Update articol:

Analiză – Vânzările de produse alimentare ecologice au atins 65 milioane USD

pixabay.com pixabay.com

80% din produsele bio comercializate în România sunt importate

Consumul de alimente ecologice/persoană a depășit 277 EUR în Danemarca, 274 EUR în Elveția și 194 EUR în Suedia, în condiţiile în care, în ​​România, consumul de alimente ecologice a fost doar de 3,72 EUR în 2016

Începând din ani ’90, dar mai ales în primul deceniu al sec 21, stilul de viață sănătos a încorporat componenta de produse organice (cunoscute si sub numele de produse  bio) și mai ales hrană organică. În sens general, produsele organice sunt acele produse realizate fără utilizarea substanțelor chimice, fără intervenții genetice și în armonie cu natură și mediul înconjurător. Ca și în alte țări foste comuniste, în România adoptarea unui stil de viață sănătos a devenit o modă în deceniul al doilea al acestui secol fiind promovat mai ales de către cei care în anii ’90 erau elevi sau studenți și de către cei mai tineri decât ei.

Vânzările de produse alimentare ecologice au atins, anul trecut, 65 milioane USD, cu circa 30% mai mare faţă de acum doi ani, potrivit unor surse din industria de profil. În ceea ce privește comerțul cu amănuntul total, vânzările de produse ecologice sunt estimate la aproximativ 1-2% în România. Rata de creștere este estimată de specialiştii din sector a fi de 15%-20% pe an, care mai susţin că TVA-ul redus de 5% la acest produse ajută la dezvoltarea pieței.

Cifrele sunt mult sub cele din alte state membre ale UE. De exemplu, Germania are cea mai mare piață alimentară ecologică din Europa, cu vânzări de aproximativ 9,5 miliarde EUR în fiecare an (7% din piața alimentară totală). În ceea ce privește cota de piață, alimentele ecologice reprezintă 9,4% din totalul alimentelor din Danemarca, urmate de Luxemburg (8,6%) și Elveția (8,4%). Consumul de alimente ecologice/persoană a depășit 277 EUR în Danemarca, 274 EUR în Elveția și 194 EUR în Suedia, în condiţiile în care, în ​​România, consumul de alimente ecologice a fost doar de 3,72 EUR în 2016.

Prețul și disponibiltatea sunt importante pentru cei interesați de produsele bio. 55% dintre respondenţii unui sondaj au spus că interesul lor pentru fructe și legume bio nu o să fie afectat de preț, în timp ce 35% au arătat că sunt dispuși să plătească pentru produsele bio  mai mult mai ales pentru procent cu legumele și fructele bio. Într-un alt studiu al unui rețele mondiale de retail prezente și în România se prezintă că 8% dintre cei intervievați sunt interesați să cumpere produse “Bio”.

Certificarea ecologică, adica aceea care ofera comparatorului siguranta ca un produs este conform cerintelor sale, este importantă pentru consumatori, 52% fiind  preocupați de acest aspect. 

În ceea ce privește disponibilitatea produselor 61% dintre respondenți preferă achiziționarea din comerțul modern (supermarket-uri și hypermarket-uri)  în timp ce 59% consideră că astfel de produse se găsesc în piețe.

Retailul modern este principalul canal prin care se dezvoltă vânzările de produse bio; rețelele naționale ale acestor jucători din piață de retail sunt motorul creșterii vânzărilor către consumatori și le oferă acestora disponibilitatea produselor bio. Este de notat ca toți jucatorii straini  prezenți în retailul modern promovează produsele bio.

În medie, coșul unui consumator care cumpără și produse bio este substanțial mai mare decât coșul unui consumator non bio și din acest motiv susținerea de către retailisti a promovării produselor de acest tip va continua.

Suprafața totală utilizată pentru producția ecologică a crescut de la aproximativ 182.706 hectare la 258.471 hectare

Producţia şi consumul de alimente bio în România au urmat o tendință pozitivă în ultimul deceniu, dar creşterea în acest domeniu este încă foarte mică în comparație cu media europeană.

Astfel, între 2010 și 2017, suprafața totală utilizată pentru producția ecologică a crescut de la aproximativ 182.706 hectare la 258.471 hectare, potrivit unui studiu publicat în 2019; această creştere a fost ajutată de tendințele de consum ale piețelor din vestul Europei, care au devenit client pentru unii dintre producătorii locali.

Simultan, numărul de operatori autorizați ecologic a crescut de la peste 3100 la peste 8400, odată cu îmbunătățirea accesului la informații tehnice. Cu toate acestea, suprafețele cultivate organic reprezintă doar aproximativ 2-3% din suprafața totală cultivată în România și este una dintre cele mai scăzute dintre statele membre ale UE, cu mult sub media UE de aproximativ 7%.

Suprafețele cultivate cu cereale organice și culturi industriale ecologice sunt cele mai importante, de 84.926 hectare, respectiv 72.388 hectare în 2017. În același an, plantele bio recoltate au înregistrat o creștere impresionantă cu peste 40%, până la 20.350 hectare. Suprafețele cultivate cu culturi permanente de podgorii, pomi fructiferi și nuci au depășit și ele 10.000 hectare.

Printre cei mai mari cultivatori de boabe organice din România se numără: Orgapic (peste 3600 hectare), Agricola Alba (peste 3600 hectare) și Emiliana West România (peste 2000 hectare).

Alte companii care activează în producția, prelucrarea sau distribuția alimentelor ecologice sunt:

  • Primagra este producător și exportator de fructe de cătină
  • Ecofruct colectează fructe de pădure organice, plante medicinale și ciuperci în flora Munților Carpați din România
  • Apiprodex este specializată în producerea și prelucrarea mierii bio și a produselor din stupină
  • Premium Fruct produce sucuri de fructe bio sub marca Profructta
  • Agri Mondo distribuie cereale organice și semințe de ulei organic
  • Biochem Organics distribuie produse agricole organice (grâu, orz, porumb, floarea soarelui, coriandru etc.)

 

Potrivit analiștilor, agricultura ecologică românească rămâne bazată pe export, fermierii vrând să profite de marjele mai mari pe piețele de export, o tendinta care este accentuata de faptul  pe piaţa internă lipsesc facilitățile de procesare.

Potrivit unui studiu USDA (United States Department of Agriculture), principalele piețe de export pentru produse ecologice românești sunt Austria, SUA, Japonia, Germania, Franța, Italia și Danemarca.

 Cerere în creştere pentru alimentele bio

Creșterea pieței bio în România în ultimii ani este rezultatul unor factori diverşi, începând cu majorarea puterii de cumpărare a populaţiei și continuând cu informarea mai bună a consumatorilor, creșterea și diversificarea canalelor de vânzare cu amănuntul care oferă alimente bio.

Creșterea cererii consumatorilor și o varietate limitată de produse de pe piaţa internă determină importurile, în special pentru produsele cu valoare adăugată. Conform surselor din industrie, 80% din produsele bio comercializate în România sunt importate. Principalii furnizori de alimente ecologice sunt Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, Franța și Spania, potrivit acelorași surse din industrie. Restul de 20% produse ecologice produse local consumate în România sunt lapte, ouă, miere, orez și porumb.

Valoarea vânzărilor de alimente ecologice ambalate pe categorii între 2012 și 2018 este prezentată în tabelul de mai jos, care se bazează pe datele Euromonitor (elaborate de studiul USDA). Produsele lactate reprezintă cea mai mare categorie din punct de vedere valoric, 7,4 milioane USD în 2017, care este de două ori mai mare decât în ​​2012. Alimentele ecologice pentru bebeluși au crescut într-un ritm și mai mare (+ 137%), reprezentând vânzări de 5,7 milioane USD în 2017.

Conform studiului USDA, vânzarea de produse alimentare ambalate va crește cu 45% în cei 5 ani. Băuturile bio au reprezentat vânzări în valoare de 3,2 milioane USD în 2017, din care cafea și ceai bio reprezintă 0,7 milioane USD, restul fiind băuturi răcoritoare organice (proaspete și concentrate). Se estimează că vânzarea băuturilor organice se va dubla în următorii 5 ani, conform studiului USDA.

Comerțul cu amănuntul modern este canalul de distribuție dominant al produselor ecologice

Comerțul cu amănuntul modern este canalul de distribuție dominant al produselor ecologice, iar ponderea sa a crescut constant în ultimii ani, până la 69% din vânzările din 2018 (conform datelor Euromonitor). In Romania marile lanturi de retail replica tendinta europeana de crestere vanzarilor produselor organice. Potrivit mai multor surse ale industriei, există presiuni mari asupra filialelor din Romania  ale marilor retaileri moderni internaționali pentru a crește vanzarile alimentelor ecologice in retelele lor printr-o promovare adecvata si continua.

Lanțurile mari de vânzare cu amănuntul au creat  in magazienle lor o secțiune separată de produse bio oferind o varietate din ce in ce mai larga  de produse bio. Mulți comercianți depun eforturi pentru a poziționa produsele ecologice ca fiind accesibile, pentru a încuraja clienții să cumpere produse ecologice, întrucât prețul este perceput ca principala barieră pentru consum..

O analiză arată că hipermarketurile și-au crescut ponderea în distribuția alimentelor ecologice de la 23% în 2012 la 33% în 2018, în timp ce supermarketurile au avut un ritm de creștere mai lent de la 29% în 2012 la puțin peste 30% în 2018.  In 2018 discounterii au reprezentat  doar 6% a pieței de produse bio în 2018 (de la 2% în 2012); faptul este explicabil avand in vedere ca  clienții lor sunt mult mai sensibili la prețuri precum cele ale celorlalte două tipuri de lanțuri.

Studiul USDA consideră că magazinele ecologice specializate nu sunt deocamdată răspândite în România. Trebuie remarcat faptul că creșterea pieței ecologice se produce și în sectorul serviciilor alimentare, unele restaurante servesc mâncăruri ecologice în București și în alte orașe mari.

Atât studiile la care am avut acces cât şi sursele de profil au indicat că  piaţa de produse bio din Romania, deşi încă într-un stadiu incipient în comparaţie cu cele  din ţările occidentale, este racordată la tendinţele europene în sensul că va are un potenţial semnificativ de creştere în următorii ani. 

 

BVBStiri BVB

VES SA (VESY) (23/10/2020)

Neintrunire cvorum AGA O & E 22.10.2020

PRIMARIA ORASULUI ORAVITA (ORV27) (23/10/2020)

Informare - plati restante aferente emisiunilor de obligatiuni emise de Primaria Oravita & calcul rata dobanda pentru cuponul 26