Update articol:
ARTICOL PRELUAT DE PE BLOGUL OPINII BNR

Avertisment al Autorităților Europene de Supraveghere privind criptoactivele (Cristian Bichi)

BNR

Autor:  Consilier guvernator, Cancelaria BNR

În data de 6 octombrie 2025, cele trei autorități europene de supraveghere financiară au emis o avertizare comună adresată consumatorilor privind riscurile și protecția limitată asociate anumitor categorii de criptoactive și furnizori ai acestora. Detalii în continuare.

Recenta avertizare a autorităților sectoriale de supraveghere financiară din Uniunea Europeană (engl. EBA, ESMA și EIOPA[i]) urmează unor documente similare din trecut (februarie 2018, martie 2021 și martie 2022), emise înainte de intrarea în vigoare a Regulamentului UE privind piața criptoactivelor[ii] (MiCA Regulation) în 29 iunie 2023, prin care s-a stabilit un cadru europen cuprinzător de reglementare în domeniu.

Esenta avertismentului este foarte bine surprinsa în chiar titlul său, și anume: criptoactivele pot fi riscante, iar protecția consumatorilor –  dacă există – poate fi limitată.

La nivel de detalii, noul document al autorităților europene de supraveghere financiară (AES) ține să sublinieze că nu toate criptoactivele și serviciile de criptoactive sunt echivalente  și nici nu se bucură de același grad de reglementare, aceasta în condițiile în care se poate vorbi de existenta unui cadru normativ incident acestora. În Uniunea Europeana, Regulamentul privind piețele în criptoactive (MiCA), intrat pe deplin în vigoare la 30 decembrie 2024, este aplicabil numai activităților legate de anumite criptoactive și, după cum subliniează avertismentul comun, “majoritatea criptoactivelor rămân, de obicei, volatile și extrem de riscante”. În aceste condiții, este “posibil ca acestea să nu fie adecvate pentru toți consumatorii ca formă de investiție, mijloc de plată sau schimb”.

Avertismentul trece în revistă, pe scurt, riscurile cu care se pot confrunta consumatorii în cazul tranzacțiilor cu criptoactive:

  • fluctuații extreme ale prețurilor (chiar și în cazul criptoactivelor reglementate);
  • riscuri de lichiditate (posibile dificultăți în a vinde criptoactivele la prețul sau momentul dorit, din cauza unor piețe ilichide);
  • informații înșelătoare (în special pe rețelele sociale);
  • fraude, escrocherii și atacuri cibernetice;
  • protecție limitată: protecția oferită de MiCA (de ex. accesul la informații cuprinzătoare, proceduri uniforme și transparente de soluționare a plângerilor) este mai restrânsă decât cea oferită în cazul produselor financiare clasice, neexistând o schemă de compensare a pierderilor.  Totodată, pentru criptoactivele și serviciile prestate de firme din afara UE este posibil să nu existe nicio protecție pentru consumatori sau ca aceasta să fie mult mai redusă decat cea oferită în UE;
  • complexitatea produsului (face dificilă întelegerea riscurilor implicate sau cunoașterea valorii criptoactivelor sau produselor de investiții conexe).

Pe fundalul descris mai sus, AES avertizează consumatorii că trebuie să fie constienți că, în funcție de tipul de criptoactive/servicii de criptoactive (n.n. – reglementate, nereglementate) și furnizori (n.n. – autorizați în UE;  neautorizați, din afara UE) se pot confrunta cu riscuri mai mari sau cu nivele de protecție diferite. În consecință, AES recomandă consumatorilor o serie de pași de întreprins înainte de a investi în criptoactive. În primul rând, este necesar ca aceștia să încerce să înțeleagă caracteristicile produselor dorite și riscurile implicate de acestea. În al doilea rând, consumatorii trebuie să verifice dacă furnizorul de servicii în criptoactive este autorizat sau nu în UE. O astfel de verificare poate fi făcută prin accesarea registrului ESMA (shorturl.at/zZwVI). În al treilea rând, se impune ca potențialii investitori să verifice dacă dispozitivele utilizate pentru a cumpăra, a stoca sau transfera criptoactivele, precum și pentru a păstra cheile private, sunt sigure (documentul AES oferă câteva  sfaturi utile in privința acestui ultim pas).

De precizat că, pentru o mai bună înțelegere de către publicul larg a aspectelor la care se face referire în avertisment, documentul respectiv este însoțit de o fișă informativă (“factsheet”) care explică ce aduce nou pentru consumatori Regulamentul MiCA și care sunt tipurile de criptoactive și de furnizori cu care acestia se pot confrunta.    Atât avertismentul analizat, cât și fișa informativă au o variantă în limba româna și sunt disponibile pe siturile web ale celor trei autorități implicate.

[i] Autoritățile Europene de Supraveghere (AES)  sunt Autoritatea Bancară Europeană (EBA), Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale  (EIOPA) și Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA). Aceste entități, cu statut de agenții europene, au menirea de a emite și aplica reglementări și standarde  comune pentru piețele financiare europene în vederea obținerii unui cadru unificat de reglementare care să contribuie la întărirea stabilității financiare în UE. Ele formează, împreuna cu Consiliul European de Risc Sistemic (ESRB) și autoritățile de supraveghere națională,  Sistemul European de Supraveghere Financiară.

[ii] Termenul de “criptoactiv” utilizat în cadrul avertismentului se referă la „o reprezentare digitală a valorii sau a drepturilor care pot fi transferate sau stocate electonic, utilizând registrul distribuit sau o tehnologie similară”. De reținut că autoritățile în cauză utilizează termenul de „criptoactiv” în loc de cel de criptomonedă”, tocmai pentru  a sublinia că, datorită caracteristicilor lor, noile active digitale nu pot îndeplini, în mod real,  rolul banilor: criptoactivele nu au valoare intrinsecă, prezintă adesea un grad înalt de volatilitate și nu sunt mijloc legal de plată.

BVB | Știri BVB

PATRIA BANK S.A. (PBK) (09/10/2025)

Contractarea unei noi finantari de la EIB

C.N.T.E.E. TRANSELECTRICA (TEL) (09/10/2025)

Convocare AGAO in data de 11(12) noiembrie 2025

COMPANIA ENERGOPETROL S.A. (ENP) (09/10/2025)

Revocare Convocare AGAO 11.11.2025

PRIMARIA ORASULUI ORAVITA (ORV27) (09/10/2025)

Amanare plata cupon 35 si rata principal 31

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (09/10/2025)

Convocare AGOA 11 (12) noiembrie 2025