Macroeconomie

CC Tax Advisory: Creșterea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2026 produce deja efecte în piață. Statul încasează ACUM din „frica fiscală” a antreprenorilor

Anunțata creștere a impozitului pe dividende la 16% începând cu 1 ianuarie 2026 începe deja să-și producă efectele, printr-un fenomen psihologic predictibil: antreprenorii au accelerat distribuirea dividendelor încă din acest moment, atât pentru anul 2024, cât și pentru perioada aferentă din 2025.

Această reacție anticipativă va genera o creștere artificială a încasărilor bugetare din impozitul pe dividende, dar mai ales din CASS – contribuția la sănătate datorată odată cu plata dividendelor. Cota CASS este în prezent de 10%, aplicabilă la o bază anuală care depășește 6, 12 sau 24 salarii minime, în funcție de nivelul veniturilor obținute. În cazul dividendelor distribuite în 2025, această contribuție devine semnificativă pentru multe categorii de antreprenori și investitori individuali.

„Un nou episod de finanțare anticipată”

Drd. Cornelia Năstase, fondator și CEO, CC Tax Advisory a declarat: „ Asistăm la un nou episod de finanțare anticipată pe bază de frică. Statul încasează mai mult în 2025, dar aceste venituri sunt doar aparent sustenabile. Ele reprezintă un efect de bulă fiscală – în 2026, același volum de dividende nu va mai exista, pentru că au fost deja distribuite, iar încasările din CASS aferente acestor sume se vor diminua drastic.

Vedem cum se repetă un tipar familiar: statul stimulează involuntar un comportament fiscal anticipativ, fără să aibă o strategie coerentă pe termen mediu. Antreprenorii trag concluziile logice: dacă vine o majorare, mai bine retrag dividendele acum. Încasările cresc artificial în 2025, dar în 2026 vom avea o gaură fiscală și, posibil, un pretext pentru alte ajustări neanunțate, în special pe zona CASS – unde nu vedem niciun plan real de reformă.”

Un model de „finanțare de urgență” pe termen scurt

Acest fenomen se adaugă unei serii de mecanisme fiscale prin care statul își asigură lichiditate imediată fără a construi politici fiscale sustenabile. Un exemplu notabil este cel al contribuției la Fondul de Tranziție Energetică, declarat neconstituțional de Curtea Constituțională – un supraimpozit de 100%, gândit pentru a aduce bani la buget, cu riscul de a fi respins ulterior în justiție. Logica pare aceeași: impunere, încasare, și abia apoi are loc o confruntare cu realitatea juridică sau economică. Între timp, mediul privat își schimbă radical comportamentul pentru a evita noi poveri fiscale.

 

Articole recente

Marco Rubio afirmă că acordul de încetare a focului între Ucraina și Rusia „nu este exclus”

Secretarul de stat a mai declarat că nu crede că impunerea de sancțiuni suplimentare împotriva…

9 ore ago

Zelensky insistă pentru mai multă claritate cu privire la garanțiile de securitate pentru Ucraina în cazul unui acord de pace

Președintele ucrainean Volodymyr Zelensky a insistat pentru mai multă claritate cu privire la forma pe…

10 ore ago

Trump şi Putin au convenit în Alaska asupra unor ‘garanţii de securitate solide’ pentru Ucraina, susţine Witkoff

Preşedintele american şi omologul său rus au convenit în timpul întâlnirii lor de vineri din…

10 ore ago

Bolojan: România îşi poate recâştiga credibilitatea şi predictibilitatea prin respectarea angajamentelor şi consecvenţă în decizii

Respectarea angajamentelor şi consecvenţa în decizii sunt singurele căi prin care România îşi poate recâştiga…

10 ore ago

Ucraina: Von der Leyen salută propunerea lui Trump de a oferi garanţii de securitate inspirate de NATO

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a salutat duminică propunerea preşedintelui american, Donald Trump,…

10 ore ago

Incendii în Spania: Premierul Sanchez propune un pact naţional pentru urgenţă climatică

Prim-ministrul spaniol a anunţat un "pact naţional pentru urgenţă climatică" care să lase deoparte "luptele…

10 ore ago

This website uses cookies.

Read More