Afaceri

Andrei Popa, Superbet Group: “Este evident că în businessul modern datele sunt în centrul deciziilor strategice, iar companiile de succes au realizat asta din timp”

Experți locali și internaționali de la Pro TV, Untold, La Liga, Google, YouTube au făcut schimb de idei și bune practici în materie de data analytics pe Superbet Arena Giulești, o premieră în care un stadion găzduiește un eveniment de business de anvergură internațională. Data Talks 2023, eveniment inițiat de Superbet Group cu scopul de a crea o comunitate dedicată analizelor de date, a reușit să strângă anul acesta o listă impresionantă de invitați în jurul temei “Data in Sports & Entertainment”.

În zona industriei sportive și a celei de divertisment, analiza datelor reprezintă o practică ce câștigă tot mai mult teren. Această abordare presupune monitorizarea și colectarea datelor despre jucători, echipe, antrenori și manageri pentru a lua decizii informate și pentru a îmbunătăți strategiile sportive, dar și pentru loializarea fanilor, care doresc să participe la evenimente sportive într-un mod personalizat și captivant.

La Liga, divizia de elită a fotbalului spaniol, a devenit prima ligă europeană care a atins impresionanta cifră de 200 de milioane de urmăritori pe platformele de social media, prag prin care s-a consolidat drept una dintre cele mai influente și populare competiții sportive din lume, demonstrând impactul semnificativ al mediului digital asupra sportului modern, după cum a ținut să împărtășească Javier Gil Fernandez, Sponsorship Project Coordinator pentru La Liga. “Interesul pe care La Liga îl generează la nivel mondial și posibilitatea de a interacționa cu fanii pe tot parcursul anului reprezintă un factor-cheie pentru activarea partenerilor noștri”, a declarat acesta. Ca dimensiuni, piața globală a sponsorizărilor sportive a ajuns la 66 de miliarde de dolari anul trecut, iar creșterea va fi de peste 60% până în 2030, potrivit lui Vlastimir Vukadinović, Director de Marketing al Superbet.

În industria de divertisment, big data a adus o revoluție în distribuția și consumului de conținut, prin intermediul algoritmilor de recomandare care oferă sugestii personalizate, ceea ce îmbunătățește semnificativ experiența de divertisment. Untold, spre exemplu, a atins anul acesta valori impresionante – un reach de 28 de milioane, un community engagement de aproape 5 milioane și un număr total de vizualizări pe Tik Tok de aproape 80 de milioane.

Cum se traduc aceste cifre? Untold a ajuns să fie cotat astăzi al treilea cel mai bun festival de muzică din Europa și al șaselea din lume, cu 2,6 milioane de cumpărători de bilete din 2015 încoace, după cum a subliniat Bogdan Rădulescu, co-fondator și Chief Business Officer al festivalului.

În esență, ambele industrii se bazează deja pe analiza datelor și big data pentru a-și îmbunătăți profitabilitatea, eficiența și pentru a oferi experiențe mai bogate și captivante pentru audiențe din întreaga lume.

Primul pas sunt însă investițiile în tehnologie, pentru a putea obține aceste date. Investiția anuală a grupului Superbet în zona de business intelligence (BI), luând în calcul Data Platform (data warehouse, procese, tooling), Data Analytics (reporting landscape, data science tooling), cât și partea de Community (educație, program de dezvoltare internă, workshopuri, evenimente de tipul Data Talks) ajunge la aproape două milioane de euro.

 Cu ocazia Data Talks 2023, a purtat o discuție detaliată pe marginea ediției din acest an cu Andrei Popa, Director de Business Intelligence în cadrul Superbet Group.

 Î: Cum a fost ediția a doua, care ar fi noutățile și ce credeți ca a fost mai bine comparativ cu ediția precedentă?

Andrei Popa: Aș menționa două aspecte. Primul este diversitatea și experiența variată a invitaților care au susținut prezentări. La a doua ediție de Data Talks am reușit să avem lideri de business și data analytics din România, dar și de la nivel european – speakeri care au reprezentat La Liga, cea mai importantă competiție profesionistă de fotbal din Spania, PRO TV, Untold, Google/YouTube, Superbet, precum și un mare maestru al șahului mondial.

Obiectivul nostru rămâne acela de a construi o comunitate a experților de date din România, un forum în care liderii de BI pot să-și împărtășească provocările întâlnite, să găsească soluții scalabile sau, pur și simplu, să învețe unii de la ceilalți.

Al doilea aspect foarte important este locația aleasă pentru anul acesta. Suntem mândri de faptul că am reușit un lucru unic în România, acela de a organiza o conferință de business pe un stadion cu o poveste deosebită în spate, Superbet Arena Giulești.

Î: Cum a fost primit evenimentul de comunitatea de BI si de data analytics?

A.P.: Sunt foarte bucuros că am primit foarte mult feedback pozitiv, am avut cu 50% mai mulți participanți prin comparație cu anul trecut, cu peste 40 de companii prezente la eveniment.

Am început un proiect ambițios: construim o comunitate, dorim să estompăm liniile de tipul „companie-departament-rol” și să găsim lucrurile care ne leagă prin prisma pasiunii pentru date.

Î: Care sunt cele mai interesante 3 idei desprinse din acel „Strategic Crossroads Panel” la care a participat și Ivan Sokolov, cotat la acest moment drept unul dintre cei mai buni antrenori de șah ai lumii?

A.P.: În contextul dezbaterii globale privind avansul accelerat al instrumentelor de inteligență artificială (IA), discuția din respectivul panel a condus către un consens cu privire la faptul că trebuie să existe un proces de responsabilizare a oamenilor în legătură cu modul prin care vor pune în practică și vom utiliza IA în viitor.

De asemenea, am redescoperit, împreună, principiul universal valabil de test & learn, ca fiind singurul mod în care putem crește și ne dezvolta.

Nu în ultimul rând, în cadrul panelului am discutat și importanța trierii datelor, așa numitul concept de curated data. La volumul actual de informații și date care sunt disponibile, devine crucial să știi care sunt indicatorii cei mai importanți pentru activitatea ta.

Î: Dacă putem vorbi un pic despre strategii inovatoare, câteva detalii aflate de la speakeri.

A.P.: Fiecare speaker a venit și cu elemente de inovație în lucrul cu datele. Am apreciat foarte mult modul în care La Liga valorifică datele pentru a crea cea mai bună experiență posibilă pentru toți cei care urmăresc această competiție fotbalistică.

Untold reușește să transforme un festival muzical și într-un vector de CSR, prin campaniile de donare de sânge, utilizând inclusiv analiza datelor. PRO TV a creat una dintre cele mai cunoscute platforme de video-on-demand din România pentru că a interpretat corect ceea ce își doresc abonații, lucrând cu data analytics. YouTube este capabil să ne ofere o analiză exhaustivă a preferințelor utilizatorilor, pe categorii de generații, care are valoare atât de business, cât și de înțelegere a unor fenomene sociale. Iar Superbet poate oricând construi un manual de bune practici în materie de sponsorizări sportive sau poate dezvolta inițiative complet inovative de entertainment, ca rezultat al analizei și interpretării corecte a datelor.

Î: Din intervenția avută în cadrul evenimentului, dacă puteți explica ce înseamnă algoritmul watchover folosit la Superbet.

A.P: Este un algoritm creat pentru a identifica un parior care a depăși granița distracției. Parte a inițiativei noastre „Fii responsabil”, vrem să le oferim jucătorilor o experiență sigură. Cu ajutorul datelor analizate, am pus în practică un sistem prin care identificăm anumiți indicatori ce pot evidenția o schimbare a comportamentului de joc. Sunt peste 10 indicatori la nivel de fiecare client, care sunt legați de perioada zilei în care joacă, sumele jucate, frecvența sau durata sesiunilor. În momentul în care acești indicatori înregistrează valori anormale, se activează instrumentele și notificările noastre de joc responsabil.

Î: Cât contează big data în efortul Superbet de a limita derapajele unui jucător în afara distracției. Care sunt progresele pe care le aduc, de la an la an, tehnologia si big data în acest sens?

A.P. Cu ajutorul datelor avem vizibilitate asupra eventualelor probleme pe care le pot întâmpina clienții. Este foarte important modul de analizare și capabilitățile platformei de date pentru a face asta în timp real, astfel încât să putem lua decizii imediate.

Î: Care a fost concluzia după cele șase prezentări?

A.P: Am fost foarte mulțumit să observ faptul că, deși am avut parte de prezentări cu adevărat fascinante și discuții care au captivat audiența, într-un final subiectul central pentru fiecare speaker s-a axat în jurul conceptului de Data. Altfel spus, în linie cu obiectivul avut în minte când am inițiat acest gen de conferință – cred cu tărie că putem genera inițiative cu impact pozitiv pentru clienții din diverse industrii și chiar putem să îmbunătățim modul în care funcționează anumite sfere ale societății noastre. Este evident că, în ziua de azi, datele sunt în centrul deciziilor strategice de business, iar companiile de succes au realizat asta din timp.

 

Articole recente

Trump: Consiliul Fed ar trebui să preia controlul, dacă Powell nu reduce ratele dobânzilor

Preşedintele SUA, Donald Trump, a îndemnat vineri Consiliul Rezervei Federale americane să preia controlul, dacă…

43 de minute ago

Finlanda restricţionează utilizarea telefoanelor mobile în şcoli

Noua legislaţie care restricţionează utilizarea telefoanelor mobile în şcolile finlandeze a intrat în vigoare vineri,…

47 de minute ago

Putin reiterează că obiectivele Rusiei în Ucraina rămân neschimbate, dar speră că negocierile de pace vor continua

Președintele rus Vladimir Putin a reiterat vineri că obiectivele Rusiei în Ucraina rămân neschimbate, dar…

60 de minute ago

Preşedintele Nicuşor Dan a semnat 73 de decrete de pensionare pentru magistraţi; printre aceştia se numără preşedinta ICCJ

Preşedintele Nicuşor Dan a semnat vineri decretele de pensionare pentru 73 de magistraţi, printre care…

o oră ago

Operaţiunea “Cuibul cu Fantome”: ANAF controlează firmele care împart sediul cu alte zeci sau sute de societăţi

Direcţia Generală Antifraudă Fiscală a demarat în aceste zile Operaţiunea "Cuibul cu Fantome", care presupune…

o oră ago

Insolvențele în București au crescut cu 32% – Risco

Conform platformei de analiză financiară RisCo.ro, în perioada august 2024 - iulie 2025 au fost…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More