Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzAbrogarea obligației administratorului SGR de a vinde minimum 50% din materialele reciclabile prin Bursa Română de Mărfuri slăbește concurența între reciclatori și încurajează negocieri bilaterale netransparente, potrivit răspunsurilor transmise de conducerea BRM, prin domnul Septimiu Stoica, Președinte AGA a BRM și doamna Ioana Drăgan, membru CA.
Aceștia au explicat și ce înseamnă vânzarea pe o bursă în termeni de transparență, preț și beneficii.
***
Cum vedeți abrogarea obligației „50% prin BRM”?
BRM: O bursă de mărfuri are rolul fundamental de a organiza și regla mecanismele de piață prin transparență, concurență și stabilitate. În economiile în dezvoltare, unde riscul de tranzacții preferențiale, practici anticoncurențiale și lipsa de trasabilitate este ridicat, o bursă devine un instrument indispensabil. Ea asigură acces egal la resurse pentru toți operatorii autorizați, stabilizează prețurile prin mecanisme clare de cerere și ofertă și reduce barierele de intrare pentru noi investitori. Astfel, Bursa Română de Mărfuri nu este doar un canal de tranzacționare, ci un pilon al maturizării și credibilizării pieței naționale de reciclare.
Prin BRM se creează premisele unei piețe competitive și predictibile, unde prețul nu este dictat de negocieri bilaterale opace, ci de mecanisme transparente de cerere și ofertă, în acord cu principiile economiei circulare promovate de Uniunea Europeană. Astfel, tranzacționarea prin bursă nu limitează accesul operatorilor, ci îl democratizează, oferind șanse egale tuturor actorilor autorizați.
Utilizarea unei burse de mărfuri reprezintă o investiție în integritatea sistemului, reducând inclusiv pe termen lung riscul de distorsiuni de piață și consolidând credibilitatea României în implementarea SGR. Bursa Română de Mărfuri nu restrânge competiția, ci o stimulează, asigurând atât respectarea normelor europene privind transparența și concurența, cât și un cadru echitabil pentru dezvoltarea industriei naționale de reciclare.
Acestea au fost și argumentele care au fundamentat emiterea inițială a Hotărârii de Guvern, avându-se în vedere faptul că tranzacționarea prin bursă a unui procent din deșeurile colectate vor forma o cotație de piață, pe baza principiilor competiției și transparenței. Aceste cotații ar fi trebuit să constituie un etalon și pentru contractele bilaterale permise a se încheia în sistem, evitându-se abateri mari de la acestea urmare a unor înțelegeri netransparente, abateri ce pot fi identificate și verificate ulterior în situații suspicioase. Acest raționament face greu de înțeles și lipsită de logică anularea prevederii din HG inițială și transferarea întregului proces într-o zonă obscură.
Care considerați că au fost motivele abrogării acestei obligații?
BRM: Pentru a răspunde la întrebarea d-voastră justificată și foarte importantă pentru noi toți, trebuie să ne referim mai întâi la motivele invocate oficial în “Nota de fundamentare” aferentă propunerii de abrogare a Hotărârii de Guvern și să spunem că acestea sunt din start nejustificate, nesustenabile până la limita absurdului. Sunt folosite pentru a combate utilizarea mecanismelor bursiere exact argumentele tari care, dimpotrivă, le recomandă pe acestea, precum nevoia de transparență, de acces nediscriminatoriu la piață și de promovare a concurenței intre participanți!
Ori, transparența, competiția și accesul nediscriminatoriu sunt chiar prerogativele specifice și avantajele consacrate ale procedurilor organizate prin bursele de mărfuri în toate țările dezvoltate economic și cu economie de piață funcțională și este de neînțeles cum acest adevăr de necontestat este utilizat împotriva logicii pentru eliminarea acum în Romania tocmai a instituției bursiere din sistemul de valorificare a deșeurilor.
Efectele vor fi deci exact contrare, iar eliminarea platformei publice, care este Bursa, conduce la lipsa unor informații clare privind prețurile și volumele tranzacționate, ceea ce slăbește concurența între reciclatori și încurajează negocieri bilaterale netransparente. Lipsa unei licitații competitive și transparente generează prețuri deformate, eventual manipulate și contracte ineficiente.
Totodată, se invocă faptul că procedurile necesare unei licitații publice sunt birocratice, consumatoare de timp și inflexibile, rezultând practic faptul că Ministerul Mediului dorește eliminarea completă a acestor proceduri publice asiguratoare de atestare și verificare a participanților pentru produsele aflate în propriul repertoriu. Acest lucru este în contradicție flagrantă chiar cu legislația în vigoare pentru achizițiile publice, ce trebuie să respecte aceleași principii cu cea de valorificare și cu propriile proceduri de achiziții pe care le practică Ministerul Mediului. Menționăm faptul că BRM are o experiență deosebită în asemenea valorificări, practicate pe scară largă cu autorități contractante și companiile românești pentru produsele de tipul deșeurilor feroase, neferoase, produselor industriale, etc., platformele BRM fiind extrem de apreciate pentru productivitatea și eficiența rezultatelor.
Au mai fost și alte presupuse argumente invocate de Ministerul Mediului?
BRM: Se mai remarcă de către autorități în sprijinul măsurii lor o contradicție legislativă legată de respectarea legislației europene: ministerul susține faptul că legislația europeană (recte Regulamentul (UE) 2025/40 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 decembrie 2024 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 și a Directivei (UE) 2019/904 și de abrogare a Directivei 94/62/CE, în vigoare din februarie 2025) nu impune o platformă obligatorie de tranzacționare, dar doar “solicită statelor membre să asigure funcționarea unei piețe competitive și transparente pentru materialele reciclabile”. În primul rând, acest act normativ se aplică începând cu data de 12 august 2026, fiind astfel nejudicios ca motivarea unei hotărâri a Guvernului să se întemeieze pe un act care încă nu este aplicabil, iar în al doilea rând Regulamentul nu prevede dispoziții privind comercializarea materialelor reciclabile în cadrul cerințelor generale minime pentru sistemele de garanție-returnare. Este greu de înțeles cum s-ar putea asigura corect o piață competitivă și transparentă altfel decât prin licitații publice accesibile tuturor, iar formula adoptată de minister, aceea de a impune doar înțelegeri bilaterale, este exact opusul cerințelor directivelor europene. Faptul că în legislația europeană nu este menționată explicit instituția bursieră se explică prin aceea că UE nu poate impune fiecărei țări să operaționalizeze o asemenea instituție complexă, dar dacă ea există, este evident că aceasta e cea care asigură excelența în domeniu și, implicit, cea mai bună soluție, nicidecum că ar trebui evitată. In acest context, invocarea “îngrijorată” a pericolului unui ajutor de stat acordat unei institutii singulare si de utilitate publica cum este Bursa reprezinta o simpla diversiune. Bursa de Valori a primit si ea, spre exemplu, un ajutor de stat prin faptul ca este singurul loc in care se pot tranzacționa instrumente financiare?
Afirmația, lansată și ea, că utilizarea platformei BRM poate fi interpretată ca o limitare a concurenței și a accesului liber la piață, este ridicolă, având în vedere faptul că BRM este singura bursă de mărfuri din România, având, spre șansa Guvernului, și experiența deosebită în astfel de tranzacții, fiind recunoscută și utilizată ca atare la nivel național (spre exemplu, anul trecut prin BRM au fost realizate tranzacții cu o valoare totală de peste trei miliarde lei și s-au valorificat 100.000 de tone de deșeuri diverse).
Se invocă, în fine, și faptul că prin evitarea mecanismelor bursiere se asigură accesul nediscriminatoriu și direct al investitorilor în reciclare. Este iarăși fals; dimpotrivă, negocierile bilaterale sunt cele care elimină orice competiție transparentă și impun o discriminare clară în accesarea acestor materiale, prin neinformarea participanților și împiedicarea acestora să participe la aceste tranzacții.
Este surprinzător faptul cum aceste inadvertente evidente au putut să treacă neobservate în procedura de avizare de către celelalte ministere și norma a fost promovată, sfidând interesul public, de către Guvernul României ca atare.
Ne-ați întrebat – și revenim acum – care credem că au fost motivele abrogării obligației referite de a tranzacționa prin intermediul Platformei specializate a Bursei. Din moment ce motivele invocate nu se susțin, am demonstrat mai sus aceasta, ce poate rezulta logic? Dacă, paradoxal, deși invocate rituos, exact transparența, accesul liber, concurența, la care adaugăm descoperirea prețului corect, sunt sabotate, care pot fi motivele reale într-o țară ca a noastră pentru a promova o măsură administrativă lipsită de logica economică și păguboasă în sine? Evident, astfel pusă și contextualizată, întrebarea este deja retorică; răspunsul e simplu și îl intuiți și dumneavoastră. Același, amar, dintotdeauna…
Vă rugăm să explicați ce ar însemna comercializarea pe o bursă, din punct de vedere al transparenței, determinării prețului, beneficiilor.
BRM: Desigur, reluăm și încercăm să rezumăm. Prin utilizarea unei platforme bursiere se asigură, cum corect ați reținut:
– transparența, deoarece informațiile privind ședințele de tranzacționare, condițiile, prețurile și volumele sunt publice și accesibile tuturor participanților, eliminând negocierile restrictive, opace si discreționare
– determinarea prețului corect, rezultatul unei licitații competitive și standardizate, reflectând real valorile pieței, spre deosebire de tranzacțiile bilaterale netransparente
– beneficiile pentru participanți, incluzând accesul rapid și standardizat la tranzacții, trasabilitate clară și documentată, precum și reducerea riscului de tratament discreționar sau contracte sub-optime.
Ce înseamnă vânzarea pe o bursă în termeni de transparență, preț, beneficii?
BRM: Vânzarea pe o bursă, cum este BRM, aduce, cum s-a amintit, multiple avantaje pentru piața materialelor reciclabile, enumerăm:
Prin urmare, comercializarea prin BRM nu doar ca asigură transparență și corectitudine, ci și creează un mecanism eficient, predictibil și auditabil pentru întreaga piață a deșeurilor valorificabile.
Care sunt costurile tranzacționării materialelor reciclabile prin BRM?
BRM: Participarea RETURO SGR pe piețele administrate de BRM este integral gratuită. În rest, grilele de comisioane sunt publice, în regim de transparență totală. BRM percepe comisioane în funcție de mărimea valorică a tranzacției doar de la ofertanții câștigători, societăți cu capital privat, extrem de scăzute, la nivel de comisioane bancare.
Având în vedere prevederea că vânzarea să se facă cu prioritate către operatori înregistrați în SIATD, vă rugăm să ne spuneți cum poate respecta BRM acest lucru?
BRM: BRM poate respecta prevederea privind vânzarea cu prioritate către operatorii înregistrați în SIATD prin includerea acestor cerințe direct în documentația de atribuire a licitațiilor și în regulamentele sale de tranzacționare. Accesul este permis tuturor operatorilor autorizați, eliminând favoritismul, participanții suspecți sau problematici și prețurile nerealiste, asigurând astfel conformitatea legală și trasabilitatea tranzacțiilor.
Astfel, condițiile stabilite de RETURO SGR – cum ar fi termenele, avizele, verificarea prin cântar și certificatele de reciclare – pot fi transpuse integral în procesul de licitație BRM, asigurând respectarea cadrului legal și păstrarea unui mecanism transparent și competitiv pentru toți participanții.
Cum se asigură trasabilitatea tranzacțiilor prin BRM?
BRM: Trasabilitatea tranzacțiilor prin BRM este asigurată printr-un mecanism complementar platformei SIATD. Fiecare tranzacție este monitorizată prin jurnalul electronic al licitației, log-urile detaliate de acces și modificări, precum și prin arhiva completă a documentelor aferente fiecărui lot.
Aceste documente includ certificate de reciclare, cântăriri, avize și informații privind calitatea și originea materialelor, oferind o imagine completă și verificabilă a fluxurilor de deșeuri.
Astfel, BRM nu doar că facilitează trasabilitatea, dar o și consolidează prin:
Prin combinarea acestei infrastructuri cu SIATD, se asigură un control complet asupra circulației materialelor reciclabile, garantând respectarea cadrului legal și obiectivele de reciclare și valorificare asumate la nivel național și european.
Astfel, condițiile stabilite de RETURO SGR – cum ar fi termenele, avizele, verificarea prin cântar și certificatele de reciclare – pot fi transpuse integral în procesul de licitație BRM, asigurând respectarea cadrului legal și păstrarea unui mecanism transparent și competitiv pentru toți participanții.
Având în vedere cele prezentate, cu avantaje evidente pentru tranzacționarea prin BRM, ce intenționați să întreprindeți în continuare pe acest subiect?
BRM: Am primit un semnal de la Ministerul Mediului că sunt deschiși în a relua discuțiile cu BRM pe acest subiect și avem speranța unei înțelegeri corecte a fenomenului și revenirea la forma inițială a hotărârii de guvern.
Politicianul a declarat că „puternica inițiativă europeană «Eastern Sentry»” l-a amuzat și a remarcat că…
Uniunea Europeană pregăteşte un „Maidan” în Serbia, iar actualele tulburări din ţară, la care participă…
Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, a participat luni, 15 septembrie a.c., la…
Pentru comparație, Muhammad ocupa locul 14 în 2014. Muhammad a fost cel mai popular nume…
Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică (AIEA) şi-a îmbunătăţit luni, pentru al cincilea an consecutiv, previziunile…
Autoritățile române și cele din Republica Moldova au semnat, luni, la Chișinău, memorandumul de parteneriat…
This website uses cookies.
Read More