Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzTranselectrica (TEL) țintește aproape dublarea capacității de interconexiune a României cu vecinii, până în 2026, a spus Adrian ȘUȚA, Director al Direcției pentru Relația cu Reglementatorul și ENTSO-E, Transelectrica, la cea de-a treia ediție a Forumului Energiei organizat de Financial Intelligence pe 21 aprilie 2021.
Adrian ȘUȚA a menționat că, pentru atingerea obiectivelor climatice, fără doar și poate, locomotiva va fi sectorul energetic: “Sistemul de transport al energiei electrice reprezintă o piesă esențială în tranziția către o economie bazată pe energie curată, cu emisii scăzute de dioxid de carbon.
În privința aceasta, Transelectrica trebuie să-și pregătească sistemul de transport, prin investiții, pentru a face posibilă integrarea de energie din surse curate. Planurile noastre sunt aliniate cu obiectivele de țară ale României. Este în curs de conturare finală și aprobare Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice. Evident că ne vom alinia țintelor de țară în ce privește investițiile în surse regenerabile și vom pregăti rețeaua astfel încât să fie capabilă la timp să preia în mod sigur această energie.
Am început deja lucrul la unele dintre aceste investiții. Vorbim în principal de tronsoane noi de transport de energie electrică, dinspre zona sud-estică a României, dinspre zona Dobrogea către restul sistemului. Dobrogea este o zonă unde, cu predilecție, se instalează capacități de energie regenerabilă eoliană. Tot acolo, avem și capacitățile deja instalate de energie nucleară, la Cernavodă, și în perspectivă instalarea a unuia sau două reactoare suplimentare, tot pe amplasamentul de la Cernavodă.”
Potrivit domnului Șuța, Transelectrica realizează și evaluări de adecvanță cu privire la ansamblul sistemului. Pe lângă crearea de capacitate de transport pentru integrarea resurselor regenerabile, există și o altă dimensiune în ce privește energia curată, având în vedere caracterul intermitent, volatil al acestei energii, a mai spus reprezentantul Transelectrica.
El a menționat că sunt investiții planificate și pe creșterea capacității de interconectare transfrontalieră: “În conformitate cu legislația europeană, am făcut demersurile către autoritățile statului român, ANRE și Guvernul României, prin Ministerul Energiei, și am depus spre avizare un plan de acțiune pentru îndeplinirea cerinței din legislația europeană de creștere a capacității de conectare transfrontalieră a sistemului electroenergetic din România. După parcurgerea circuitului de avizare, acest plan va fi aprobat și va deveni un angajament pe care România îl va avea în calitate de stat membru al Uniunii Europene față de Europa și de Comisia Europeană, și se va crea o traiectorie liniară de creștere capacității de interconectare a sistemul electroenergetic românesc cu sistemele vecine, care va genera beneficii atât sub aspectul siguranței în operarea sistemului, sub aspectul adecvanței sistemului, cât și din punct de vedere al posibilităților sporite de integrare din punct de vedere al piețelor de energie electrică.
În cifre, capacitatea de interconexiune a României cumulată pe toate granițele se situează undeva între 2800-3000 MW, ceea ce reprezintă un salt destul de important față de anul trecut. În decembrie 2020, s-a finalizat investiția Oradea-Nădab, ce a adus un plus de capacitate pe granițele vestice.
Mai departe, țintim către aproape dublarea acestei capacități, pe un orizont de timp 2025-2026. În conformitate cu legislația europeană, până în 2026, trebuie să îndeplinim cerința de punere la dispoziție a cel puțin 70 la sută din capacitatea rețelei pentru schimburi transfrontaliere de energie electrică. Asta se traduce, în linii mari, în dublarea capacității existente.
Avem în vedere, în primul rând, soluțiile structurale de decongestionare a elementelor de rețea, care au impact în ce privește capacitatea sistemului romanesc de a face schimburi cu țările vecine. Avem investiții importante de trecere la 400 kV a axului Porțile de Fier – Reșița – Timișoara – Săcălaz – Arad. Porțile de Fier este capătul din România al interconnectorului existent cu Serbia, iar Arad este capătul de pod, energetic vorbind, al interconectării existente cu Ungaria.
Trecerea la 400 kV, de la 220 kV, a acestui ax important va conduce la o creștere importantă a capacității de transport transfrontalieră, pe lângă beneficiile legate de creșterea siguranței în alimentarea consumului și creșterea capacității de integrare inclusiv pe surse regenerabile. Și în Banat, există un potențial de vânt notabil.”
Există și alte fronturi de lucru pe care Transelectrica este implicata în mod direct, a mai spus domnul Șuța, menționând formule de calcul a capacității mai avansate, mai performante.
Operatorul bursier european Euronext a depus o ofertă voluntară pentru achiziţionarea tuturor acţiunilor Bursei din…
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) informează publicul cu privire la apariția unui cont fals de…
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, în cadrul unei vizite efectuate…
Trimisul special al SUA pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, a început joi o vizită în…
Guvernul a corelat joi, prin hotărâre, dispozițiile normelor metodologice cu prevederile Codului fiscal în ceea…
Numirile făcute în consiliile de administraţie ale companiilor de stat sunt provizorii, niciuna pe indemnizaţie…
This website uses cookies.
Read More