Secretariatul General al Guvernului (SGG) anunță selecția pentru ocuparea a unui post de președinte și a două posturi de vicepreședinți pentru Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, pentru un mandat de 4 ani, conform Hotărârii nr. 617 din 27 iulie 2023 privind organizarea şi funcționarea AMEPIP.
I. Scopul procesului de selecție
Procesul de selecție se derulează în contextul îndeplinirii Jalonului 440 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), având ca scop selectarea conducerii Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP). AMEPIP este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.
AMEPIP este condusă de un președinte şi de doi vicepreședinți, numiți prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, în urma derulării unui proces de selecție.
Procesul de selecție
II. Etapele de desfășurare a procesului de selecție sunt:
a) Etapa I – evaluarea dosarelor de candidatură (stabilirea eligibilității);
b) Etapa a II-a – Interviul (selecție)
Doar candidații care au îndeplinit toate criteriile de eligibilitate și ale căror dosare de candidatură au fost declarate admise la Etapa I – evaluarea dosarelor de candidatură, vor putea participa la Etapa a II-a – Interviul.
III. Criterii de eligibilitate:
a) Studii superioare finalizate cu diplomă de licență în domeniul juridic, economic, al administraţiei publice, managementului sau cu diplomă echivalentă (atestat de echivalare/recunoaștere a studiilor eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor care permite continuarea studiilor sau accesul pe piața forței de muncă din România);
b) Experienţă profesională de cel puţin 10 ani în domeniul economic sau financiar, management sau juridic;
c) Cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în societăţi cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcţii de conducere în administraţia publică, perioadă în care a exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice;
d) Cunoașterea unei limbi de circulație internațională, scris și vorbit, la nivel B2, dovedită cu un atestat/certificat;
e) Fără înscrisuri în cazierul judiciar;
f) Fără înscrisuri în cazierul fiscal;
g) Fără condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
h) Starea de sănătate corespunzătoare și atestată pe bază de examen medical, conform dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare;
i) Să nu fie în perioada de interdicţie de trei ani de a ocupa funcţii sau demnităţi publice, prevăzută la art. 25 alin. (2) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
j) Să nu fi fost lucrător sau colaborator al Securităţii, în sensul dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
k) Să aibă capacitatea deplină de exercițiu;
l) Să aibă cetăţenia română;
m) Cunoașterea foarte bună a limbii române (scris/citit/vorbit) ;
n) Scrisoare de intenție;
o) Cel puțin o scrisoare de recomandare de la angajatorii anteriori;
p) Să nu fi luat parte la oricare dintre activitățile procedurii de selecție.
q) Declaraţie pe propria răspundere privind neîncadrarea în situaţia unui conflict de interese.
Fiecare criteriu de eligibilitate din dosarul de candidatura va fi evaluat prin sistemul admis/respins, unde:
- Admis – înseamnă că respectivul criteriu este îndeplinit
- Respins – înseamnă că respectivul criteriu nu este îndeplinit
IV. Criterii de selecţie:
a) competenţe în domeniul guvernanţei corporative – înțelegerea avansată a standardelor OCDE privind guvernanța corporativă, în general, și pentru întreprinderile publice în special;;
b) competenţe în administraţia publică – înțelegerea avansată a contextului normativ în care organizația își derulează activitatea;;
c) competenţă managerială- capacitate avansată de a stabili în mod eficient priorități și obiective, de a aloca resurse corespunzător, capacitatea dovedită de a gândi creativ și strategic și de a conduce și motiva o echipă mare; realizări solide dovedite ca lider și manager, implicând gestionarea atât a resurselor umane, cât și financiare;
d) viziune şi planificare strategică – înțelegerea avansată a contextului privind alinierea reglementărilor și a practicii administrarii întreprinderilor publice la standardele OCDE;
e) capacitate de luare a deciziilor şi de evaluare a impactului acestora – candidatul trebuie să demonstreze capacitatea de a lua decizii strategice informate, în condiții de incertitudine și complexitate instituțională, precum și a unei evaluări asupra guvernanței corporative a întreprinderilor publice, inclusiv din perspectiva eficienței operaționale, transparenței și alinierii la interesele statului acționar;
f) abilităţi de comunicare şi negociere– inclusiv abilități, la nivel de expert, de a comunica și negocia eficient la nivel înalt cu toate părțile interesate din interiorul și exteriorul organizației; capacitate solidă de analiză, inclusiv în legătură cu problemele politice sensibile, și un impuls demonstrabil de a inova, genera și implementa idei noi;
g) capacitate de analiză şi sinteză– abilități analitice avansate și capacitate de a rezolva probleme organizaționale și operaționale printr-o abordare orientată către rezultate;;
h) abilităţi de relaţionare;
i) experienţă de lucru în cadrul sau în colaborare cu organizaţii internaţionale;
j) abilități de comunicare în limba engleză, criteriu care va fi punctat suplimentar.
Notă: cunoașterea limbii engleze potrivit dispozițiilor de la pct. III lit. d) va fi considerată un avantaj și va fi punctată prin acordarea punctajului maxim în cadrul interviului.
Detalierea Criteriilor de selecție se regăsește în anexa la prezentul anunț.
V. Modalitatea de evaluare a candidaților, conform criteriilor de selecție
Evaluarea candidaților se realizează prin analiza documentelor din dosarul de candidatură, prin verificarea activității desfășurate anterior de candidat, prin observarea comportamentală a candidatului pe parcursul interviului, prin analiza răspunsurilor candidatului și punctarea acestora conform grilei de evaluare.
Fiecare competenta din cadrul grilei de evaluare va fi notata conform grilei prin cuantificarea răspunsurilor comportamentale pe care candidații le oferă pentru competentele evaluate in cadrul interviului.
Grilă de punctaj pentru criteriile evaluate in cadrul interviului
VI. Dosarul de participare va conține în mod obligatoriu, următoarele documente:
a) cererea de înscriere
b) copia actului de identitate semnată pentru conformitate cu originalul de către posesor;
c) copii ale diplomelor de studii (diploma de licență sau echivalentă, master, doctorat) semnate pentru conformitate cu originalul de către posesor;
d) curriculum vitae tehnoredactat, datat şi semnat, model European conform HG nr. 1021/2004 – care va include informaţii detaliate privind activitatea anterioară şi cea desfăşurată în prezent, cu intervale de timp sub forma ZZ/LL/AAAA pentru fiecare formă exercitată, inclusiv denumirea angajatorilor şi natura activităţilor desfăşurate de aceştia, funcţiile deţinute, cu evidenţierea acelor activităţi care se înscriu în sfera funcţiei pentru care candidează, precum şi alte informaţii relevante legate de entităţile în care persoana fizică a deţinut sau deţine responsabilităţi de conducere.
e) scrisoare de intenţie– care să releve, printre altele, viziunea candidatului asupra viitorului organizației;
f) cel puțin o recomandare de la locurile de munca în care și-a desfășurat activitatea,
g) extras Revisal/copie după carnetul de muncă/copie după adeverinţe care atestă experienţa profesională – conformate cu originalul de către posesoru/candidatul;
h) documente/adeverinţă din care să rezulte experienţa în administrarea sau managementul unor societăţi din sectorul public şi privat; copie conformă cu originalul, de către posesor/candidat, după documente care atesă experiența profesională din care să reiasă atribuții de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
i) cazier judiciar;
j) cazier fiscal;
k) adeverinţa medicală care atestă starea de sănătate corespunzătoare;
l) declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte respectarea condiției prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. f) din H.G. nr. 617/2023: ”să nu se afle în perioada de interdicţie de trei ani de a ocupa funcţii sau demnităţi publice, prevăzută la art. 25 alin. (2) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;”
m) certificat/atestat de competență lingvistică emis de o entitate autorizată/acreditată în condițiile legii prin care să se ateste cunoașterea unei limbi de circulație internațională, scris și vorbit, nivel minim B2;
n) declarație pe propria răspundere din care să rezulte îndeplinirea condiției prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. g) din H.G. nr. 617/2023, respectiv pct. III lit. j) din Anunț: ”să nu fi fost lucrător sau colaborator al Securităţii, în sensul dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu modificările şi completările ulterioare”.
o) formulare specifice procedurii:
- Formularul 1 – Cerere de înscriere
- Formularul 2 – Declarație specifică procedurii de selecție a conducerii AMEPIP
- Formularul 3 – Notă de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal
- Formularul 4 – Declarație privind acordul de a fi evaluat.
- Formularul 5 – Declarație pe proprie răspundere privind autenticitatea documentelor depuse la dosarul de candidatură.
Modelele de formulare se pot descărca de pe site-ul Secretariatului General al Guvernului și al Agenției pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.
VII. Alte informații
a) Dosarele candidaților se depun sigilate la Registratura Secretariatului General al Guvernului situată în Piața Victoriei nr. 1, Sector 1, cod poștal 011791, București, intrarea C, fie prin depunere personală fie prin comunicare prin intermediul postei/curierat sau prin email la adresa selectieamepip@gov.ro.
Dosarele candidaților transmise prin mijloace electronice/email vor conține înscrisuri certificate/conforme cu originalul prin semnătură electronică calificată a posesorului/candidatului, în caz contrar, este necesară și transmiterea copiilor certificate ca fiind conforme cu originalul de către posesor/candidat, cu respectarea termenului legal. Dosarele trimise prin intermediul poștei/curieratului trebuie să fie comunicate prin scrisoare recomandată, cu valoarea declarată, în numele expeditorului, cu notă de inventar, cu asigurarea serviciilor de preluare a numărului de înregistrare de la registratura SGG.
Pe plicurile dosarelor va fi menționată sintagma: „Selecţie pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinţi ai AMEPIP”. Plicurile vor rămâne sigilate până la data deschiderii lor de către Comisia de selecție.
b) Protecția datelor personale. Acest proces de recrutare și selecție descris în detaliu mai sus, se va desfășura conform Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.
VIII. Bibliografie comună tuturor posturilor:
- Constituția României, republicată;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea și funcționarea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanței Întreprinderilor Publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;
- Legea nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
- TITLUL IV Persoana juridică
- Din TITLUL IX Diferite contracte speciale:
- VII, Contractul de societate,
- IX, Contractul de mandat
- Cartea V, Capitolul IV – Răspunderea Civilă
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr.297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr.500/2004 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare;
- OECD Review of the Corporate Governance of State-Owned Enterprises in Romania – disponibil la adresa: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/fabf20a8-en/index.html?itemId=/content/publication/fabf20a8-en
- Recommendation of the Council on OECD Legal Instruments Principles of Corporate Governance disponibil la adresa: https://legalinstruments.oecd.org/public/doc/322/322.en.pdf
- OECD Corporate Governance Factbook 2021 https://search.oecd.org/corporate/OECD-Corporate-Governance-Factbook.pdf
- Ghidul BVB privind raportarea ESG https://bvb.ro/info/Rapoarte/Ghiduri/Ghid_privind_raportarea_ESG.pdf
Metodologia privind selecția Președintelui și a Vicepreședinților Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice se va putea consulta pe site-ul Secretariatului General al Guvernului la adresa: https://sgg.gov.ro/1/anunturi-amepip/, respectiv al Agenției pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.
Data limită pentru depunerea dosarelor: 06.11.2025.