Macroeconomie

CC Tax Advisory: Creșterea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2026 produce deja efecte în piață. Statul încasează ACUM din „frica fiscală” a antreprenorilor

Anunțata creștere a impozitului pe dividende la 16% începând cu 1 ianuarie 2026 începe deja să-și producă efectele, printr-un fenomen psihologic predictibil: antreprenorii au accelerat distribuirea dividendelor încă din acest moment, atât pentru anul 2024, cât și pentru perioada aferentă din 2025.

Această reacție anticipativă va genera o creștere artificială a încasărilor bugetare din impozitul pe dividende, dar mai ales din CASS – contribuția la sănătate datorată odată cu plata dividendelor. Cota CASS este în prezent de 10%, aplicabilă la o bază anuală care depășește 6, 12 sau 24 salarii minime, în funcție de nivelul veniturilor obținute. În cazul dividendelor distribuite în 2025, această contribuție devine semnificativă pentru multe categorii de antreprenori și investitori individuali.

„Un nou episod de finanțare anticipată”

Drd. Cornelia Năstase, fondator și CEO, CC Tax Advisory a declarat: „ Asistăm la un nou episod de finanțare anticipată pe bază de frică. Statul încasează mai mult în 2025, dar aceste venituri sunt doar aparent sustenabile. Ele reprezintă un efect de bulă fiscală – în 2026, același volum de dividende nu va mai exista, pentru că au fost deja distribuite, iar încasările din CASS aferente acestor sume se vor diminua drastic.

Vedem cum se repetă un tipar familiar: statul stimulează involuntar un comportament fiscal anticipativ, fără să aibă o strategie coerentă pe termen mediu. Antreprenorii trag concluziile logice: dacă vine o majorare, mai bine retrag dividendele acum. Încasările cresc artificial în 2025, dar în 2026 vom avea o gaură fiscală și, posibil, un pretext pentru alte ajustări neanunțate, în special pe zona CASS – unde nu vedem niciun plan real de reformă.”

Un model de „finanțare de urgență” pe termen scurt

Acest fenomen se adaugă unei serii de mecanisme fiscale prin care statul își asigură lichiditate imediată fără a construi politici fiscale sustenabile. Un exemplu notabil este cel al contribuției la Fondul de Tranziție Energetică, declarat neconstituțional de Curtea Constituțională – un supraimpozit de 100%, gândit pentru a aduce bani la buget, cu riscul de a fi respins ulterior în justiție. Logica pare aceeași: impunere, încasare, și abia apoi are loc o confruntare cu realitatea juridică sau economică. Între timp, mediul privat își schimbă radical comportamentul pentru a evita noi poveri fiscale.

 

Articole recente

Ministerul Finanțelor: În primele șase luni, deficit de 3,68% din PIB față de deficitul de 3,62% din PIB aferent celor șase luni ale anului 2024

Execuția bugetului general consolidat în primele șase luni ale anului 2025 s-a încheiat cu un…

22 de minute ago

FNGCIMM garantează creditele punte în baza adeverințelor APIA 

Începând cu luna iulie 2025, fermierii crescători de animale pot beneficia de credite punte avantajoase,…

o oră ago

Bruxellesul apără acordul comercial încheiat cu Trump

Un compromis 'bun' sau o capitulare în faţa preşedintelui american Donald Trump? Comisia Europeană a…

2 ore ago

Sorin Grindeanu: Radu Oprea mi-a spus că are un cazier fiscal la zi curat

Preşedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a declarat luni că şeful Secretariatului General al Guvernului,…

2 ore ago

Grindeanu, întrebat dacă Neacşu ar trebui să îl înlocuiască pe Anastasiu: Nu cred că lucrurile trebuie discutate în această formă

Preşedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a declarat luni că nu crede că vicepremierul Marian…

2 ore ago

Comisia Europeană: Temu încalcă Regulamentul privind serviciile digitale în ceea ce priveşte produsele ilegale de pe platforma sa

Comisia Europeană a constat luni, cu titlu preliminar, că Temu încalcă obligaţia prevăzută în Regulamentul…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More