Update articol:

ANALIZĂ XTB: Petrolul înregistrează scăderi importante ale prețurilor. De ce se află sub presiune și cine poate profita?

Sursa Pixabay

Pe piețele globale se observă o reducere evidentă a prețurilor petrolului, înregistrând scăderi de jumătate de punct procentual pentru contractele Brent și WTI. Cel mai recent raport al OPEC arată că presiunea asupra prețurilor persistă, în ciuda cererii și ofertei, arată analiștii XTB, companie de investiții pe bursele internaționale.

Deprecierea prețurilor petrolului este determinată de o combinație de factori financiari și de piață care se suprapun. Din punct de vedere al fundamentelor, piața rămâne solidă: cererea globală este în creștere, iar structura contractelor se află în backwardation – adică prețurile futures sunt mai mici decât cele spot, un semnal al unei piețe puternice. Totuși, influența factorilor financiari și a semnalelor economice pe termen scurt este mai puternică în prezent și determină direcția cotațiilor.

De ce se află petrolul sub presiune?

Printre factorii care apasă în prezent asupra prețului petrolului se numără presiunea ofertei venite din partea producătorilor non-OPEC+, precum SUA, Brazilia, Canada și Argentina, alături de vânzările agresive de contracte futures realizate de fondurile speculative și administratorii de fonduri. De asemenea, cererea din SUA a intrat într-o fază sezonieră de scădere după încheierea sezonului estival, în timp ce îngrijorările legate de ritmul de creștere economică american și efectele tarifelor comerciale adaugă tensiune suplimentară.

În China, semnele de reducere a producției rafinăriilor în luna iulie sugerează o ușoară diminuare a cererii din partea celui mai mare importator mondial. Astfel, actualul declin al cotațiilor nu reflectă o prăbușire fundamentală a cererii, ci mai degrabă predominanța factorilor financiari și a semnalelor pe termen scurt, ceea ce lasă deschisă posibilitatea unei reveniri a prețurilor în cazul unui șoc al ofertei sau al unei escaladări geopolitice.

Creșterea economică stabilă, atât în economiile dezvoltate, cât și în cele emergente, susține în principal cererea. Se preconizează că PIB-ul global va crește cu 3,0% în 2025 și cu 3,1% în 2026, explică analiștii XTB.

Contribuția Asiei este deosebit de puternică, cu o creștere estimată de 4,8% pentru China și 6,5% pentru India în 2025. Aceste piețe sunt motoarele consumului de energie – clasa mijlocie în creștere și dezvoltarea dinamică a industriei și transporturilor asigură menținerea cererii ridicate de combustibil.

Al doilea factor care susține cererea sunt combustibilii pentru transport și produsele petrochimice. Creșterea traficului aerian, cererea stabilă de benzină în țările OCDE și dezvoltarea logisticii în Asia susțin cererea de petrol. În același timp, GPL-ul și kerosenul, utilizate în industria petrochimică, stimulează consumul în sectorul producției de materiale plastice și produse chimice. Acest lucru înseamnă că, în ciuda presiunii financiare și a scăderii prețurilor pe termen scurt, fundamentele cererii rămân puternice, iar piața are în continuare motive să crească pe termen mediu.

Scăderea prețurilor petrolului are consecințe mult mai ample decât piața mărfurilor, subliniază analiștii XTB. Prețurile mai mici ale energiei se reflectă în inflație, balanțele comerciale, rezultatele companiilor și sentimentul investitorilor.

Sunt, totuși, înregistrate și câștiguri

Această reducere îi lovește în primul rând pe marii producători, precum Rusia, Brazilia, SUA sau Arabia Saudită. Pentru aceștia, veniturile bugetare scad, monedele naționale slăbesc, iar indicii bursieri locali ajung sub presiune, mai ales acolo unde piețele financiare depind de sectorul extractiv. Companiile energetice și extractive resimt la rândul lor efectele, prin marje, venituri și profituri reduse, ceea ce se reflectă în evaluări mai mici la bursă.

Pe de altă parte, există și câștigători. Țările importatoare de energie, precum India, China, Turcia și Japonia, își îmbunătățesc balanța comercială datorită costurilor mai mici. În transport și logistică, companiile reduc cheltuielile cu combustibilul, lucru care le poate aduce profituri mai mari, o competitivitate sporită sau resurse pentru investiții. În final, și consumatorii au de câștigat: scăderea costurilor de transport poate tempera ritmul de creștere a prețurilor, oferind un plus de stabilitate și putere de cumpărare, mai adaugă analiștii XTB, companie de investiții pe bursele internaționale.