Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzCea mai mare organizație mondială pentru armatori, navlositori, brokeri maritimi și agenți avertizează că, deși nu este încă clar cum va răspunde Iranul la atacul american de sâmbătă asupra instalațiilor nucleare iraniene, amenințarea la adresa transportului comercial în apele din jurul Peninsulei Arabice a crescut, potrivit CNBC.
„A crescut amenințarea Houthi la adresa transportului maritim în Marea Roșie și Golful Aden”, a declarat Jakob Larsen, șeful securității la Bimco, care reprezintă armatorii din întreaga lume. „Houthi amenință acum navele comerciale afiliate Israelului sau SUA, dar nu pot fi excluse atacuri împotriva navelor comerciale cu alte afilieri.”
Larsen a declarat că se așteaptă ca navele de război americane și navele comerciale afiliate Israelului sau Statelor Unite să fie țintele preferate ale iranienilor.
Într-un e-mail adresat CNBC, un purtător de cuvânt al Hapag Lloyd a declarat: „În prezent, încă traversăm Strâmtoarea Hormuz. Nivelul de alertă este ridicat, însă, și situația se poate schimba de la o oră la alta”.
Furnizorul de servicii logistice integrate Maersk a anunțat vineri că suspendă temporar escalele în cel mai mare port de containere din Israel, Haifa. Facilitatea de marfă în valoare de 4,2 miliarde de dolari din Haifa, deținută de Adani Group, a fost ținta rachetelor iraniene, dar nu a suferit niciun fel de daune. Săptămâna trecută, Jugeshinder „Robbie” Singh, directorul financiar al Adani, a demontat informațiile false postate pe rețelele sociale iraniene, potrivit cărora portul ar fi fost incendiat în urma unui atac.
Larsen, de la Bimco, a avertizat că Iranul ar putea încerca să perturbe și mai mult transportul comercial în Strâmtoarea Hormuz prin atacuri asupra navelor comerciale. În aceste atacuri ar putea fi utilizate rachete antinavă sau drone aeriene și terestre, a spus el.
„Amplasarea de mine marine ar constitui o altă evoluție periculoasă, dar intenția Iranului de a face acest lucru este discutabilă, având în vedere riscul pentru navele comerciale afiliate Iranului și riscul unui dezastru ecologic în cazul avarierii unei nave”, a spus Larsen.
Strâmtoarea Hormuz, care leagă Golful Persic de Marea Arabiei, este recunoscută ca unul dintre cele mai importante puncte de strangulare a transportului petrolier din lume. Imposibilitatea transportului petrolului prin Strâmtoarea Hormuz, chiar și temporar, poate determina creșterea prețurilor globale la energie, creșterea costurilor de transport și întârzieri semnificative în aprovizionare. În 2023, fluxul de petrol prin această cale navigabilă a fost în medie de 20,9 milioane de barili pe zi, potrivit Administrației pentru Informații Energetice din SUA, reprezentând aproximativ 20% din consumul global de lichide petroliere.
„Având în vedere amenințarea iraniană la adresa bazelor militare americane din regiune, disponibilitatea navelor de război pentru protecția transportului comercial este probabil limitată, în special pentru navele comerciale care nu au nicio afiliere cu SUA sau Israel”, a spus Larsen.
Strâmtoarea Hormuz gestionează mai puțin de 4% din comerțul mondial cu containere, dar porturile Jebel Ali și Khor Fakkan sunt puncte intermediare critice pentru rețelele globale de transport maritim din regiune.
Majoritatea volumului de mărfuri din aceste porturi are ca destinație Dubai, care a devenit un hub pentru transportul de mărfuri cu servicii de alimentare în Golful Persic, Asia de Sud și Africa de Est.
Chiar înainte de atacurile SUA de sâmbătă, escaladarea conflictului dintre Israel și Iran a provocat o creștere a tarifelor de transport maritim în această săptămână de la Shanghai la Jebel Ali, cel mai mare port din Golful Arab.
Firma de informații privind transportul maritim Xeneta a declarat că tarifele medii spot au crescut cu 55% de la o lună la alta, până vineri. Tarifele sunt acum de 2.761 dolari pe unitate echivalentă de patruzeci de picioare (FEU), o unitate standard pentru măsurarea capacității navelor container și a volumului mărfurilor.
În ceea ce privește tancurile de ţiţei, tarifele spot pentru transporturile de țiței cu nave foarte mari (VLCC) între Orientul Mijlociu și China au crescut cu 154% față de săptămâna precedentă, până joi. Tarifele pentru tancurile de lungă distanță (LR2) pe ruta comercială Orientul Mijlociu-Japonia au crescut cu 148%, iar tarifele pentru transporturile de gaz cu nave foarte mari (VLGC) între Orientul Mijlociu și Japonia au crescut cu 33%.
Motivele care stau la baza creșterii tarifelor includ cheltuielile suplimentare pentru măsurile de securitate, prețurile mai mari ale combustibilului pentru buncăre și costurile combustibilului, deoarece navele consumă mai mult combustibil din cauza navigării mai rapide prin zone cu risc ridicat.
Marsh McLennan, cel mai mare broker de asigurări maritime din lume, a remarcat că tarifele de asigurare a corpului navei și a echipamentelor pentru navele care tranzitează Strâmtoarea Hormuz au crescut cu peste 60%.
Având în vedere ultima serie de măsuri de apărare, Bimco încurajează armatorii să își revizuiască evaluările riscurilor de securitate și să ia în considerare cu atenție măsurile de atenuare.
„Navele comerciale din zonă ar trebui să ia în considerare reducerea expunerii la amenințările din partea Iranului, de exemplu, prin devierea rutelor de la coasta iraniană”, a declarat Larsen. „De asemenea, recomandăm navelor să mențină un contact strâns cu forțele navale din zonă prin intermediul UK Maritime Trade Operations, să mențină o vigilență sporită și să intensifice supravegherea, să raporteze observările și evenimentele suspecte către UKMTO și să sporească reziliența navelor pentru a atenua daunele, asigurând integritatea etanșeității și pregătirea organizației de control al avariilor, inclusiv capacitatea de stingere a incendiilor.”
„Bimco nu recomandă niciodată în mod direct armatorilor să se țină complet departe de o zonă de conflict. O astfel de decizie trebuie luată de armator, luând în considerare toți factorii relevanți ai evaluării riscurilor de securitate, inclusiv, de exemplu, amenințarea, vulnerabilitățile navei și nivelul de acceptare a riscurilor de către navigatori, armator și proprietarul încărcăturii.”
China a exprimat ''opoziţia sa fermă'' faţă de întâlnirea din India dintre preşedintele ceh Petr…
Phenianul nu are "niciun motiv" de a relua dialogul diplomatic cu Seulul, a declarat luni…
Google a recunoscut că sistemul său de avertizare timpurie în caz de cutremur nu a…
În urma manifestării fenomenelor hidrometeorologice prognozate, 25 de localități din nouă județe ale țării (Alba,…
Autor: Eugen Lascu După cum am mai afirmat și în alte articole, trăim într-o eră…
Autor: Gabriel Grădinescu, fost vicepreședinte ASF Se observă o efervescență în jurul temei guvernanței companiilor…
This website uses cookies.
Read More