Rafinăria Vega din Ploiești, controlată de grupul Rompetrol (KMG International), produce bitum rutier, asigurând circa 20% din necesarul intern al României, întreaga producție fiind direcționată către piața internă. Pentru anul 2025, vânzările de bitum sunt estimate la 86.000 tone, cu aproximativ 15% mai mari decât anul precedent. Recordul de producție a fost, la Vega, de 123.000 de tone de bitum, în anul 2020.

Vega este producător de bitum din 1930, cu o capacitate inițială de 2000 – 2200 to/lună, iar în ultimii 19 de ani a produs aproximativ 2,3 milioane de tone de bitum, care a fost direcționat în totalitate pe piața românească. Cea mai mare producție a fost în anul 2020, aproximativ 122.629 tone.
Rafinăria Vega are capabilitatea să producă o mare varietate de bitumuri, cu specificații adaptate pentru o gamă largă de aplicații, de la drumuri pentru trafic ușor la drumuri pentru trafic greu. Rafinăria Vega din Ploiești poate produce și bitum modificat cu polimeri, care este cu 35% mai scump, dar care permite lucrări de mai mare anvergură, pliabile pentru drumuri de mare viteză sau pentru artere extrem de circulate. La acestea, se adaugă și alte produse precum solvenți (white-spirit) benzine de chimizare (naphtha și light naphtha), combustibili de încălzire (calor și combustibil lichid ușor). Bitumul reprezintă, în funcție de rețeta aleasă de constructor, între 4% și 6% din masa asflatică totală.
Bitumul este o substanță vâscoasă, de culoare neagră sau brun-închis, obținută în principal prin rafinarea petrolului. Este impermeabil, foarte aderent, rezistent la acțiunea apei și la majoritatea agenților chimici. Bitumul este ingredientul de bază al asfaltului, folosit ca liant pentru pietriș și nisip.
Bitumul rutier modificat cu polimeri se distinge printr-o elasticitate îmbunătățită și o rezistență mai ridicată la uzură și la variațiile de temperatură, având o durată de viață cu 50% mai mare şi capacitate de a reduce zgomotul in trafic.
Cel mai relevant exemplu al calității unui drum asfaltat folosind bitum modificat cu polimeri, produs la rafinăria Vega Ploiești, este reabilitarea Bulevardului Aviatorilor, pe mai mult de 7 kilometri. Lucrarea a fost executată în 2010, prin înlocuirea pietrei cubice cu asfalt îmbogățit cu bitum polimerizat, care, până în prezent, nu a avut nevoie de reparații importante.
În domeniul bitumului rutier de calitate normală şi, respectiv, cel modificat cu polimeri, Vega respectă cele mai înalte standarde de calitate, având posibilitatea de a furniza materia prima pentru drumurile româneşti la standarde europene. Prin utilizarea bitumului de la Vega, sunt eliminate dificultăţile pe care le presupune importul.
-
Prețul bitumului cu aplicații rutiere este puternic influențat de prețul petrolului
Prețul bitumului cu aplicații rutiere este puternic influențat de prețul petrolului, dat fiind că bitumul este un produs rezidual al rafinării petrolului.
Prețurile bitumului european sunt dinamice, prețurile raportate pentru transportul cu camionul ajungând la 455-470 EUR pe tonă la sfârșitul lunii septembrie 2025 în zona Rotterdam/Anvers, deși alte regiuni europene înregistrează variații de preț de la 415-430 EUR în România până la prețuri semnificativ mai mici pentru produsele importate în Ucraina. Prețurile sunt influențate de cererea sezonieră, de problemele regionale ale rafinăriilor și de presiunea concurențială din partea diverselor țări exportatoare, ceea ce duce la o piață complexă, în care prețurile fluctuează în funcție de calitățile și locațiile specifice.
Rafinăria Vega Ploieşti a procesat aproximativ 181 mii de tone în semestrul I 2025 (creştere de 54%), determinată de fluxurile ridicate de materii prime şi semifabricate livrate de Petromidia.
În primele 6 luni ale anului 2025, gradul de utilizare a capacităţii de rafinare a fost în creştere cu 59,57%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Rafinăria Vega a înregistrat parametri operaţionali buni, cu un consum energetic de 2,65 GJ/t şi pierdere tehnologică de 0,69%.
-
Istorie de peste 90 de ani în producția de bitum pentru lucrări de reparații ale drumurilor
Rafinăria Vega are o istorie de peste 90 de ani în producția de bitum pentru lucrări de reparații ale drumurilor, prima instalație de acest gen fiind construită în anul 1927.
Vega Ploiești a fost dată în folosință în 1905, iar Lazăr Edeleanu a fost unul dintre primii directori generali ai rafinăriei, chimist român care și-a lăsat amprenta asupra industriei de rafinare, prin dezvoltarea unui procedeu care îi poartă numele și care constă în rafinarea produselor petroliere cu dioxid de sulf lichid că dizolvant selectiv, care asigura extragerea selectivă a hidrocarburilor aromatice, un proces folosit pentru prima dată în lume în rafinăria Vega.
Istoria celei mai longevive rafinării din România a cuprins și un episod care a frânat dezvoltarea unității: bombardamentele din Al Doilea Război Mondial, care au afectat aproximativ 90% din rafinărie, considerată la momentul respectiv un obiectiv strategic. În urma unei modernizări capitale realizate în perioada 1955-1958, rafinăria a început să producă detergenți, vaselină farmaceutică sau bitumuri speciale.
După căderea regimului comunist, perioadă în care Vega a funcţionat integrat cu toate rafinăriile din ţară, unitatea din Ploieşti a fost aproape de colaps, fiind salvată prin preluarea de către Rompetrol, în 1999.
Anii 2000 au fost caracterizaţi prin investiţii masive, care au dus la apariţia de noi instalaţii – dearomatizate şi bitum modificat cu polimeri.
În 2007, a fost finalizată o investiție de 7 milioane de dolari într-o instalație nouă pentru producţia de bitum îmbogățit cu polimeri, care oferă produsului elasticitate îmbunătăţită, rezistenţă la uzură și temperatură, precum şi o durată de viaţă mai mare cu 50%. Capacitatea instalaţiei este de 66000 tone/an bitumuri de drumuri, bitumuri modificate cu polimeri si bitumuri speciale.