Banci

BRD – profit net de 963 milioane lei, în 2020, îngloband o cheltuială netă cu provizioanele de 353 milioane lei ce reflectă deteriorarea perspectivelor macroeconomice

Grupul BRD a înregistrat, în 2020, un profit net de 963 milioane lei îngloband o cheltuială netă cu provizioanele de 353 milioane lei ce reflectă deteriorarea perspectivelor macroeconomice, comparativ cu un câștig de 1,4 miliarde lei, în 2019, conform rezultatelor preliminare transmise Bursei de Valori București.

Banca a transmis principalele tendinte comerciale si indicatori financiari ai BRD Groupe Societe Generale la 31 decembrie 2020 la nivel consolidat, in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS):

–       “Adaptare rapida pentru a raspunde crizei si a asigura o sustinere continua a clientilor

Ø  Masuri sanitare adecvate si adaptare a organizatiei

Ø  Facilitarea accesului la finantare

–       Progrese importante privind planul nostru centrat pe nevoile clientilor

Ø  Accelerarea ofertei digitale atat pentru clientii retail, cat si pentru companii

Ø  Imbunatatirea abordarii comerciale a clientilor persoane fizice

–       Activitate de creditare dinamica pe segmentul IMM

Ø  Crestere sustinuta a portofoliului de credite IMM, +22% in dinamica anuala

Ø  Participare activa in cadrul programului IMM Invest, cu credite aprobate in valoare de 930 milioane RON

Ø  Avans al portofoliului de leasing de +18%* in dinamica anuala

–       Revenire a creditelor acordate persoanelor fizice in semestrul II

Ø  Creditele de consum nou acordate, in crestere cu +37% in semestrul II fata de semestrul I

–       Reducere semnificativa a costurilor si performanta operationala rezilienta

–       Nivel ridicat al adecvarii capitalului si calitatii activelor

–       Profit net de 963 milioane RON, ingloband o cheltuiala neta cu provizioanele de 353 milioane RON ce reflecta deteriorarea perspectivelor macroeconomice (in comparatie cu o eliberare neta de provizion in 2019)

–       Rentabilitate a capitalurilor proprii, ROE, de doua cifre, 11% in 2020”.

“Anul 2020 a fost marcat de o criza sanitara fara precedent, care s-a transformat rapid intr-o criza economica severa. Desi se asteapta o revenire economica, amplitudinea si momentul acesteia depind in mare masura de evolutiile pe plan sanitar si de executia programelor de relansare economica. Bancile sunt actori cheie pentru rezilienta si redresarea economica.

In acest context dificil, BRD a actionat rapid si eficient pentru a-si sprijini pe deplin si continuu clientii, adaptandu-si in acelasi timp organizatia pentru a asigura continuitatea activitatii si a implementat rapid masuri pentru a atenua impactul financiar negativ. Acest lucru se reflecta in perceptia clientilor si este recunoscut si la nivelul pietei, BRD fiind desemnata Banca Anului in Romania de catre “The Banker”.

In acelasi timp, BRD si-a mentinut concentrarea asupra planului sau de transformare centrat pe nevoile clientilor, venind cu livrari digitale accelerate si cu o abordare comerciala a clientilor imbunatatita. In special, lansarea „You BRD” pune bazele viitoarei noastre platforme omnichannel.

Bazandu-se pe modelul sau de afaceri solid, BRD a obtinut o performanta financiara rezilienta. Economiile planificate au fost realizate integral, fara a compromite prioritatea strategica a transformarii digitale.

In calitate de actor angajat al societatii romanesti, BRD a mentinut, de asemenea, un canal deschis catre nevoile comunitatii. BRD a fost implicata in actiuni de solidaritate privind combaterea pandemiei, dar si-a reafirmat totodata sprijinul activ pentru domenii importante, precum educatia si cultura”, a declarat Francois Bloch, Directorul General al BRD Groupe Societe Generale.

Aproximativ 40 de mii de clienti au beneficiat de amanare la rambursarea imprumuturilor, iar finantarile acordate prin programul IMM INVEST au atins in jur de 930 milioane RON, pentru aproximativ 1.900 de clienti, potrivit raportului bancii.

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creantele din leasing, au inregistrat o crestere de +0,5%* fata de 2019, reflectand revenirea activitatii in semestrul II dupa impactul semnificativ al masurilor restrictive.

Cresterea creditelor retail de baza (core retail loans), de +0,8%* in dinamica anuala, a fost determinata in principal de creditele imobiliare (+2,4%* in dinamica anuala), in timp ce creditele de consum nou acordate au afisat o revenire puternica dupa scaderea din timpul masurilor restrictive, ajungand la +37% in semestrul II fata de semestru I 2020.

Creditarea companiilor (+1,9%* comparativ cu 2019) a fost alimentata de o finantare puternica a IMM-urilor, cu soldurile medii si finale in crestere cu +7,9%, respectiv +22%. Aceasta crestere s-a bazat pe participarea activa la Programul IMM Invest, cu credite aprobate de 930 milioane RON si pe un avans solid al portofoliului de leasing de +18%* in dinamica anuala. Finantarea clientilor companii mari a scazut cu -2,3%* an pe an, din cauza apetitului investitional redus al companiilor in contextul pandemiei.

Depozitele clientilor au inregistrat o continua consolidare, atat pe segmentul de retail, cat si pe cel al companiilor. Depozitele retail au prezentat un ritm de crestere accelerat (+7,0%* in dinamica anuala), determinat de intrari mai mari reprezentate de economiile persoanelor fizice (+6,3%* an pe an), in timp ce depozitele companiilor au crescut cu +4,7%* in dinamica anuala. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 61% la sfarsitul lunii decembrie 2020, in scadere cu 7 puncte procentuale fata de finalul lunii decembrie 2019. BRD a inregistrat o revenire a activitatii de administrare a activelor in cursul semestrului II 2020, dupa impactul crizei care a debutat in primul trimestru. Activele in administrare au atins 4,25 miliarde RON la finalul lunii decembrie 2020, ducand cota de piata la 19,2%**. Mai mult, BRD a participat foarte activ in programul Fidelis (emisiuni de obligatiuni ale guvernului Romaniei pentru persoane fizice), cu o cota medie de piata de 40%.

In contextul anului 2020, BRD a promovat in continuare adoptarea canalelor digitale, reflectata de o crestere sustinuta a utilizarii canalelor digitale, atat pentru clientii retail, cat si pentru clientii companii. Numarul de utilizatori activi ai canalelor la distanta a crescut cu +23% in dinamica anuala la sfarsitul lunii decembrie, in timp ce 99% din tranzactiile clientilor companii mari si 96% din tranzactiile IMM-urilor au fost efectuate prin intermediul canalelor digitale.

Venitul net bancar al Grupului BRD aferent intregului an, a atins 3.088 milioane RON, cu 5,6% mai mic in comparatie cu anul 2019, fapt ce reflecta rezilienta modelului de afaceri si a veniturilor in contextul actual al crizei. Veniturile nete din dobanzi au scazut moderat, cu 2,9% in dinamica anuala, la 2.087 milioane RON, fiind in principal influentate de scaderea ratelor de dobanda (media ROBOR la 3 luni fiind de 2,39% in 2020 fata de 3,13% in 2019) si de scaderea productiei de credite in perioada restrictiilor. Contractia veniturilor nete din comisioane se datoreaza in principal reducerii comisioanelor aferente serviciilor de daily banking ca urmare a intrarii in vigoare a regulamentului SEPA si volumelor in general mai mici.

In pofida costurilor sanitare exceptionale si recunoasterii unui provizion pentru restructurare in trimestrul IV, cheltuielile operationale s-au redus semnificativ (1.588 milioane RON fata de 1.678 milioane RON in 2019). Aceasta evolutie reflecta atat un efect de baza (costurile aferente anului 2019 au fost majorate de taxa pe active) cat si implementarea planului de reducere a costurilor care combina atat masuri tactice, cat si structurale. Excluzand elementele nerecurente, atat cheltuielile cu personalul, cat si celelalte categorii de cheltuieli, s-au redus. In paralel, investitiile in transformarea digitala au fost accelerate.

Avand in vedere toate cele de mai sus, indicatorul cost / venit a ramas stabil, la 51,4% in pofida impactului crizei asupra veniturilor. Profitul operational brut la nivelul Grupului BRD a fost de 1.500 milioane RON in 2020 fata de 1.592 milioane RON in 2019.

Calitatea portofoliului de credite a ramas solida in 2020, dupa cum o reflecta nivelul redus al ratei NPL (la nivelul bancii, credite neperformante, conform definitiei ABE), de 3% la finalul anului 2020, stabil in comparatie cu finalul anului 2019. Banca beneficiaza de un nivel consistent de acoperire cu provizioane a expunerilor neperformante, de 75,8% la finalul anului 2020, in comparatie cu 74% la finalul anului 2019, mult peste media pietei. Costul net al riscului a inregistrat o cheltuiala neta cu provizioanele de 353 milioane RON in 2020 fata de o eliberare neta de provizion de 204 milioane RON in 2019, ce reflecta tratamentul prudent al expunerilor care au beneficiat de moratoriu si deteriorarea mediului economic.

In consecinta, profitul net la nivelul Grupului BRD a atins 963 milioane RON in 2020 fata de 1.499 milioane RON in 2019.

Rata de solvabilitate a fost de 30,3% la finalul lunii decembrie 2020 in compartie cu 24,9% la finalul lunii decembrie 2019, mare parte a cresterii fiind explicata de relaxarea temporara a cerintelor de capital aferente expunerilor suverane denominate in EUR (introduse prin regulament UE ca raspuns la pandemia de COVID-19) si de rezervele din reevaluare mai mari, aferente instrumentelor de datorie inregistrate la valoarea justa prin alte elemente ale rezultatului global.

Luand in considerare recomandarea autoritatii de reglementare de a limita dividendul distribuit la 20 puncte de baza din nivelul fondurilor proprii de nivel 1 de baza, Consiliul de Administratie a decis sa propuna un dividend brut pe actiune de 0,0749 RON, sub rezerva votului favorabil in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor din data de 22 aprilie 2021.

In 2020, BRD a fost angajata in actiuni de solidaritate pentru a contracara efectele pandemiei si, in acelasi timp, si-a continuat investitiile in domenii importante pentru societatea romaneasca, precum educatia, tehnologia, cultura si sportul. In total, banca a investit in 2020 aproximativ 10 milioane RON in proiecte pentru societate.

In sistemul medical, donatia BRD a ajuns la 70 de spitale din 43 de orase, prin achizitia a 53.400 de echipamente medicale de protectie, aparate de testare Covid-19 si ventilatoare.

Articole recente

Atenționare ASF: Un cont fals de Facebook utilizează identitatea Președintelui ASF Alexandru Petrescu

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) informează publicul cu privire la apariția unui cont fals de…

O secundă ago

Ministrul Mediului, la Broșteni: O să facem absolut tot ceea ce putem ca să ajutăm; nu doresc să fac o activitate populistă

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, în cadrul unei vizite efectuate…

7 minute ago

Trimisul special al SUA, în Israel pe fondul crizei alimentare din Gaza şi al impasului în negocierile de la Doha

Trimisul special al SUA pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, a început joi o vizită în…

8 minute ago

Guvernul a corelat normele metodologice cu prevederile Codului fiscal în ceea ce privește modificarea cotelor de TVA

Guvernul a corelat joi, prin hotărâre, dispozițiile normelor metodologice cu prevederile Codului fiscal în ceea…

29 de minute ago

Miruţă: Numirile în CA-uri sunt provizorii, indemnizaţiile nu depăşesc 3000 lei; selecţia s-a făcut pe bază de CV, nu politic

Numirile făcute în consiliile de administraţie ale companiilor de stat sunt provizorii, niciuna pe indemnizaţie…

35 de minute ago

Guvernul portughez ia în considerare recunoaşterea statului Palestina în septembrie la ONU

Guvernul portughez se va consulta cu preşedintele şi parlamentul în vederea recunoaşterii statului Palestina la…

37 de minute ago

This website uses cookies.

Read More