Proiectul de lege ce vizează transpunerea în legislația națională a Directivei AIFMD II, prin modificarea și completarea cadrului legislativ aplicabil organismelor de plasament colectiv și administratorilor de fonduri de investiții ce activează pe piața locală de capital, a fost adoptat astăzi de Guvern.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a avut un rol esențial în elaborarea acestui proiect, prin derularea unui proces amplu și constant de consultare, care a permis preluarea și integrarea observațiilor relevante, dar și prin aportul de expertiză oferit de specialiștii Autorității.
„Adoptarea acestui proiect este un pas decisiv pentru consolidarea pieței de capital din România. Pe de o parte, ne asigurăm că legislația națională este pe deplin aliniată la standardele și bunele practici europene, ceea ce sporește credibilitatea și compatibilitatea pieței noastre la nivel internațional. Pe de altă parte, acest demers aduce mai multă claritate și predictibilitate pentru investitori și companii, contribuind la dezvoltarea sustenabilă a economiei și la creșterea încrederii în mecanismele pieței financiare“, a declarat Alexandru Petrescu, Președintele ASF.
Această inițiativă legislativă constituie un demers important în consolidarea pieței de capital din România, urmărind să ofere investitorilor mai multă transparență și protecție, să pună la dispoziția acestora o gamă mai largă de opțiuni investiționale și să deschidă surse alternative de finanțare pentru corporații și IMM-uri în economia reală.
„Modificările aduse prin această inițiativă legislativă au un impact direct și concret asupra investitorilor și companiilor: asigură un nivel mai ridicat de protecție, diversifică oferta de produse financiare disponibile și deschid noi canale de finanțare pentru economia reală. În același timp, ele sporesc transparența și încrederea în piața de capital, contribuind la dezvoltarea mediului de afaceri din România“, a declarat Gabriel-Ioan Avrămescu, Prim-vicepreședinte ASF, coordonator al Sectorului Instrumente și Investiții Financiare.
Proiectul de lege are în vedere îndeplinirea obligațiilor României ca stat membru UE de a transpune în cadrul legislației naționale prevederile Directivei (UE) 2024/927 de modificare a Directivelor 2011/61/UE și 2009/65/CE în ceea ce privește dispozițiile privind delegarea, administrarea riscului de lichiditate, raportarea în scopuri de supraveghere, furnizarea de servicii de depozitar și de custodie și acordarea de împrumuturi de către fondurile de investiții alternative (AIFMD II).
Prin acest act legislativ se modifică prevederi cuprinse în Ordonanța de Urgență nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor și în Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, ambele cu modificările și completările ulterioare.
Proiectul de lege aprobat de Guvern are în vedere, în principal:
- Reglementarea activității fondurilor de investiții alternative (FIA) care acordă împrumuturi. Se introduc prevederi privind dreptul FIA de a acorda împrumuturi. Administratorii de fonduri de investiții alternative (AFIA) stabiliți în Uniunea Europeană (UE) care administrează FIA care acordă împrumuturi trebuie să implementeze și să mențină politici, proceduri și procese eficiente pentru acordarea de împrumuturi și pentru evaluarea riscului de credit, care să fie revizuite cel puțin anual. În situațiile în care AFIA/FIA stabilite în România derulează activități de acordare de împrumuturi permise pe teritoriul României, potrivit proiectului de lege, aceștia vor trebui să realizeze analize de bonitate a debitorilor persoane juridice pe baza unor cerințe prudențiale și să raporteze la Centrala Riscului de Credit (CRC) aceste operațiuni. În plus, se limitează împrumuturile acordate unui singur debitor la maximum 20% din capitalul FIA, în cazul în care împrumutatul este o societate financiară (în sensul Legii nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare), un alt FIA sau un organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM). Se introduc prevederi privind interdicția de a acorda și/sau administra pe teritoriul României, de către AFIA/FIA stabilite în România sau în alte state membre, a împrumuturilor către consumatori. Astfel, FIA care acordă împrumuturi pot constitui canale alternative de finanțare pentru economia reală, cu beneficii directe asupra corporațiilor și IMM-urilor, dar și asupra dezvoltării economice.
- Noi obligații pentru SAI și AFIA. Se introduc prevederi privind obligația societăților de administrare a investițiilor SAI și AFIA de a face o descriere detaliată a resurselor umane și tehnice utilizate pentru îndeplinirea funcțiilor acestora și, în cazul acordurilor de delegare, pentru supravegherea entităților cărora le-au fost delegate anumite activități. Astfel, noile obligații pentru SAI și AFIA vor genera mai multă transparență și încredere în piață, investitorii putând evalua mai ușor capacitatea reală a SAI/AFIA de a administra fonduri, în condițiile în care riscul de fraudă sau de administrare defectuoasă ar scădea semnificativ.
- Diversificarea și modernizarea rolului administratorilor de fonduri. Se introduc prevederi prin care se extinde lista serviciilor auxiliare pe care un AFIA le poate presta suplimentar activităților principale. Mai exact, pe listă se includ administrarea de indici de referință în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011 și administrarea creditelor debitorilor persoane juridice în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2024 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori. Prin aceste prevederi, AFIA pot deveni actori financiari mai compleți și mai competitivi.
- Accesul la servicii transfrontaliere de depozitare. Se introduc prevederi privind faptul că ASF poate permite furnizarea de servicii de depozitare transfrontaliere pentru FIA stabilite în România în anumite cazuri justificative (anterior, depozitarul era stabilit obligatoriu în statul membru de origine al FIA). Astfel, se permite accesul unui număr mai mare de furnizori de servicii de depozitare, iar concurența dintre aceștia ar putea genera scăderea prețului și îmbunătățirea calității acestor servicii pe piața locală.
- Fără acord de reciprocitate pentru SAI din țări terțe. Suplimentar procesului de transpunere a directivei europene, se introduc prevederi prin care se elimină obligația existenței unui acord de reciprocitate în cazul înființării de sucursale pe teritoriul României de către societăți de administrare a investițiilor (SAI) din țări terțe. Această modificare este realizată în conformitate cu recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), având ca scop alinierea României la standardele internaționale și facilitarea accesului investitorilor pe piață. Totodată, demersul reflectă angajamentele asumate de ASF în cadrul evaluării desfășurate de Comitetul pentru Investiții al OCDE și reprezintă un pas esențial pentru accelerarea procesului de aderare la Organizație.
Proiectul de lege aprobat de Guvern urmează să fie transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului României.