Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzProcesul de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie al Companiei de Drumuri a fost viciat şi aştept să primesc mai multe elemente pentru a lua o hotărâre, nu peste multe zile, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, după preluarea mandatului.
“Ţineţi-vă bine: CNAIR, prin directorul general Scarlat, prin două adrese, în 18 octombrie şi în 4 noiembrie, solicită Direcţiei de Management şi Guvernanţă Corporativă anularea acestui proces – am aici documentele -, spunând printre altele: procesul de selecţie este unul discriminatoriu. Ce condiţii erau puse: să fi condus o companie cu minimum 5.000 de angajaţi – oare cine o să fie respectivul? – cu bugete peste un miliard de euro, să fi fost în top management minimum un an şi patru luni – oare cine a fost un an şi cinci luni director? Mai urma să îi spună înălţimea, greutatea şi culoarea ochilor şi era clar. Acestea erau condiţiile de participare la selecţie. Mai mult, membrii Comitetului de Remunerare şi Nominalizare desemnaţi prin decizia Consiliul de Administraţie, cei care trebuiau să stabilească condiţiile, erau şi candidaţi şi, culmea, au fost şi selectaţi doi dintre ei: domnul Mihalache şi doamna Bumbac. Profilul candidatului trebuia stabilit de AGA, spunea altă condiţie. Această hotărâre nu există”, a explicat Bode, citat de Agerpres.
Ministrul a făcut un apel public la Registrul Comerţului să nu înregistreze hotărârea AGA a CNAIR cu numirile noilor membri ai Consiliului de Administraţie, deoarece nu conţine toate elementele.
“În condiţiile în care, totuşi, în 4 octombrie – nu întâmplător am spus că voi trata cu maximă atenţie toate deciziile luate în această instituţie în intervalul 10 octombrie – 4 noiembrie – se adoptă respectiva hotărâre, se finalizează procesul de selecţie şi, cu toate că un membru selectat nu depune declaraţia de exercitare a mandatului, conform legii, mai exact acceptarea, cu toate că un membru din cei cinci selectaţi nu depune această declaraţie, totuşi persoana responsabilă din CNAIR depune hotărârea AGA la Registrul Comerţului pentru a fi înregistrată. Fac un apel public către decidenţii Registrului Comerţului: să nu înregistreze această hotărâre în condiţiile în care nu sunt suficiente elemente. Doar câteva v-am prezentat aici, care spun că acest proces de selecţie a fost viciat. Aştept să primesc şi alte elemente şi voi lua urgent o decizie, nu peste multe zile”, a explicat Lucian Bode.
Întrebat dacă îl va demite pe directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, ministrul a răspuns: “Domnul Scarlat tocmai ce spunea că nu-i bine”.
La rândul său, fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc, întrebat de jurnalişti ce are de spus în privinţa condiţiilor puse pentru selectarea membrilor CA al Companiei de Drumuri, a spus: “Ce aţi vrea să avem la CNAIR? Oameni care au condus un butic?”.
“Eu am văzut că vrea (ministrul Lucian Bode – n. r.) să implementeze OUG 109 la companii cu oameni profesionişti. Ca să ai un om profesionist, că tot sunteţi presă: cum acţionează un reporter care e de două zile şi cum acţionează un reporter care e de 5 ani acreditat pe minister? Ştie altfel cum să pună întrebările, ştie altfel să pună în încurcătură un ministru, ştie altfel să-şi exercite funcţia. Tocmai de asta condiţiile care au fost puse de firma care a făcut selecţia, mare atenţie, că a făcut o firmă selecţia, nu a făcut-o ministrul Transporturilor, au fost nişte condiţii pe care ei le-au setat. Faptul că poate unii nu s-au calificat şi s-au supărat după aceea nu cred că este problema ministrului. Ei, dacă aveau o problemă sau să depună o contestaţie, puteau s-o depună nu cu două zile înainte de finalizarea mandatului meu ca ministru, ci s-o depună înainte să se finalizeze procedura de selecţie, pentru a se anula dacă era ceva ilegal. Dar, încă o dată, condiţiile puse, că le-am ascultat şi eu, eu nici nu ştiam care sunt condiţiile puse, dar în mod normal condiţiile trebuie să fie unele care să vizeze nişte oameni competenţi. OUG 109 spune că se ia o firmă de recrutare care vine cu nişte condiţii şi recrutează membrii pentru CA-ul respectiv”, a continuat Cuc.
Noii membri ai Consiliului de Administraţie au fost numiţi de către AGA pe 4 noiembrie, în ultima zi de mandat a lui Răzvan Cuc.
Acesta a reiterat miercuri că nu a vrut să lase neîncheiată nicio procedură în care s-au cheltuit bani publici.
“Selecţia a fost finalizată înţeleg în luna ianuarie. Eu nu am lăsat nicio procedură unde s-au cheltuit bani publici pe selecţie neîncheiată, pentru că altfel m-ar fi întrebat lumea de ce s-au cheltuit nişte bani şi nu s-a finalizat procedura. Faptul că unul dintre membri nu s-a dus să-şi ia mandatul este strict problema lui. Nu este un lucru ilegal. Eu nu înţeleg care este problema, pentru că se putea semna oricând ordinul de ministru. Nu este un termen legal care să impună cuiva să-l semneze pe 20 ianuarie sau pe 20 octombrie. Dacă într-un minister se face o cheltuială, ea trebuie explicată de ce nu s-a finalizat procedura”, a adăugat fostul şef al Transporturilor.
Luni, reprezentanţii Ministerului Transporturilor în Adunarea Generală a Acţionarilor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au aprobat revocarea membrilor provizorii ai CA, respectiv Teodor Narcis Godeanu, Georgeta Bumbac, Bogdan Pascu, Ion Iordăchescu şi Costin Mihalache, ca urmare a finalizării procedurii de selecţie a administratorilor. De asemenea, au fost numiţi pe o perioadă de patru ani noii membri ai CA al CNAIR, respectiv: Georgeta Bumbac, Bogdan Pascu, Costin Mihalache, Ionuţ Laurenţiu Maşala şi Mihuţ Marius Piţigoi.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Ciprian Şerban, a trimis Corpul de control la Metrorex pentru a…
Clifford Chance Badea a asistat T2Y Capital, un investitor financiar specializat în growth capital, cu…
• Numărul investitorilor în fondurile deschise de investiții s-a dublat în ultimii trei ani, după…
BET, principalul indice al Bursei de Valori Bucuresti, a depasit, azi, pragul de 20.000 de…
Premierul Ilie Bolojan a informat, marți, că va prelua interimar până la numirea unui nou…
David Popovici a obținut azi medalia de aur la Campionatele Mondiale de nataţie de la…
This website uses cookies.
Read More
View Comments
In toate unitatile de sub autoritatea MTI selectiile au fost facute de catre consilii provizorii fara competente si fara respectarea structurii CA ( max 2 functionari publici, majoritatea membrilor independenti, competente cel putin egale cu cele cautate pentru candidatii selectati). Ministrul nu a emis Scrisorile de asteptari prin ordin la inceputul perioadei se selectie astfel incat profilul consiliului sa se faca in baza scrisorii de asteptari asa cum zic normele metodologice.
ORDONANŢA DE URGENŢĂ Nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
• Cap I, Art. 2, pct 6, “scrisoare de aşteptări - document de lucru prin care autoritatea publică tutelară, în consultare cu orice acţionari reprezentând, individual sau împreună, 5% din capitalul social al întreprinderii publice, stabileşte performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice, precum şi politica autorităţii publice tutelare privind întreprinderile publice care au obligaţii specifice legate de asigurarea serviciului public, pentru o perioadă de cel puţin 4 ani;
• Cap. III, Sectiunea 1, Art. 29, pct. (6) “Criteriile de selecţie a administratorilor sunt stabilite, potrivit art. 3^1 alin. (4), de către membrii comitetului de nominalizare, comisiile şi/sau expertul independent prevăzut la alin. (4) şi (5), după caz, cu luarea în considerare a specificului şi complexităţii activităţii societăţii şi a cerinţelor din scrisoarea de aşteptări”;
NORME METODOLOGICE din 28/2016 pentru stabilirea criteriilor de selecţie, de întocmire a listei scurte de până la 5 candidaţi pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi a altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
• Cap. I, Subcap. 1, Art.1, pct. 18, “profilul consiliului - o identificare a capacităţilor, trăsăturilor şi cerinţelor pe care consiliul trebuie să le deţină la nivel colectiv, având în vedere contextul organizaţional, misiunea, aşteptările exprimate în scrisoarea de aşteptări şi elementele de strategie organizaţională existente sau ce trebuie dezvoltate. Profilul conţine şi matricea consiliului de administraţie, care conferă o expresie a acestor capacităţi pe care consiliul trebuie să le posede la nivel colectiv, printrun set de competenţe, abilităţi, alte condiţii eliminatorii, ce trebuie îndeplinite individual şi colectiv de membrii consiliului”;
• Cap. I, Subcap. 2, Sectiunea 6, ART. 25 (1)” Pentru poziţionarea strategică prevăzută la art. 24 lit. b) în vederea determinării profilului consiliului se au în vedere următoarele, dar fără a se limita la acestea: a) scrisoarea de aşteptări……….”;
• Cap. I, Subcap. 2, Sectiunea 8, art. 33 (1) Criterii ce trebuie folosite in cadrul procedurii de selectie, pct. B. f) “aliniere cu scrisoarea de aşteptări a acţionarilor”;
• Anexa nr. 1c, Cap. I, Sectiunea 1 Rolul scrisorii de asteptari in procesul de selectie, Art. 1 “Scrisoarea de aşteptări, care face parte din setul de documente obligatorii cu care începe procesul de selecţie a membrilor consiliului şi directorilor/membrilor directoratului pentru întreprinderile publice, document de lucru care conţine performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere şi politica acţionariatului privind administrarea şi conducerea întreprinderii publice”;
• Anexa nr. 1c, Cap. I, Sectiunea 3Responsabilitatile participantilor la intocmirea scrisorii de asteptari, Art. 8 (2) ) Forma finală a scrisorii de aşteptări este aprobată de conducătorul autorităţii publice tutelare, prin ordin.
Este obligatorie aprobarea prin ordin de ministru a Scrisorii de asteptari, care trebuie pusa la dispozitia consiliului de administratie, in cazul in care acesta organizeaza (prin Comitetul de Nominalizare sau expert) procedura de selectie, avand in vedere ca toate documentele produse in cadrul procedurii au la baza asteptarile actionarului stat, in principal, precum si a actionarilor minoritari.
Scrisoarea de asteptari se pune si la dispozitia candidatilor de pe lista scurta a candidatilor, cel tarziu la momentul elaborarii acestei liste, conform HG nr. 722/2016, Anexa nr. 1c, Cap. I, Sectiunea 4, Art. 10 “Scrisoarea de aşteptări este publicată pe paginile de internet ale autorităţii publice tutelare şi întreprinderii publice, cel târziu o dată cu stabilirea listei scurte a candidaţilor”.
Din cele prezentate rezulta obligatia autoritatii publice tutelare de a demara procedura de selectie la momentul la care scrisoarea de asteptari este aprobata prin ordin de ministru si transmisa comisiei de selectie/ comitetului de nominalizare/ consiliului de administratie dupa caz. Principalul considerent este acela ca asteptarile din scrisoare stau la baza elaborarii profilului consiliului, profilului candidatului, matricei profilului consiliului, componentei initiale a planului de selectie – documente care se intocmesc in primele 10 zile de la declansarea procedurii de selectie.