Pașii următori – este necesar acordul acționarilor BVB și CCP, pe noul plan de afaceri
Noi teste tehnice, pentru finalizarea dosarului de autorizare
Noul setup pentru Contrapartea Centrală (CCP), a cărei autorizare este necesară pentru lansarea pieței derivatelor la Bursa de Valori București, prevede să avem tranzacții cu produse futures pe acțiuni, index și energie, în a doua jumătate a anului 2025, precum și implemetarea împrumutului de acțiuni, din 2027, potrivit lui Adrian Tănase, CEO BVB și președinte CCP.RO, care ne-a acordat un inteviu în exclusivitate.
Noul plan și un nou calendar pentru autorizarea CCP a fost întocmit ca urmare a faptului că, în aprilie, proiectul CCP s-a împotmolit, Euronext – care urma să furnizeze soluția tehnică – a cerut rediscutarea condițiilor de livrare a soluției tehnologice, iar contrapartea a negociat noi condiții.
Adrian Tănase ne-a vorbit despre stadiul proiectului CCP și pașii următori, în cadrul interviului acordat Financial Intelligence.
Astfel, este necesar acordul acționarilor BVB și CCP, pe noul plan de afaceri al contrapărții centrale, semnarea unor noi contracte de licență și dezvoltări ulterioare, dar și noi teste tehnice, pentru finalizarea dosarului de autorizare. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus o extindere cu 3 luni, până în 8 decembrie, a termenului pentru completarea dosarului de autorizare.
***
Noul termen pentru finalizarea dosarului de autorizare pentru contrapartea centrală (CCP) va fi decembrie 2024, potrivit proiectului ASF. Care sunt șansele încadrării în termen? Ce etape mai trebuie parcurse?
Adrian Tănase: Sunt șanse foarte mari să ne încadrăm în acest termen, cel puțin așa cum văd eu lucrurile acum.
În primul rând, avem nevoie de aprobarea noului plan de afaceri și, în consecință, a majorării de capital de 5 milioane de euro, la nivel de contraparte centrală. Unele lucruri au nevoie și de aprobarea acționarilor Bursei. BVB a convocat AGA pentru aprobarea planului de afaceri de la CCP, cu majorarea de capital, deci acționarii BVB trebuie să aprobe partea Bursei de Valori București în această majorare totală de 5 milioane de euro la CCP. De asemenea, la nivelul CCP, trebuie aprobate și noile contractele – cel de licență cu Euronext, pentru că vom fi tot sub o licență Euronext, și cu noul provider de suport și dezvoltări. Deci acționarii trebuie să accepte noul setup, în care ne vom afla, față de soluția hosted solution, cu care am pornit la drum ca și propunere în 2019, la nivelul Adunării Generale a Bursei de Valori București, și să accepte și noua cerință de capital a contrapărții centrale.
În al doilea rând, pe flow-ul tehnic, trebuie să reluăm niște teste. Softul este același, dar trebuie să reluăm niște teste pe noile premise. Adică nu vom mai fi pe o hosted solution, ci acum tehnologia va sta pe infrastructura contrapărții centrale, au fost deja comandate echipamentele. Vom face teste și cu noul provider de suport.
Dacă aceste lucruri se întâmplă – aprobarea acționarilor pe noul business plan și a majorării de capital și testele de sistem – dosarul ar trebui să fie considerat complet.
Deci sunt necesare servere la nivelul CCP?
Adrian Tănase: Da, sunt comandate deja, vor sosi în următoarele zile. La nivelul Contrapărții Centrală, s-a luat decizia de achiziționare a acestor echipamente – servere și alte echipamente tehnice.
Cele cinci milioane de euro majorare de capital sunt pentru aceste echipamente?
Adrian Tănase: Echipamentele sunt incluse. Banii sunt și pentru costurile suplimentare. După cum puteți vedea în planul de afaceri, costurile la nivel de contraparte centrală sunt mai mari.
În anexa 2 a planului de afaceri, sunt prezentate cele două situații – cum era înainte din punct de vedere tehnologic și cum este acum, before and after. Varianta 2 este cea pe care o propunem acum. Avem acolo situația cash-flow-urilor, sunt niște sume pe care trebuie să le plătim în plus, unele sunt considerate CAPEX, altele considerate OPEX. Acele cash-flow-uri nu se regăsesc și în P&L pentru că sunt tratate diferit. Dar acelea sunt diferențele între situația de dinainte și cea de după, din punct de vedere al tehnologiei. Veți vedea că, în primii ani, costurile sunt mai mari decât înainte și diferențele se reduc în ultimii ani. Diferențele foarte mari vin din faptul că dezvoltările pe care vrem să le facem ulterior vor costa, de data aceasta, față de vechiul setup, în care dezvoltările intrau în prețul fix. Acum vor costa și costurile sunt semnificative.
Când contrapartea centrală va ajunge la un moment în care nu va mai dezvolta produse cu o intensitate la fel de mare, nivelul acestor costuri se va normaliza. Deci nu e o situație care să zicem că va fi permanentă la nivelul contrapărții centrale. E o situație care, din punct de vedere al costurilor, se va normaliza. Asta trebuie să cunoască acționarii contrapărții, acționarii Bursei și este mesajul pe care îl transmit.
Deci avem o soluție software care se așază pe echipamentele pe care le-ați comandat. Înțeleg că nu ar trebui să dureze foarte mult. Cam când ar trebui să aibă loc testele?
Adrian Tănase: Este un subiect pe care îl avem deschis cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, să vedem când organizăm testele, pe ce scenarii. Este un subiect în lucru care nu este încă închis.
Testele le face ASF, BNR…
Adrian Tănase: Da, la fel cum s-a mai întâmplat. Este al patrulea set de teste pe care le facem și tot timpul avem participarea autorităților și a auditorilor interni, extern independent, cu rapoarte de audit care vor face parte din dosarul de autorizare. Se vor efectua în același mod.
Și noile contracte se semnează după ce primiți aprobările la AGA CCP și AGA BVB?
Adrian Tănase: Da, noile contracte cu furnizorii. Este un contract de licență cu Euronext și un contract de go live, cu noul provider – contractul de suport și dezvoltări.
Pe ce perioadă sunt?
Adrian Tănase: Contractul de licență cu Euronext este pe opt ani și contractul cu noul provider de suport și dezvoltări este pe cinci ani.
În aprilie 2024, CCP era foarte aproape de autorizare. Ce s-a întâmplat atunci?
Adrian Tănase: Furnizorul de tehnologie Euronext a dorit să schimbe condițiile colaborării. Vom funcționa în același cadru de licențiere, cu aceeași tehnologie care a fost testată și auditată în cadrul procesului de autorizare, însă au vrut să includă un third party provider care să ne ofere partea de suport și dezvoltări ulterioare, astfel încât ei să nu mai aloce resurse. Acesta a fost motivul declarat pentru schimbarea contractului, faptul că și-au schimbat direcția strategică de dezvoltare internă – CC&G, entitatea cu care am încheiat contractul în 2020 devenind Euronext Clearing, contrapartea pentru întreg Grupul Euronext.
Deci contrapartea românească practic ar fi un concurent pentru ei?
Adrian Tănase: Nu, în niciun caz lucrurile nu au fost privite așa, că sunt concurenți, ci problema a fost ca au dorit alocarea resurselor interne în alte direcții. Nu au mai putut aloca resurse către proiectul nostru, și ne-au propus să lucrăm cu un alt provider, recomandat tot de ei, care să ne ajute în partea de mentenanță și suport și dezvoltări ulterioare, pe soluția pe care ei ne-o vor oferi în continuare. Vom funcționa tot sub licența lor. Acesta este lucrul care s-a întâmplat în aprilie. A fost greu de asimilat, nu pot spune că nu ne-a surprins, dar a trebuit să ne adaptăm și cel puțin, în toate discuțiile ulterioare, am beneficiat de toată deschiderea lor să ne ajute în această perioadă tranzitorie. Sunt optimist ca vom finaliza acest proces și acționarii vor accepta si vor sprijini noul setup.
Din ce am văzut, acționarii și-au arătat susținerea inclusiv financiar, la nivel declarativ, pentru acest proiect în întâlnirile de la ASF. Care considerați că au fost piedicile în perioada de câțiva ani de la debutul proiectului?
Adrian Tănase: Proiectul a început în ianuarie 2019, în mod oficial, cu aprobarea acționarilor Bursei de Valori București, pentru investiția de 10 milioane euro în acest proiect. Compania CCP.RO a fost înființată în noiembrie 2019. Apoi a venit și pandemia, care ne-a mai întârziat. Am intrat în contract cu providerul CC&G, în octombrie 2020. De acolo s-a muncit la proiect și s-a muncit împreună cu autoritățile. Nu pot spune că a fost un motiv, acesta a fost procesul de constituire a dosarului de autorizare, în care, din nou, toate părțile implicate au depus un efort semnificativ și despre care sper să se finalizeze în curând cu succes.
Ce presupune noul plan de afaceri? Când ar trebui să fie operațională CCP, dacă totul merge bine?
Adrian Tănase: Ar trebui ca, în prima jumătate a anului viitor, să primim autorizația, dacă reușim să ne încadrăm în noul termen pentru completarea dosarului (n.n. 8 decembrie) și CCP să devină funcțională la o lună sau două, ulterior primirii autorizației. Deci ar trebui, în a doua parte a anului viitor, să avem deja tranzacții pe produsele pe care vrem să le lansăm, care sunt aceleași produse – single stock futures, index futures, energy futures și servicii de clearing pe piața OPCOM. Această schimbare de setup propusă de Euronext a venit și cu o oportunitate de a introduce un produs pe care nu îl avem în roadmap-ul de dezvoltare ulterioară inclus în vechiul contract, cel de securities lending and borrowing. Acest produs acum este unul prioritar, care va fi dezvoltat împreună cu noii parteneri și pe care sperăm să îl avem implementat și tranzacționat în 2027.
După ce vom avea CCP, efectiv, pentru lansarea produselor vor trebui să lucreze BVB și OPCOM.
Adrian Tănase: Da, BVB are deja o piață autorizată de produse derivate. Piața de single stock futures, index futures a fost deja autorizată, cu condiția semnării unui contract cu o contraparte centrală autorizată. Suntem în discuții foarte avansate și cu aprobarea Codului și autorizării ulterioare a pieței de futures pe energie. Deci aceste piețe vor fi cu documentația gata, vom ajunge în punctul în care vom aștepta doar un CCP funcțional, adică CCP.RO, cu care Bursa în mod formal să încheie un contract de servicii de clearing, cu care să lanseze aceste produse.
Dacă se declară dosarul de autorizare complet anul acesta, ar trebui ca, în maxim 6 luni de la declararea dosarului complet, să primim autorizația și, de acolo, într-o lună-două îl operaționalizăm. Ar trebui ca, spre mijlocul anului viitor, să fie operațional.
Lansați toate produsele odată sau gradual?
Adrian Tănase: Toate în același timp. Vreau să elimin orice dubiu, nu există o gradualitate. Produsele pe care vrem să le autorizăm acum vor fi lansate toate în același timp. Sunt aceste trei produse pe platforma Bursei de Valori București – single stock futures, index futures și energy futures. Și avem și produsele de servicii de clearing pentru contractele de forward pe OPCOM.
Sunt preconizate noi modificări legislative – urmează să intre în vigoare regulamentul european EMIR3? Ce presupune acest nou regulament din perspectiva autorizării CCP?
Adrian Tănase: Dacă vine EMIR3 înainte de declararea dosarului complet, va trebui reluat procesul de autorizare sub EMIR3. Nu e un capăt de țară.
Înțeleg că termenele sunt mai scurte, acolo.
Adrian Tănase: Termenele de răspuns sunt mai scurte, dar trebuie reluat un proces de autorizare.
Cât v-ar putea întârzia?
Adrian Tănase: Nu am o estimare din acest punct de vedere. Din ce prezentări am mai văzut, termenele de autorizare ar trebui să fie de 50 și ceva de zile, în loc de 6 luni, de la declararea dosarului complet. Termenele sunt mai scurte, dar sunt cerințe ușor schimbate. Dacă dosarul va fi declarat complet sub EMIR2, vom fi ok să primim autorizația sub această reglementare, iar acesta este obiectivul nostru.
Ar putea să apeleze la CCP-ul românesc și alte burse din regiune?
Adrian Tănase: Bineînțeles. Prioritatea pentru noi este să luăm autorizația, în cadrul aplicației care a fost inițiată în ianuarie 2023. Ulterior, vrem să o operaționalizăm cu aceste produse pe care le dezvoltăm la Bursa de Valori București. Vreau sa punctez aici, din nou, importanța parteneriatului cu OPCOM ca operator al pieței de energie. Acest parteneriat este o oportunitate pe care atât CCP.RO și Bursa de Valori Bucuresti cât și OPCOM și-au create-o și care trebuie materializată în cadrul acestui proces de autorizare. Acesta este lucrul ce trebuie evaluat de către acționarii noștri la adevăratul lui potențial. Costurile adiționale cu tehnologia, nu zic ca sunt de neglijat, dar într-o evaluare în ansamblu al acestui proiect ar trebui în mod clar să fie într-un plan secund.
Revenind la intrebare, nu avem, în momentul de față, o strategie de extindere a activității și serviciilor Contrapărtii Centrale și către alte piețe, dar, bineînțeles, pot apărea oportunități în viitor.