Aproximativ 1,4 milioane de barili pe zi de petrol rusesc, sau aproape o treime din potențialul de export maritim al țării, rămân în tancuri, deoarece descărcarea încetinește din cauza sancțiunilor SUA împotriva Rosneft (ROSN.MM) și Lukoil (LKOH.MM), a declarat joi JPMorgan.
SUA a stabilit data de 21 noiembrie ca termen limită pentru încetarea tuturor tranzacțiilor cu Rosneft și Lukoil, în cadrul primelor sancțiuni directe impuse Rusiei de către președintele Donald Trump de la începutul celui de-al doilea mandat al său.
Sancțiunile au pus presiune pe afacerile Lukoil, forțând-o să declare vânzarea activelor străine și perturbând operațiunile sale din Irak, stațiile de pompare din Finlanda și o rafinărie din Bulgaria.
Surse din domeniul comercial au declarat pentru Reuters că, până în prezent, exporturile totale de petrol ale Rusiei au fost relativ stabile.
JPMorgan a declarat că, având în vedere data limită de 21 noiembrie pentru primirea petrolului furnizat de companiile sancționate, descărcarea mărfurilor ar putea deveni mult mai dificilă după această dată.
„Exporturile de petrol ale Rusiei intră într-o nouă fază de perturbare, întrucât sancțiunile împotriva Rosneft și Lukoil urmează să intre în vigoare, determinând cei doi clienți principali ai acesteia – India și China – să reducă drastic achizițiile din luna decembrie”, a declarat compania.
Traderii au declarat pentru Reuters la începutul acestei săptămâni că multe nave care se încarcă în porturile din vestul Rusiei – Primorsk, Ust-Luga și Novorossisk – au ca destinație Port Said sau Canalul Suez, dar ulterior continuă către porturile asiatice, în principal India și China.
Ei se așteaptă ca petrolul nevândut să fie în cele din urmă transportat către China, țițeiul rusesc fiind vândut în Asia la cele mai mari reduceri din ultimul an.