Update articol:

Airbus, afectată de o nouă problemă de calitate la modelul A320 după retragerea software-ului (Reuters)

Airbus, afectată de o nouă problemă de calitate la modelul A320 după retragerea software-ului (Reuters)
 - poza 1
  • Airbus confirmă raportul Reuters privind problema de calitate

  • Problema de calitate vizează panourile fuselajului, spun surse

  • Airbus a livrat 72 de avioane în noiembrie, spun surse

  • Acum se confruntă cu o sarcină record în decembrie pentru a atinge obiectivul anual

 

Airbus (AIR.PA) a confirmat luni că s-a confruntat cu o problemă de calitate industrială cu panourile metalice ale unor avioane din familia A320, în cea mai recentă provocare după o rechemare pentru remedierea unei defecțiuni a computerului, potrivit Reuters.

Reuters a raportat în exclusivitate mai devreme că Airbus a descoperit probleme de calitate care afectează panourile fuselajului a câteva zeci de avioane din familia A320, întârziind unele livrări.

Nu au existat indicii că vreuna dintre acestea ar fi ajuns la avioane aflate în serviciu, dar acțiunile celui mai mare producător de avioane din lume au scăzut cu până la 11%, deoarece problema tehnică a eclipsat imobilizarea la sol a mii de avioane A320 pentru o actualizare de software. Acțiunile au închis în scădere cu 5,9%.

„Airbus confirmă că a identificat o problemă de calitate care afectează un număr limitat de panouri metalice A320”, a declarat compania, adăugând: „Sursa problemei a fost identificată, izolată, iar toate panourile nou produse sunt conforme cu toate cerințele”.

Un purtător de cuvânt a declarat că problema provine de la un furnizor, al cărui nume nu a fost dezvăluit.

Airbus are furnizori interni și externi pentru structurile sale aeronautice, partea din față a fuselajului A320 fiind fabricată în mare parte în Franța, iar partea din spate în Germania. Panourile superioare tind să fie produse intern, restul implicând mai mulți furnizori.

Aceasta este cea mai recentă problemă pentru modelul cel mai bine vândut, după ce în weekend a fost rechemată pentru reparații mai mult de jumătate din flota familiei A320, din cauza unei vulnerabilități a software-ului la erupțiile solare.

Operațiunile au revenit la normal luni, după ce o schimbare a versiunii software a fost implementată mai repede decât se aștepta, mai puțin de 100 de avioane necesitând încă o reparație hardware posibil mai profundă.

Modelul A320, care a detronat recent Boeing 737 ca cel mai livrat avion de linie, se confruntă, de asemenea, cu blocaje în reparații, care au ținut la sol sute de avioane din motive logistice. Vineri, Airbus a introdus limite pentru unele decolări pe timp rece.

LIVRĂRI SUB AȘTEPTĂRI ÎN NOIEMBRIE

Problemele de calitate au apărut în contextul în care Airbus își intensifică eforturile pentru a îndeplini obiectivele ambițioase de livrare pentru acest an și au urmat indicațiilor sub așteptări pentru livrările din noiembrie.

Acțiunile companiilor aeriene cliente Lufthansa (LHAG.DE) și easyJet (EZJ.L) au fost, de asemenea, afectate, au spus traderii.

O persoană cu cunoștințe directe despre această chestiune a spus că unele livrări erau deja afectate, dar nu a existat o confirmare imediată cu privire la numărul acestora și la durata afectării. O sursă a declarat pentru Reuters că numărul total de avioane afectate era de aproximativ 50.

Gravitatea defectului asupra livrărilor și dacă impactul se va resimți în anul curent sau în 2026 depinde de locul în care se află problema pe aeronavă și de gravitatea acesteia.
Airbus a declarat că „doar o parte” va necesita măsuri suplimentare.

Surse din industrie au declarat pentru Reuters că Airbus a livrat 72 de aeronave în noiembrie, mai puține decât se așteptau mulți analiști, ajungând la un total de 657 pentru anul în curs.

Airbus, care a refuzat să comenteze, vizează „aproximativ 820” de livrări pentru acest an, ceea ce înseamnă că ar trebui să atingă ceea ce analistul Rob Stallard a numit o performanță „astronomică” de peste 160 de avioane în decembrie.

„Era deja o cerință mare pentru Airbus să atingă numărul de livrări pentru 2025, așa că aceste probleme cu fuselajul nu puteau să apară într-un moment mai prost”, a declarat expertul în aerospațial Vertical Research Partners într-o notă. Cererea pentru avioane este puternică, a adăugat el.

Ilustrând dependența enormă a Airbus de producția unui model extrem de profitabil pentru performanța sa financiară globală, analiștii au trecut cu vederea în mare măsură titlurile din weekend referitoare la radiațiile cosmice, remarcând că impactul financiar al resetării software-ului a fost limitat.

Analistul Jefferies, Chloe Lemarie, a declarat într-o notă înainte de raportarea problemei de calitate că obiectivul de livrare al Airbus rămâne realizabil, pe măsură ce producția de bază crește.

Analistul independent în domeniul aviației, Rob Morris, a declarat că Airbus ar putea ajunge la aproximativ 800 de livrări – ceea ce, potrivit altora, ar putea fi suficient pentru a revendica victoria pe baza formulării previziunilor sale – dar cu un anumit risc ca rezultatul final să fie „puțin mai mic”.

BVB | Știri BVB