În ultimii ani, în anumite situaţii de criză, băncile locale au reușit să țină piețele cât de cât lichide și să evite un scenariu de panică şi de șoc, spre deosebire de criza din 2007-2008, a declarat Ionuț LIANU, CFA CEC Bank, la Banking Forum, organizat de Financial Intelligence, care a vorbit despre importanţa băncilor locale în sistemul financiar românesc.
Domnia sa a explicat: “Pentru CEC Bank, caracterul său de bancă locală are foarte multe implicații atunci când ne stabilim strategia. În primul rând, indiferent ce am face, totul este despre România, în anumite momente vedem un potențial mai bun în creditare retail, în alte momente vedem un potențial mai bun pe segmentul de companii. Dar în orice moment, până la urmă, tot ceea ce nu reușim să plasăm prin creditare – și, ca orice bancă comercială, încercăm cât mai mult să credităm – investim în titluri de stat. Practic așa se închide bilanțul oricărei bănci. În ultimii ani am avut o dinamică foarte bună a pasivelor, a depozitelor, nu doar la noi, ci peste tot, în general în sistemul bancar, am remarcat o tendință de creștere a avuției în România, care duce în ultimă instanță la situația în care toate băncile active sunt în supra-lichiditate, adică avem mai multe depozite decât credite. Şi atunci trebuie să plasăm banii în altceva. Pentru noi și, în general, pentru băncile locale, singura variantă de a plasa acest exces este în titluri de stat.
La nivel micro, ce e foarte relevant pentru noi ca bancă locală este că putem să creștem odată cu țara și odată cu agenții economici din România. Asta înseamnă foarte mult să încercăm să adresăm nevoi cu specific local, pe infrastructura locală, să ne uităm un pic ce ar fi de făcut concret. Și o să dau câteva exemple. Noi am fost mereu “early adopters” pentru tot ce înseamnă, de exemplu, plăți instant. Am fost printre primele bănci. Un alt exemplu este serviciul de plată a impozitelor direct din aplicația de mobil. De asemenea, suntem prima bancă care vom introduce posibilitatea de tranzacționare a titlurilor de stat – şi nu mă refer neaparat la Fidelis, şi la piața mare a titlurilor de stat interbancară – la noi se vor tranzacționa de pe mobil,
Aşadar, încercăm să venim în sprijinul infrastructurii locale, a piețelor financiare, pentru că, până la urmă, asta putem să facem ca bancă locală și asta ne ajută și pe noi să creștem.
Ca implicare în infrastructura locală financiară, avem un rol important în piața titlurilor de stat. Am redevenit, după mulți ani, dealer primar. Acum suntem plasaţi pe poziţia întâi ca dealer primar și, din această poziție reușim să contribuim pentru a rezolva una din problemele esențiale ale piețelor financiare din România, și anume lichiditatea.
Încercăm să fim acolo atunci când sunt momente mai tensionate, încercăm să oferim un bid și un ask mereu în piață și cred că asta s-a văzut foarte mult în momente critice, cum au fost 2020, 2022, când am avut blocaje în piață. Și dacă stăm să comparăm cu ce s-a întâmplat, de exemplu, în 2007- 2008, acum cred că un rol important l-au avut băncile locale care au reușit să țină piețele cât de cât lichide și să evităm un scenariu de panică, de șoc.
Băncile locale funcționează și ca un amortizor de șocuri. Pentru economia noastră este foarte important să creştem segmentul băncilor locale. Bineînțeles că lucrurile acestea nu se pot întâmpla fără investiții. În spatele tuturor acestor exemple pe care vi le-am dat, sunt multe investiții pe care noi le-am realizat în cadrul unui program de transformare care durează de ceva ani și continuă cu o viteză si mai mare.
Noi realizăm aceste investiții și în ideea în care, până la urmă, singura noastră variantă de dezvoltare ca grup bancar este să facem profit, ca orice societate pe acţiuni. Ne străduim să facem profit ca orice companie, dar trebuie să faci acel lucru care îți maximizează șansele de dezvoltare. Pentru noi, dezvoltarea infrastructurii, în general, și a serviciilor pe care le putem oferi clienților reprezintă principala sursă de creștere.
Și aici poate ar mai fi de precizat că digitalizarea este un obiectiv în sine, îți permite o anumită automatizare, o reducere de costuri. Dar digitalizarea este în primul rând o șansă către personalizare. Piața în general, – nu doar piața bancară – mai nou, tot ce înseamnă servicii şi bunuri se îndreaptă spre ideea de personalizare. Tehnologia actuală ne permite să facem personalizări, pentru că foarte mult timp companiile, inclusiv sectorul bancar, au oferit clienţilor produse standard. Acum se merge către ideea de personalizare și șansa pe care o avem acum este tehnologia, pentru că putem să facem asta într-un mod cost- efectiv. Este cel mai important aspect atunci când vorbim de digitalizare, de evoluția sistemului bancar către personalizare”.
Întrebat de influenţa fraudelor online, Ionuţ Lianu a spus: “Fraudele online limitează potențialul de dezvoltare şi am văzut că, în ultima vreme, din ce în ce mai multe bănci au limitat valoarea transferurilor. De asemenea, din ce mai înţeles, cadrul legislativ devine din ce în ce mai solicitant pentru bănci, adică băncile trebuie să își asume din ce în ce mai multe riscuri pe zona aceasta. Așa cum se dezvoltă o tehnologie, se dezvoltă și o contra- tehnologie, dar trebuie să ţinem pasul, nu ne mai întoarcem la hârtie și creion. Asta e clar”.