Afaceri

7 din 10 firme românești estimează scăderea vânzărilor din cauza concurenței neloiale a platformelor asiatice (Studiu ARMO)

Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) publică astăzi concluziile unui studiu de piață realizat în rândul firmelor de comerț românești, offline și online, privind efectele extinderii marilor platforme internaționale de comerț electronic asupra mediului de afaceri autohton. Rezultatele arată un dezechilibru sever în piață, alimentat de lipsa unor reguli uniforme de taxare vamală și de control al calității produselor și serviciilor oferite de platformele din afara UE, firmele românești fiind concurate neloial, potrivit unui comunicat.

Impactul imediat al platformelor asiatice asupra economiei locale

  • 77% dintre firmele românești se așteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaționale în principal prin scăderea vânzărilor.
  • 75% dintre respondenți avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol și Shein.
  • 73% dintre respondenți anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienți.
  • În același timp, 71% semnalează o posibilă creștere a produselor de slabă calitate pe piață, afectând experiența consumatorilor și imaginea întregului sector de comerț online românesc.
  • Temu, Trendyol și Shein sunt în topul celor mai cunoscute platforme marketplace internaționale în rândul respondenților, devansate doar de către rețeaua socială Facebook
  • Temu și Aliexpress au cel mai mare impact în rândul revânzătorilor și a companiilor mici din România.
  • Shein și Trendyol afectează cel mai mult companiile care comercializează haine, încălțăminte și accesorii.

 Previziuni sumbre și temeri pentru 2025

Antreprenorii români se așteaptă la continuarea declinului: 32% din totalul comercianților afectați previzionează scăderea vânzărilor și în acest an, iar aproape 1 din 4 producători locali care își comercializează produsele acuză concurența neloială a platformelor asiatice prin prețurile de „dumping” practicate și neplata taxelor datorate bugetului național.

Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile românești consultate așteaptă măsuri concrete de la autoritățile naționale și europene:

  • 65% cer programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitală și inovare.
  • 62% solicită obligarea platformelor asiatice să respecte integral legislația națională și UE de protecție a consumatorilor.
  • 61% vor aplicarea acelorași impozite pe care le achită firmele românești.
  • 55% susțin introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.

Ce solicită mediul de afaceri autohton?

„Mesajul antreprenorilor locali consultați prin acest studiu este clar: vrem condiții nediscriminatorii pentru toți jucătorii. Atât timp cât comercianții români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă și respectă standardele UE și legislația națională, nu putem accepta ca aceleași reguli să fie opționale pentru platformele din afara Uniunii”, declară Cristi Movilă, președintele ARMO.

Contribuția sectorului local de comerț electronic rămâne esențială

Conform ARMO, în 2024, comerțul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB, cu potențial de convergență spre media europeană de 4,2%. Peste 72% dintre internauți au cumpărat online anul trecut, evoluție susținută de creșterea conectivității în mediul rural (67,3% rată de adopție). Pentru ca acest motor de digitalizare și venituri fiscale să continue să funcționeze, este nevoie de un „level playing field” real, nu doar declarativ.

„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecți. Dacă nu închidem aceste portițe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei românești”, subliniază Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.

Articole recente

Angajamente propuse de Vodafone România, în tranzacția Telekom România Mobile Communications

Consiliul Concurenței a aprobat achiziția de active și de acțiuni în Telekom România Mobile Communications…

o oră ago

DNSC: Continuă campaniile frauduloase care promovează o aşa-zisă platformă de investiţii de stat

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică avertizează în legătură cu continuarea campaniilor frauduloase care promovează o…

2 ore ago

Consiliul Concurenței aprobă achiziția de active și de acțiuni în Telekom România Mobile Communications de către DIGI România și Vodafone România

Consiliul Concurenței aprobă achiziția de active și de acțiuni în Telekom România Mobile Communications de…

2 ore ago

Z.ai, cel mai recent model de IA al Chinei, spune că este mai ieftin de utilizat decât DeepSeek

Startup-ul Z.ai, cunoscut anterior sub numele de Zhipu, a anunțat luni că noul său model…

2 ore ago

Taxele vamale de 15% la exporturile europene au un impact direct limitat asupra României (Concordia)

Taxele vamale de 15% la exporturile europene au un impact direct limitat asupra României, în…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More