Turism

ANAT doreşte ca incoming-ul să devină prioritate naţională, afirmă preşedintele Alin Burcea

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism doreşte ca România să beneficieze de o strategie de atragere a turiştilor străini, care să devină prioritate naţională, a declarat, marţi, pentru Agerpres, preşedintele ANAT, Alin Burcea.

Oficialul ANAT consideră că turismul românesc trebuie să beneficieze de fonduri de promovare de cel puţin 10 milioane de euro pe an pentru a deveni vizibil pe piaţa externă.

“Cred că ministerul trebuie să aloce nişte fonduri de promovare pentru turismul intern, că doar noi plătim taxe şi impozite multe. Ne dorim transformarea ‘pe bune’ a incoming-ului, care să devină prioritate naţională, pentru că vorbim de mult timp despre această treabă şi nu reuşim să o facem la modul serios. Ministerul Economiei are, dacă nu mă înşel, 1,5 milioane de euro alocaţi pentru promovarea României, dar ăsta este buget de firmă, nu este buget de ţară. Şi aici intră şi târgurile, care consumă o căruţă de bani. Sigur că după ce a venit ministrul Oprea nu mai sunt problemele de anul trecut, pentru că a fost ruşinos că nu ne-am prezentat la târgurile de la Berlin şi de la Paris. Nu există aşa ceva! Că nu am avut, că nu am putut, lucrurile astea trebuie rezolvate. Şi mă refer la cel puţin 10 milioane de euro buget pentru promovare al României în 2025”, a afirmat Burcea.

De asemenea, susţine şeful ANAT, trebuie schimbat actul normativ prin care se fac achiziţiile pentru participarea la târgurile din străinătate.

“În al doilea rând, şi am discutat deja cu domnul ministru, trebuie schimbat actul normativ prin care se fac aceste achiziţii, pentru că s-a ajuns la un paradox. Deşi avem doar 1 milion şi jumătate (de euro – n. r.) pentru promovare, nu putem cheltui toţi banii. Pentru că sunt 7.000 de furci caudine, stai 30 de zile, faci contestaţie şi trece târgul. Şi mai e o chestie: nu poţi aloca bani decât după 1 ianuarie şi cei de la Târgul de la Berlin, spre exemplu, au spus că nu se mai poate, ‘˜România nu are niciodată bani să plătească în avans’. Nu poţi să te duci la târgurile astea mari şi să le spui ‘Nu vă supăraţi, eu vă dau banii după’. Hai să fim şi noi laolaltă cu lumea asta civilizată! Iar, a fost jenant, pentru că la Paris ministerul a pregătit o campanie excepţională, era plin de autobuze care făceau reclamă României – 150 de autobuze – şi noi nu eram prezenţi la târg”, a subliniat acesta.

În plus, Alin Burcea atrage atenţia că este nevoie de bani şi pentru promovarea destinaţiilor interne, atât pentru staţiunile balneoclimaterice, cât şi pentru litoral.

“Trebuie neapărat să avem bani pentru promovarea internă! Este nevoie şi pentru balneo şi pentru munte şi la litoral. E clar că ministerul nu poate să nu aloce nişte bani pentru treaba asta”, a spus el.

Preşedintele ANAT a subliniat, totodată, necesitatea reînfiinţării birourilor de turism din străinătate.

“Avem o primă de incoming, numai că nu se dau banii. Se cer documente peste documente şi cei care fac aceste documente peste documente, ca să arate că au avut 300 – 500 de oameni, sunt luaţi şi periaţi şi puricaţi şi în final banii nu se dau. Şi este vorba de câteva mii de euro, pentru că trebuie să ai turişti cu minimum patru zile ca să iei 50 de euro. Eu nu spun că nu trebuie să se respecte legea, dar hai să nu îi mai bruiem, pentru că oamenii ăştia se vor lăsa la un moment dat, cu 7.000 de acte pe care trebuie să le facă. Asta nu este încurajarea incoming-ului”, a completat Burcea.

În altă ordine de idei, reprezentantul ANAT a făcut referire şi la faptul că trebuie stabilită şi strategia de funcţionare a Organizaţiilor de Management al Destinaţiilor.

“Mai este o temă extrem de importantă: aceste OMD-uri, care sunt senzaţionale, dar lipsesc cu desăvârşire. Asta înseamnă că se strânge o taxă de la turişti şi am stabilit prin legea de anul trecut ca aceşti bani să meargă pe trei niveluri – la nivel local, la nivel regional şi la nivel naţional -, să se ducă pe trei paliere. E foarte important ca inclusiv la minister să fie angajate una-două persoane, astfel încât, împreună cu noi, lucrurile să se mişte şi trebuie să se înfiinţeze OMD-ul central. Pentru cele regionale, avem 7,8 milioane de euro, pe care, dacă nu le înfiinţăm, pierdem banii veniţi prin PNRR. Sunt bani care trebuie luaţi. Şi mai este o problemă: că primăriile nu înţeleg, că ei spun că ‘˜sunt banii noştri, de ce să-i dau mai departe?’. Banii ăştia ar fi de fapt bugetul de promovare al României. Oricum ai vrea să promovezi un hotel, în primul rând trebuie să promovezi ţara, după aia regiunea, litoralul, abia apoi Mamaia şi apoi hotelul. Nu poţi să pui hotelul într-un neant, aşa se face promovarea”, a explicat acesta.

Alin Burcea a adus în atenţie şi anumite probleme întâlnite pe litoral, chiar dacă afirmă că situaţia nu este foarte dramatică.

“Trebuie rezolvată cumva şi problema litoralului, pentru că nu este chiar atât de dramatică. Totuşi, merg 1,4 milioane de români pe litoral, de-aia trebuie înfiinţată Agenţia Naţională pentru Turism, pentru că anul trecut s-a făcut licitaţie în aprilie pentru plaje pentru sezonul care începea în mai. Păi licitaţia trebuie făcută în octombrie pentru anul următor şi nici acum nu cred că s-au făcut licitaţiile. Este posibil aşa ceva? Peste câteva zile vine 1 Mai. În Mamaia, spre exemplu, trebuie rezolvată şi problema parcării, chiar dacă eu înţeleg că nu mai sunt spaţii verzi. Dar cum a fost anul trecut 100 de lei parcarea pe zi, înmulţit cu şapte zile, sunt 700 de lei doar parcarea. Şi dacă hotelul nu are plajă, mai dai încă 100 de lei pe zi pentru două persoane. Şi aşa dai 1.400 de lei, dar tu nici nu ai intrat încă în hotel”, a arătat preşedintele ANAT.

Burcea a anunţat că la mijlocul lunii iunie vor fi prezenţi în România reprezentanţii asociaţiilor agenţiilor de turism din Europa, care vor avea un congres al ECTAA.

“Între 12 şi 16 iunie în România vine ECTAA, care este ANAT-ul european. Sunt 27 de preşedinţi ale asociaţiilor agenţiilor de turism din Europa, care vin în România şi este foarte bine, pentru că, pe de o parte, ne consideră importanţi şi, pe de altă parte, pentru că se vorbeşte despre România. Pe 12 iunie am organizat un seminar pentru ministru şi echipa lui, pentru domnul preşedinte Jianu de la FNGCIMM, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, să înţelegem cu toţii ce înseamnă un fond de garantare. Apoi, în următoarele zile, va fi Adunarea Generală ECTAA, în care vor fi alegeri. Este un eveniment foarte important pentru noi”, a adăugat el.

Alin Burcea este noul preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), în perioada 2024 – 2026, acesta fiind al treilea mandat în fruntea organizaţiei pentru fondatorul agenţiei de turism Paralela 45.

Potrivit unui comunicat ANAT, Alin Burcea este preşedinte fondator al Asociaţiei, având primul mandat în perioada 1990-1992, ulterior fiind reales în funcţia de preşedinte al ANAT în 2016 – 2018.

Articole recente

Estonia l-a convocat pe însărcinatul cu afaceri al Rusiei pentru încălcarea frontierei sale maritime

Ministerul eston de Externe a anunţat luni că l-a convocat pe însărcinatul cu afaceri al…

5 ore ago

Germania anunţă organizarea cu sprijinul Iordaniei a unui “pod aerian umanitar” către Gaza

Germania va organiza cu sprijinul Iordaniei un "pod aerian umanitar către Gaza", a anunţat luni…

5 ore ago

Oprea: În cazierul meu judiciar nu apare menţiunea unei condamnări, reabilitări sau prescripţie a răspunderii penale

Secretarul general al Guvernului, Radu Oprea, a susţinut luni că în cazierul său judiciar nu…

5 ore ago

SUA vor ajuta Argentina să reintre în programul Visa Waiver, anunţă Departamentul Securităţii Interne

Departamentul Securităţii Interne din Statele Unite a transmis luni că ia măsuri pentru a readuce…

5 ore ago

Trump anunţă înfiinţarea în curând de către SUA a unor centre de distribuţie a alimentelor în Fâşia Gaza

Preşedintele american Donald Trump, aflat în vizită în Scoţia, a anunţat luni că Statele Unite…

5 ore ago

Netanyahu: Ofensiva în Gaza nu va înceta până când “Hamasul nu va fi eliminat, iar ostaticii eliberaţi”

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a reiterat luni că Israelul nu-şi va înceta ofensiva în Fâşia…

5 ore ago

This website uses cookies.

Read More