Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzBlocul Naţional Sindical (BNS) solicită Guvernului convocarea Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social (CNTDS), în vederea pregătirii de către autorităţi a unui pachet de măsuri care să diminueze efectul creşterii preţurilor energiei asupra consumatorilor, în contextul în care operatorii de energie au forţat o creştere rapidă a preţurilor în piaţă, se menţionează într-un comunicat remis marţi de organizaţia sindicală.
BNS susţine: “Ce se întâmplă în aceste zile în piața energiei este o lecție pe care, desi a experimentat-o de multe ori în ultimii 30 de ani, autoritățile din România refuză să o învețe.
În lipsa unor mecanisme de piață funcționale și verificate, liberalizarea pieței energiei electrice pentru consumatorul casnic s-a produs în cel mai abrupt mod cu putință. Este un exemplu clar despre cum un cumul de factori, aparent fără nici o legătură între ei, pot arunca în aer bugetele consumatorilor casnici, dar și competitivitatea sectoarelor economice, în special a celor mari consumatoare de energie.
Pregătirea liberalizării pieței energiei trebuia să țină cont de realitățile din România, atât cele referitoare la contextul social, dar și cele ce țin de funcționarea pieței energiei, respectiv:
Creșterea cererii de energie electrică, suprapusă peste liberalizarea pieței pentru consumatorii casnici, evoluția contextului internațional, dar și peste regulile speciale impuse de pandemie, au permis operatorilor din piața energiei să speculeze momentul și să forțeze o creștere rapidă a prețurilor în piață, accelerând alinierea la preturile europene.
Se pare că autoritățile abilitate nu au avut capacitatea sau nu au vrut să anticipeze un astfel de comportament, deși prețurile producției industriale pentru Industria energetică au început să înregistreze creșteri mai accentuate încă de la finalul anului 2020.
O primă victorie a politicii de preț practicată de operatorii din piața energiei este chiar adoptarea OUG 84/2021[9], respectiv renunțarea la obligativitatea de a asigura continuitate în furnizare, pe perioada stării de alertă pentru operatorii de transport și distribuție, așa cum s-a întâmplat până la începutul lunii august și așa cum se întâmplă inclusiv în prezent pentru operatorii de apă, canal și salubritate.
Pentru incapacitatea autorităților de a gestiona situația creată în piața energiei dar și pentru apetitul operatorilor din piața energiei pentru profituri uriașe, platește și va continua să plătească populația România, efectul devastator fiind înregistrat chiar de cei mai săraci români, în contextul în care s-a întârziat în mod deliberat adoptarea reglementărilor naționale pentru consumatorul vulnerabil.
Vorbim de apetit pentru profituri uriașe din partea operatorilor de energie înțelegând pe deplin semnificația termenului. În 2020, în plină pandemie, când toată economia avea de suferit unul din operatorii mari ce comercializează energie electrică în România a avut o creștere a profitului obținut de aproape 4 ori mai mare față de cel înregistrat în 2019. Situația este similară și în cazul producătorilor mari de energie, companii cu capital de stat.
În mod cert liberalizarea pieței energiei pentru consumatorul casnic operată la începutul acestui an trebuia pregătită cu mult mai multă atenție. Din păcate pregătirea a fost extrem de precară și s-a limitat mai degrabă la o campanie de informare a populației pentru a-și încheia contracte pe piața concurențială.
Instituțiile abilitate trebuiau să aibă pregătite și aplicabile cel puțin 2 tipuri de intervenții:
Cel mai probabil situația din piața energiei este în continuă evoluție, se așteaptă ca până la finalul anului creșterea prețului la energie să ajungă la 50%, în condițiile în care se apropie sezonul rece.
Ca urmare, BNS cere Guvernului convocarea CNTDS în vederea pregătirii unui pachet de măsuri care să diminueze efectul creșterii prețurilor asupra consumatorilor, respectiv:
De asemenea BNS reiterează solicitarea transmisă Parlamentului României de a amenda Proiectul de Lege 307/2021privind aprobarea OUG 84/2021 în sensul amânării intrării în vigoare a prevederilor legislative până la publicarea și intrarea în vigoare a legii privind consumatorul vulnerabil.
[1]https://insse.ro/cms/sites/default/files/field/publicatii/conditiile_de_viata_ale_populatiei_din_romania_in_anul_2019.pdf
[2] ANRE
[3] https://ec.europa.eu/eurostat/web/sdi/affordable-and-clean-energy
[4] https://insse.ro/cms/ro/tags/dimensiuni-ale-incluziunii-sociale-romania
[5] https://insse.ro/cms/ro/tags/dimensiuni-ale-incluziunii-sociale-romania
[6] https://ec.europa.eu/eurostat/web/sdi/affordable-and-clean-energy
[7] https://ec.europa.eu/eurostat/web/sdi/affordable-and-clean-energy
[8] https://cnp.ro/user/repository/prognoze/Prognoza_echilibrului_energetic_Iulie_2021.pdf
[9] Ordonanța de urgență nr. 84/2021 pentru abrogarea art. 72 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și a altor acte normative”
Premierul Ilie Bolojan declară că alegerile pentru Primăria Capitalei ar urma să aibă loc în…
Preşedintele Nicuşor Dan a declarat, miercuri, la Centrala de la Cernavodă, că nuclearul este una…
În momentul acesta coaliţia de guvernare funcţionează şi merge înainte, a afirmat, miercuri, la Cernavodă,…
Menţinerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) reprezintă o modalitate de impozitare care descurajează…
Ambasada României a primit o invitație oficială în China, dar, din perspectiva noastră, niciunul dintre…
Procurorii Direcției Naționale Anticorupție efectuează, miercuri, 47 de percheziții într-un dosar în care se investighează…
This website uses cookies.
Read More