-
Pe 28 august 2024, inspectorii ANAF Sector 1 au consemnat oficial că sunt îndeplinite condițiile pentru declararea inactivității firmei.
ANAF Sector 1 a trimis sesizare penală către Parchetul de pe lângă Tribunalul București privind situaţia companiei RICHRBT SRL încă de acum un an, potrivit unui document intrat în posesia noastră.
Recent, Recorder a publicat un material video în care a prezentat cazul firmei Regional Infrastructure Company for Highways Roads Bridges and Tunnels SRL (RICHRBT SRL), o companie “furată” de la un proprietar care deţinea o Vinărie, cu un sediu principal într-o toaletă publică din Piaţa Charles de Gaulle şi cu o cifră de afaceri de miliarde de lei.
Potrivit documentelor intrate în posesia noastră, societatea Regional Infrastructure Company for Highways Roads Bridges and Tunnels SRL (RICHRBT SRL) a fost declarată inactivă fiscal încă din septembrie 2024, întrucât ANAF Sector 1 a făcut multe demersuri pentru a clarifica situaţia acestei companii, iar în final a decis să fie declarată inactivă şi să fie sesizate organele de urmărire penală.
În mai 2024, RICHRBT SRL a depus o cerere pentru obținerea codului de TVA. Verificările standard prevăzute de Ordinul ANAF nr. 239/2021 arătau că firma figura cu stare activă, iar administratorul și asociatul unic nu prezentau înscrieri în cazierul fiscal. Astfel, Codul TVA a fost emis pe 30 mai, cu valabilitate din 1 iunie 2024. Din punct de vedere procedural, ANAF nu avea temei legal să refuze înregistrarea.
Însă în data de 28.05.2024, dl Stroe Gabriel Vasile, fost asociat și administrator la SC REGAS COMSERVIMPEX SRL (CUI 34304829), înregistrată la ONRC sub nr. J40/3870/30.03.2015 a depus la registratura Administrației Sector 1 a Finanțelor Publice o Sesizare prin care a informat ANAF sector 1 că a reclamat la ONRC înregistrarea de mențiuni legate de denumirea societății, a sediului social, obiect de activitate, persoană împuternicită, deschiderea unor puncte de lucru, majorarea capitalului social. Practic, Stroe Gabriel Vasile a sesizat ANAF sector 1 că i-a fost luată firma, iar sesizarea a intrat imediat în fluxul intern de inspecție.
Astfel, pe 20 iunie, ANAF Sector 1 a trimis către Direcția Generală Antifraudă Fiscală, Direcția Regională Antifraudă Fiscală, o solicitare în vederea transmiterii tuturor documentelor întocmite pentru societatea REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL, fosta REGAS COMSERVIMPEX SRL.
În 20.06.2024, ANAF sector 1 a inițiat un control inopinat la acest contribuabil, echipa de inspecție fiscală deplasându-se la domiciliul fiscal. La fața locului s-a constatat că societatea comercială nu funcționează la această locație, adresa fiind fictivă (Piața CHARLES DE GAULLE, Nr. 16 nu există fizic). Echipa de inspecție fiscală a luat legătură cu persoana care deține Certificat digital înregistrat în SPV, care a menționat telefonic că nu are nici o legătură cu societatea REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS S.R.L., necunoscând noii asociați ai societății, după care a fost rugată să transmită echipei de inspecție fiscală datele de contact, respectiv numărul de telefon al fostului administrator, domnul Stroe Gabriel Vasile.
Întrucât la domiciliul fiscal și sediul social situat în Municipiul București, Piața CHARLES DE GAULLE, Nr. 16, Sector 1, societatea verificată nu desfășura activitate și nu a putut fi identificat niciun reprezentant legal al acesteia, locația fiind fictivă (Piața CHARLES DE GAULLE, Nr. 16 nu există fizic), au fost demarate procedurile în vederea inactivării.
În data de 20.06.2024, concomitent cu deschiderea Ordinului de serviciu, au fost solicitate de la ONRC copie după documentele care au stat la baza înregistrărilor de mențiuni, de la înființare și până în prezent privind, denumirea firmei, sediul social obiectul de activitate, persoane împuternicite, deschiderea punctelor de lucru, majorarea capitalului social etc pentru societatea REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL, cu sediul social în Sector 1, Piața CHARLES DE GAULLE, Nr. 16.
Din 20 iunie până la finalul lunii iulie, ANAF sector 1 tot a trimis somaţii către compania REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL, la toate punctele de lucru ale societății, însă acestea au fost returnate de Poșta Română cu destinatar lipsă. De asemenea, ANAF sector 1 a procedat şi la comunicarea prin publicitate, concomitent la sediul Administrației Sectorului 1 a Finanțelor Publice și pe pagină de Internet www.anaf.ro.
În data de 28.06.2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului, a transmis:
– extrasele privind IBAN nr……, având titular de cont REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL și Ordonator CIOT VASILE (număr cont RO ….), pentru majorarea capitalului social din data de 01.04.2024 pentru suma de 35.999.750 lei și din data de 08.05.2024 pentru suma de 90.000.000 lei; copii după contractele de închiriere pentru sediu social și punctele de lucru.
În iulie anul trecut, ANAF Sector 1 a trimis solicitări de informaţii şi la societățile care figurează cu contracte de închiriere pentru punctele de lucru, respectiv SC TOWER CENTER INTERNAȚIONAL SRL, SC VGP PARK TIMIȘOARA SRL, COMPANIA NAȚIONALĂ “ADMINISTRAȚIA PORTURILOR MARITIME” SA, SC LEMACONS SRL, COOPERATIVĂ DE CONSUM CLUJ SOCIETATE COOPERATIVA, SC SZILVIA STORE SRL, SC QUEHENBERGER LOGISTICS ROU SRL, SC LCM INVEST SRL. Toate aceste companii au transmis că nu au avuz relaţii comerciale cu REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL.
Inspectorii ANAF Sector 1 au verificat şi IBAN-urile declarate pentru majorările de capital de peste 120 milioane lei și au descoperit că aparțineau altor persoane și firme, fără legătură cu RICHRBT. Tranzacțiile invocate nu existau în realitate.
Astfel, în data de 25.07.2024, echipa de inspecție fiscală a trimis prin aplicația informatică “Schimb de informații ANAF-ARB”, cereri pentru identificarea titularilor IBAN-urilor menționate pe extrasele de cont prezentate de ONRC București, în ceea ce privește majorarea capitalului social al societății REGIONAL INFRASTRUCTURE COMPANY FOR HIGHWAYS ROADS BRIDGES AND TUNNELS SRL, în data de 01.04.2024 cu suma de 35.999.750 lei și în data de 08.05.2024 cu suma de 90.000.000 lei. Din analiza tranzacțiilor aferente codurilor IBAN, nu s-au regăsit depunerile de capital social menționate în extrasele de cont prezentate de ONRC.
În data de 24.07.2024, au fost transmise cereri prin aplicația informatică “Schimb de informații ANAF-ARB”, cereri pentru verificarea tranzacțiilor efectuate de persoane juridice în toate conturile indentificate pentru perioada 01.01.2022-24.07.2024. În data de 28.08.2024, a fost întocmit un proces verbal prin care s-a constatat că sunt îndeplinite condițiile pentru declararea contribuabilul în registrul contribuabililor inactivi. În data de 10.09.2024, ANAF Sector 1 a transmis o sesizare către PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL BUCUREȘTI.
Când, în decembrie, firma chineză LONGi Solar a reclamat rețeaua la DIICOT, ANAF Sector 1 a transmis rapid documentația deja strânsă către procurori, potrivit documentelor intrate în posesia noastră.
Analiza bazelor de date arată că tranzacțiile intracomunitare suspecte au început abia în august 2024, la două luni după atribuirea codului de TVA. La momentul controlului din iunie, aceste date nu existau încă în sistem, ceea ce explică de ce ANAF nu putea anticipa amploarea fraudei.
Situaţia firmei RICHRBT a scandalizat opinia publică, reportajul Recorder scoţând la iveală probleme majore din administraţia publică, de la modul în care Registrul Comerțului verifică documentele scanate, existând posibilitatea ca o firmă să fie furată fără probleme de la un proprietar, până la viteza cu care bazele de date europene transmit informațiile despre tranzacții. Deşi şeful ANAF spune în reportajul Recorder că situaţia firmei RICHRBT se află în analiză, poate că ar fi fost bine să prezinte şi paşii pe care i-a făcut ANAF Sector 1 în această speţă, inclusiv declararea inactivităţii firmei şi sesizarea organelor de urmărire penală.
Cazul confirmă existența unor lacune legislative majore, care permit apariția unor astfel de situații. În timp ce inspectorii fiscali se pare că au acționat prompt și în limitele legii, adevărata soluție ține de modificarea cadrului legal. Este esențial ca Președintele ANAF (împreună cu ONRC și alte instituții relevante) să își concentreze eforturile pe corectarea acestor viduri legislative pentru a preveni repetarea lor.