ALRO va publica la finalul lunii cel de-al cincilea raport de sustenabilitate, a spus Ana-Maria IMBREA, Director Relații cu Investitorii și Relații Corporative, ALRO. Ea a anunțat, la Forumul Regional al Energiei din Europa Centrală și de Est – FOREN 2022, componentele temei centrale ale raportului de sustenabilitate, aluminiul fiind un vector de decarbonizare în atingerea obiectivelor climatice ale României, conform cerințelor Pactului Ecologic European.
Ea a amintit că ALRO își raportează performanța de sustenabilitate printr-un raport aliniat cu standardele internaționale GRI (“Global Reporting Initiatives”) încă din 2017, când o astfel de raportare nu era obligatorie.
Ana-Maria IMBREA a spus: “Avem la nivel de grup aproximativ 4.000 de angajați, lucrăm cu circa 3.000 de furnizori, de activitatea noastră depind indirect aproximativ 20.000 de locuri de muncă și contribuim anual cu peste 61 milioane de dolari la bugetele locale și de stat”.
În plus, încă din anii 2000, am investit foarte mult pe partea de performanță de mediu, aproximativ
700 de milioane de dolari în proiecte de eficiență energetică și echipamente de ultimă generație. De aceea, încă suntem aici și am reușit să ne menținem în topul companiilor din lume pe partea de producție de aluminiu.”
O altă componentă a temei centrale a raportului de sustenabilitate este că aluminiul, prin proprietățile lui unice, are capacitatea de a putea fi reciclat la infinit, a spus doamna Imbrea: “Este un important vector de decarbonizare pentru cele mai sofisticate industrii, mă refer la industria aeronautica și cea auto, pentru care ALRO este unul dintre furnizorii de top.”
Pe partea de taxonomie, încă de anul acesta, pentru anul financiar 2021, companiile sunt obligate să raporteze procentul de activități eligibile și neeligibile din activitatea pe care o desfășoară, urmând ca de anul viitor acest proces să devină și mai complex – aceste companii vor trebui să raporteze alinierea activităților eligibile cu taxonomia europeană la cele șase obiective climatice de mediu, a spus reprezentantul ALRO: “În acest moment, aceste criterii tehnice de aliniere nu sunt disponibile decât pentru două dintre cele șase obiective. Așteptăm cu interes să vedem clarificările din partea Comisiei, dar cu siguranță procesul va fi unul foarte complex și din păcate împovărător pentru companii, pentru că trebuie subliniată contribuția semnificativă pe care o are compania respectivă prin activitățile sale eligibile la unul sau mai multe dintre aceste obiective de mediu, dar totodată să realizeze și o analiză tehnică din care să reiasă că nu afectează celelalte obiective la care nu contribuie semnificativ.”
Sebastian SBÎRNĂ, Manager Mediu – Sănătate și Securitate în Muncă a completat: “Dacă ne uităm la țintele și abordările Comisiei Europene incluse în pachetul de măsuri “Fit for 55” există un punct CBAM („Carbon Border Adjustment Mechanism”) care la această oră este încă difuz definit privind mecanismul de taxare a amprentei de carbon existente în produsele care ajung în Europa din spațiul non-european. În linie cu aceste ținte ambițioase ale Comisiei și ținând cont de importanța identificării valorii LCA („Life Cycle Assessment”), pentru produsele ALRO am efectuat un calcul complex privind amprenta de carbon pentru un produs destinat industriei aeronautice și a cărui valoare este sub ținta impusă de standardele ASI (“Aluminium Stewardship Initiative”), care astfel situează ALRO în topul companiilor producătoare de aluminiu din Europa. Mai mult, un producător de top din industria auto a solicitat ALRO calculul și transmiterea intensității GHG pentru un aliaj utilizat în producția automobilelor sale de lux care are o valoare de 2,5 ori mai mică decât media globală și de 3 ori mai mică decât cea a unui aliaj similar produs în China conform datelor publicate de asociația European Aluminium”.