2019/633), autoritățile nou-formate vor transmite potențialele încălcări către cele de aplicare a legilor de implementare a Directivei UTP (Consiliul Concurenței, în cazul României).
Nu este de neglijat nici faptul că Propunerea Regulament ar fi aplicabilă în aceeași formă, direct și automat, în toate statele membre ale Uniunii Europene, asigurând un nivel sporit de predictibilitate și integrare în cazul comerțului internațional.
Următorii pași
Adoptarea și intrarea în vigoare a Propunerii de Regulament vor dura, simpla propunere reprezentând doar primul pas în procesul legislativ al Uniunii Europene. Propunerea de Regulament va fi examinată, modificată (dacă este cazul) și aprobată de Parlamentul European și de Consiliul European, urmând apoi a fi publicată post-adoptare în Monitorul Oficial al Uniunii Europene. Conform prevederilor acesteia, Propunerea de Regulament va începe să producă efecte în termen de 12 luni de la publicare.
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More