Categories: Fără categorie

Ce spun specialiștii în insolvență despre falimentul City Insurance?

Următoarea perioadă va fi determinantă pentru evoluția procedurii de faliment a City Insurance și a modului în care aceasta va afecta deținătorii de polițe, furnizorii și în general toți creditorii care au sume de recuperat în urma acestui demers.

CITR, liderul pieței de insolvență din România, prin Paul Dieter-Cîrlănaru, Senior Partner, ne oferă o perspectivă a specialiștilor care au gestionat peste 1000 de proiecte de insolvență și care au în portofoliu alte companii de asigurări.

  1. În piaţa de asigurări se ştia de mult de situaţia şi problemele de la City Insurance. Cum vedeți modul în care s-au desfășurat lucrurile până în acest moment?

Paul Dieter-Cîrlănaru: Nu este prima dată când City Insurance este pus sub supravegherea FGA-ului de către ASF, societatea a mai trecut o dată prin redresare financiară în 2016-2017, dar atunci acționarul principal a acordat companiei un împrumut de 50 milioane de euro, astfel că procedura de redresare s-a încheiat cu succes. În iunie 2021, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a fost desemnat din nou administrator temporar al companiei City Insurance, cu rolul de a restabili situația financiară a societății. De data aceasta lucrurile au stat diferit însă, compania nu a găsit resursele pentru a îndeplini cerințele de capital impuse de ASF, astfel că aceasta din urmă a decis retragerea licenței de funcționare, consecința directă fiind trecerea în faliment în perioada următoare.

Dacă această măsură putea sau nu fi previzibilă pentru noi și pentru piață în general, aș menționa că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), încă de la finalul anului trecut trăgea un semnal de alarmă arătând că piața de asigurări este vulnerabilă, dar în condițiile în care piața asigurărilor s-a poziționat pe un trend crescător anul acesta față de anul trecut, atât pe partea de asigurări generale, cât și pe partea de asigurări de viață, se putea spera că și această a doua redresare se va încheia cu succes pentru liderul acestei piețe și pentru asigurații ei.

  1. CITR gestionează 2 falimente ale unor companii mari de asigurări. În opinia dumneavoastră, mai poate fi salvat asiguratorul?

Paul Dieter-Cîrlănaru: La acest moment nu mai putem vorbi de salvarea City Insurance, ASF-ul a decis retragerea autorizației de funcționare și promovarea cererii de deschidere a procedurii falimentului. În cazul companiilor de asigurări, perioada de observație și reorganizare nu intră sub incidența Legii insolvenței ca pentru companiile din alte industrii.

Companiile de asigurări parcurg o etapă similară în afara instanței, sub supravegherea autorităților în asigurare. City Insurance a parcurs aceste etape deja, dar ASF-ul a constatat că Planul de finanțare pe termen scurt și Planul de redresare nu asigură restabilirea situației financiare a societății, compania aflându-se în incapacitate vădită de plată, prin urmare ea nu mai poate activă pe piața de asigurări.

  1. Care sunt paşii următori? Care sunt procedurile în situaţia falimentului unei societăți de asigurare?

Paul Dieter-Cîrlănaru: Având în vedere că nu mai respectă condițiile pentru a-și oferi produsele pe piața din România, City Insurance va intra în faliment. În procedurile de faliment trebuie urmăriți niște pași clari: stabilirea masei credale, identificarea tuturor activelor, analiza cauzelor care au dus la insolvență, reducerea costurilor, evaluarea, promovarea și vânzarea activelor, identificarea tuturor surselor suplimentare de venit, și nu în ultimul rând, distribuiri către creditori.

Suplimentar, în cazul de față o pondere foarte mare în procedură o va avea gestionarea litigiilor de asigurări.

  1. Ce şanse mai au persoanele fizice şi companiile să îşi recupereze banii de la City Insurance?

Paul Dieter-Cîrlănaru: După deschiderea procedurii de faliment, lichidatorul judiciar acordă o atenție deosebită identificării și valorificării activelor pentru acoperirea datoriilor companiei. Activele vor fi valorificate cu scopul de a se face distribuiri către toți creditorii cunoscuți ai societății, cu respectarea ordinii prevăzute de lege.

Doar după evaluarea activelor și pasivului societății se vor putea face estimări pertinente cu privire la câți dintre creditorii persoane fizice sau companii își vor recupera banii de la City Insurance.

Pe de altă parte, creditorii de asigurări au și opțiunea de a se adresa cu solicitări de plată direct FGA-ului, în limita a 450.000 lei momentan, dar cu posibilitate de creștere la 500.000 lei conform propunerii din OUG-ului adoptat pe 22 septembrie 2021 în ședința de Guvern la propunerea Ministerului Finanțelor, dar care nu a fost publicat încă până la acest moment. Fondul va putea efecuta plăți în termen de 60 de zile de la publicarea deciziei ASF de retragere a autorizației City Insurance. Este important de menționat că cele două pârghii, procedura falimentului, respectiv cererea față de FGA nu se exclud, creditorii de asigurări având posibilitatea să facă ambele demersuri în paralel.

  1. Întregul sector are de suferit de pe urma acestui faliment. Cum vedeţi acum piaţa de asigurări?

Paul Dieter-Cîrlănaru: City a lasat în urmă aproape 50% din piața RCA neacoperită. Prin urmare, aceasta se va reîmpărți între ceilalți jucători rămași pe piață. Mulți dintre aceștia au o politică de descurajare a vânzărilor de RCA datorită riscului foarte mare pe care acest tip de poliță îl aduce. Prin urmare, o consecință probabilă ar fi creșterea prețurilor pentru beneficiarii finali ai acestor polițe.

În al doilea rând, vorbim de falimentul liderului pe piața de asigurări, deci ne așteptăm la un impact sistemic, care trebuie gestionat strategic de către autoritățile de supraveghere având în vedere impactul social pe care o astfel de situație o are. Vorbim de cel puțin 4.000.000 de români implicați.

  1. Ce pârghii au acum autorităţile în această situaţie, pentru ca impactul falimentului să fie cât mai mic? Ce măsuri aţi recomanda?

Paul Dieter-Cîrlănaru: Primele luni ale falimentului sunt cruciale pentru setarea procedurii, ele vor aduce vizibilitate și claritate celor implicați și vor dicta durata procesului, vor determina practic în cât timp vor ajunge cei păgubiți la distribuiri efective.

Considerăm că este importantă gestionarea acestei proceduri de către specialiști care au capacitatea și know-how-ul de a gestiona un astfel de proiect, atât din punct de vedere al experienței, expertizei și al resurselor umane pe care le poate implica.

Nu în ultimul rând, este foarte important ca lichidatorul să aibă maturitatea pentru a-și asuma măsuri imediate și eficiente pentru ca timpul nu e cel mai bun prieten în acest caz.

Articole recente

Rusia, Portugalia şi Austria au detectat infectări cu subvarianta mai contagioasă a variantei Delta

Autorităţile sanitare ruse au anunţat joi descoperirea unor ''cazuri izolate'' de COVID-19 cu subvarianta variantei…

57 de minute ago

Ciolacu: Am luat decizia în cadrul Biroului Permanent Naţional să ne vedem cu prim-ministrul desemnat

PSD a decis, în cadrul Biroului Permanent Naţional, să aibă o întâlnire cu prim-ministrul desemnat,…

2 ore ago

Mandatele membrilor provizorii ai Directoratului Transelectrica, prelungite cu două luni

Consiliul de Supraveghere al Transelectrica (TEL) a decis prelungirea cu o durată de 2 luni, începând…

3 ore ago

Cotaţia barilului de ţiţei Brent a ajuns la cel mai ridicat nivel, din 2018

Preţurile petrolului au depăşit joi 86 de dolari pe baril, cel mai ridicat nivel din…

3 ore ago

Compania poloneză PGNiG avertizează că Nord Stream 2 va spori riscurile privind aprovizionarea cu gaze a UE

Gazoductul Nord Stream 2 va creşte ameninţările la adresa securităţii livrărilor de gaze către Uniunea…

3 ore ago