Dinamica care se dezvoltă în Coridorul Vertical, pentru a deveni principala rută de aprovizionare a regiunii cu GNL american, creează condițiile pentru realizarea „Thraki FSRU”, a doua „poartă” de gaz lichefiat promovată de Gastrade în Alexandropolis, în aceeași zonă maritimă în care funcționează deja primul FSRU al companiei, potrivit Energypress.gr.
După cum subliniază reprezentanții Gastrade, prioritatea acordată Coridorului Vertical de către SUA și creșterea prevăzută a importurilor europene de GNL american creează condițiile necesare pentru o a treia infrastructură națională de recepție a gazului lichefiat.
În același timp, retragerea treptată a unităților pe bază de cărbune din țările Coridorului Vertical, combinată cu renunțarea la gazul rusesc începând cu 2028, creează un potențial suplimentar de cerere de peste 30 bcm pe an. Mai precis, piețele care sunt alimentate în prezent prin TurkStream vor trebui să acopere un deficit de 15-16 bcm, iar alte 17 bcm vor fi necesare pentru a înlocui energia pe bază de lignit în regiunea mai largă.
Mai precis, în 2024, consumul acestora era de 51 bcm, iar previziunile pentru 2030 îl situează la 68 bcm. În mod corespunzător, se estimează că piața greacă va atinge 7-7,5 bcm pe an, aproximativ 6-6,5 bcm trebuind să fie acoperite prin GNL – dacă se ia în considerare faptul că în mixul intern 1 bcm este gaz azer, prin TAP, și că acum trebuie să se înlocuiască importurile de gaz rusesc, care se ridică la 3 bcm pe an.
Prin urmare, deși Revythousa și FSRU Alexandroupolis au o capacitate totală de 11,5 bcm, consumul intern crescut va lăsa doar 5-5,5 bcm din capacitatea celor două terminale pentru exporturi. Această capacitate nu va fi suficientă pentru a exploata pe deplin potențialul ESFA pentru exporturi, care se va ridica la 8,5 bcm. Prin urmare, o capacitate de export de 3-3,5 bcm va rămâne neexploatată.
În acest context, cu o investiție de 550-600 de milioane de euro, „Thrace FSRU” este destinat să acopere acest deficit. Toți acționarii Gastrade sunt pozitivi în ceea ce privește perspectiva dezvoltării unui al doilea terminal plutitor de GNL. Cu toate acestea, pentru a profita de această „fereastră de oportunitate”, proiectul trebuie să fie gata de funcționare în 2028.
Proiectul nu necesită neapărat un test de piață, deoarece poate fi realizat dacă se încheie contracte comerciale suficiente care să asigure viabilitatea sa. În acest context, aceleași surse din cadrul Gastrade estimează că, în următoarele luni, interesul potențialilor utilizatori va arăta dacă proiectul va putea asigura venituri suficiente.
În același timp, procesul de autorizare continuă, autorizația de mediu urmând să fie finalizată în curând. În paralel, Gastrade este în plină desfășurare a demersurilor de obținere a finanțării. Contactele exploratorii vizează atragerea de fonduri atât din Europa, cât și din SUA. Perspectiva finanțării americane va fi discutată și în cadrul contactelor care vor avea loc în contextul P-TEC.