-
Interviu cu Angela Galeța, director Fundația Vodafone România
Fundația Vodafone România a investit semnificativ în educația digitală prin programe precum „Școala din Viitor”. Cum a evoluat acest program și ce impact a avut asupra sistemului educațional din România?
Angela Galeța: De la lansarea sa în 2021, programul “Școala din viitor” contribuie la dezvoltarea sistemului educațional prin crearea de resurse educaționale digitale, trans-curriculare și extracurriculare și prin folosirea de metode inovatoare de predare. Metodologia care stă la baza programului a fost dezvoltată împreună cu Universitatea din Salamanca, Spania, în concordanță cu cele cinci domenii de competență definite de DigComp având ca scop dezvoltarea abilităților digitale ale elevilor și profesorilor. Copilul este plasat permanent în centrul învățării, prezentându-i-se abilitățile digitale într-un mod inedit și atractiv. Conținutul educațional este creat și validat împreună cu profesori din România și din alte tări. Platforma gratuită www.scoaladinviitor.ro este folosită anual de peste 20.000 de elevi și peste 1.000 de profesori.
Cum contribuie programul „Școala din Viitor” la reducerea decalajului dintre comunitățile urbane și cele rurale din România?
Angela Galeța: Conform DESI (Digital Economy Society Index) România se află pe ultimul loc la abilitățile digitale de bază ale populației – 28% din populație față de 54%, cât este media Uniunii Europene. Decalajul este și mai mare în rural versus urban. De aceea, cele aproape 700 de școli care fac parte din programul Școala din viitor și care folosesc resursele noastre educaționale sunt și din rural, nu doar urban. În plus, Școala din viitor este prezentă în peste 150 de cluburi de programare din biblioteci din rural sau urban mic.
Ce ne puteți spune despre investițiile Fundației Vodafone în proiecte precum „Școala din Viitor” și alte inițiative de educație digitală? Cum vă măsurați succesul în aceste programe?
Angela Galeța: În cei 25 de ani de când existăm am investit constant în educație, fie că vorbim despre acces la educație pentru categorii defavorizate sau de folosirea tehnologiei în procesul de învățare și de pregătire a profesorilor. De exemplu, prin programul “Investiție în mediul rural” am susținut timp de trei ani centre de tip școală după școală acoperind nevoi de bază precum educație remedială, rechizite, masă caldă. Trăim însă vremuri în care tehnologia face parte din viața noastră zi de zi (acces la informații, cumpărături on-line, plata facturilor, rezervări pentru vacanță, bilete la un spectacol, programarea la medic…toate sunt la un click distanta). Pentru că ne dorim să nu lăsăm pe nimeni în urmă, educația digitală a devenit pentru noi o prioritate. Prin Școala din viitor dezvoltăm abilitățile digitale ale elevilor și profesorilor, iar prin programul Hi Digital, lansat anul acesta, pe cele ale seniorilor. Programele de educație presupun investiție pe termen lung, colaborarea permanentă cu partenerii pentru a adapta programul nevoilor din teren, multă răbdare, iar succesul lor se măsoară prin evoluția în timp a beneficiarilor, nu doar prin numărul acestora.
„Școala din Viitor” oferă acces nu doar la tehnologie, ci și la resurse educaționale relevante. Ce fel de conținut este disponibil prin intermediul acest program și cum sprijiniți cadrele didactice în utilizarea eficientă a acestor resurse?
Angela Galeța: Am început cu conținut educațional internațional (peste 100 de lecții) din zona noilor tehnologii, siguranța pe internet sau programare adresate elevilor cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani apoi am extins, prin crearea de conținut nou, pentru elevi până la 16 ani. Activitățile sunt împărțite pe categorii de vârste și pot fi realizate de copii direct, singuri sau împreună cu părinții, dar mai ales în cadrul formal al școlii, integrate în lecțiile la clasă, în ciclul primar și cel gimnazial.
Feedbackul primit de la profesori ne-a arătat nevoia de conținut local, transdisciplinar, captivant pentru elevii de gimnaziu și care să poată fi folosit inclusiv în Săptămâna Altfel și Săptămâna Verde. Așa am creat noul conținut, lansat recent, împărțit pe patru module: Inteligență Digitală, Mediu și Ecologie, Robotică, Pregătiți pentru viitor, fiecare modul cu câte 12 lecții.
O componentă importantă a programului este asistența oferită în mod constant profesorilor, prin cursuri dedicate, dar și prin faptul că fiecare activitate din platformă este prezentată detaliat cu instrucțiuni privind pregătirea pentru derularea activității la clasă, timpul estimativ pentru principalii pași, materialele necesare, precum și, dacă este cazul, fișa de lucru pentru elevi, respectiv profesor.
În contextul pericolelor asociate spațiului digital, cum sprijină Fundația Vodafone România siguranța online a copiilor implicați în programul „Școala din Viitor”?
Angela Galeța: Lecțiile din platformă explică și folosesc noile tehnologii, dar în același timp scot în evidență și pericolele la care se expun elevii in mediul on-line și cum pot rămâne în sigurantă. De exemplu, cele 12 activități ce fac parte din parcursul modulului Inteligență Digitală ating subiecte dificile din mediul online, cum ar fi cyberbullying-ul, discursul instigator la ură (hate speech), drama digitală, identitatea online, și își propun să îi ajute pe adolescenți să aibă o viață echilibrată, bazată pe alegeri conștiente.
Pandemia a accelerat nevoia de educație digitală. Cum a influențat această perioadă dezvoltarea programului „Școala din Viitor” și ce lecții ați învățat pentru viitoare proiecte similare?
Angela Galeța: Pandemia ne-a demonstrat că în procesul educațional device-urile sunt importante, dar nu suficiente. Este nevoie de acces facil la conținut educațional de calitate și mai ales de pregătirea constantă a profesorilor. Cadrele didactice joacă un rol fundamental în programul nostru, ca facilitatori și ghizi în învățare. Studiul 21st Century Teachers derulat de Fundația Vodafone în 11 tări europene, printre care și România, arată că profesorii noștri nu se simt suficient pregătiți pentru noua realitate a tehnologiei și au nevoie de sprijin pentru a oferi elevilor educație digitală de calitate. Infrastructura IT a sistemului educațional românesc este apreciată de profesori, dar 20% dintre cei chestionați susțin că au puțină experiență în utilizarea tehnologiei digitale pentru predare, iar 48% resimt stres din cauza lipsei de integrare a tehnologiei în procesul de învățare.
Cum vedeți rolul tehnologiei în educație pe termen lung, în special în contextul dezvoltării inteligenței artificiale și a altor inovații tehnologice?
Angela Galeța: Foarte multe dintre activitățile educaționale disponibile în platformă abordează teme precum: revoluția industrială și explozia dezvoltării Inteligenței Artificiale, tendințe și provocări actuale în folosirea inteligenței digitale în mediul educațional, explorarea meseriilor viitorului (ce trebuie să știe elevii astfel încât să poată deveni profesioniști ai viitorului, fie că vorbim de ingineri de date, dezvoltatori de software, experți în machine-learning sau securitate cibernetică).
Având în vedere tendința către o digitalizare globală, inclusiv a instituțiilor Statului, ce proiecte de viitor are Fundația Vodafone pentru creșterea educației digitale în rândul copiilor, adulților, (oamenilor de afaceri) din rural/urban?
Angela Galeța: Conform Institutului Național de Statistică, în România, persoanele cu vârsta de peste 65 de ani reprezintă 20% din totalul populației (3,8 milioane de seniori). Tot INS ne spune că în România doar 5% dintre vârstnici folosesc on-line banking, doar 33% dintre persoanele cu vârsta peste 55 de ani fac cumpărături online și 68% dintre seniori nu caută pe internet informații despre bunuri sau servicii. Vorbim deci despre o nevoie clară de digitalizare pentru a evita excluderea seniorilor din lumea digitală. Programul nostru Hi Digital oferă gratuit seniorilor instrumentele necesare peste dezvoltarea abilităților digitale de bază și le explică acestora cum tehnologia le poate îmbunătății viața. Hi Digital îi învață pe seniori cum să folosească telefoanele inteligente – să comunice online în siguranță, să folosească canale de social media, să facă tranzacții online, să folosească aplicații (ex. pentru transport public, programări medicale), despre cumpărături on-line, dar și despre identificarea fraudelor online.