Burse/Investitii

Ce urmează pentru investitorii individuali în contextul noului pachet de propuneri legislative lansat de Comisia Europeană? (Daniela Șerban)

de Daniela Serban, presedinte ARIR

În data de 24 mai 2023, Comisia Europeană a prezentat un pachet de măsuri referitoare la investițiile de retail, aflat în dezbatere până la final de iulie.

Scopul declarat este de a pune interesul investitorilor individuali în centrul investițiilor, în concordanță cu unul dintre cele 3 obiective asumate în anul 2020 prin planul de acțiune al Uniunii Piețelor de Capital. Pachetul conține o serie de propuneri de modificări pentru regulamentele și directivele în vigoare ce guvernează investițiile individuale, conform unei comunicări a European Issuers, organizație din care ARIR face parte.

Contextul acestui demers este dat de lipsa de claritate și unitate a reglementărilor incidente investițiilor individuale – acestea erau împărțite în diferite regulamente și directive și, de asemenea, diferite în funcție de instrumentul financiar pus în discuție. O altă observație a Comisiei a fost că legislația nu era adaptată la realitatea digitalizării, proces care a dat naștere la noi canale de promovare și modificări în modelele de distribuție a informațiilor.

Comisia Europeană a derulat, în ultimii 3 ani, un proces constant de acumulare de informații din piață și de consultare în legătură cu tematica, căutând să elaboreze un pachet legislativ care să răspundă cât mai bine nevoilor investitorilor individuali, dar care să fie echitabil pentru furnizorii acestor servicii. În cadrul acestui proces de consultare a participat și România începând cu anul 2021, motiv pentru care ARIR, alături de Intercapital Invest SA, a organizat o dezbatere publică și a răspuns la chestionarele  Comisiei Europene.

În cadrul dezbaterilor referitoare la aceste propuneri, au existat numeroase opinii din partea pieței financiare care au semnalat o abordare prea dură, restrictivă, în special referitoare la interdicțiile pe care Comisia intenționa să le impună asupra stimulentelor primite de la terți de către companiile de servicii financiare pentru a tranzacționa anumite instrumente financiare. Din acest motiv forma propusă în luna mai este una ponderată prin comparație cu propunerile inițiale.

Propunerile care au atras cel mai mult atenția, atât în rândul companiilor de servicii financiare, cât și în rândul investitorilor sunt următoarele:

  • Interzicerea comisioanelor pentru tranzacții de pură execuție – companiile de servicii financiare nu vor mai putea percepe comisioane pentru simpla execuție a unor tranzacții în numele investitorilor individuali, fără să le fi oferit consultanță sau îndrumare în prealabil;
  • Abrogarea interdicțiilor prevăzute anterior pentru anumite tipuri de comisioane – interdicțiile anterioare pentru comisioane au condus la o piață în care stimulentele provenite de la terți să fie una dintre principalele surse de venit pentru intermediari, ceea ce Comisia Europeană consideră că a avut un impact negativ în evitarea conflictului de interese;
  • Reglementarea mai precisă a analizei – tot în dorința de a evita conflictul de interese, dar și pentru o standardizare a activității, Comisia a propus reglementări suplimentare specifice acestei arii.

Impactul așteptat al acestui pachet de propuneri este caracterizat atât de vești bune, cât și de vești mai puțin bune pentru investitorii individuali. Pe de o parte, aceștia vor beneficia de mai multă transparență și claritate în activitatea investițională, aspecte care aveau nevoie de îmbunătățiri. Pe de altă parte, multe voci spun că va exista o creștere a costurilor pentru investitorii individuali, întrucât dorința Comisiei de a evita conflictul de interese va cauza o schimbare a structurii veniturilor companiilor de servicii financiare – vor fi mai concentrate pe profituri din comisioane aplicate investitorilor.

Până la trimiterea pachetului final de propuneri către Parlament și Consiliu, Comisia Europeană a anunțat că așteaptă opinii pentru propunerea avansată până la finalul lunii iulie. Este de așteptat să mai existe anumite modificări în urma opiniilor primite, însă esența reglementărilor să rămână aceeași.

Articole recente

Serbia este gata să cumpere NIS, dar Rusia nu este interesată — șeful Srbijagas

Dusan Bajatovic a subliniat că, pentru a elimina complet NIS de pe lista sancțiunilor SUA,…

2 ore ago

Chiriţoiu, după introducerea noilor cote de TVA: Vom investiga, dacă vom găsi situaţii în care creşterile sunt neobişnuit de mari

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, anunţă că instituţia pe care o conduce va investiga situaţiile…

2 ore ago

Ministrul Energiei estimează o scădere a preţului energiei cu 5 – 15%, în maximum un an şi jumătate

Ministerul Energiei împreună cu Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) şi Consiliul Concurenţei…

3 ore ago

Restructurarea Ministerului Energiei va fi finalizată în două săptămâni (ministru)

Restructurarea Ministerului Energiei se va finaliza în două săptămâni, dar instituția trebuie aliniată din punct…

3 ore ago

Popa (BNR): Până la sfârșitul anului vom dispune de întreaga dotare tehnologică necesară tipăririi bancnotelor euro

România va dispune, până la sfârșitul acestui an, de întreaga dotare tehnologică necesară tipăririi bancnotelor…

6 ore ago

Acordul comercial UE-SUA: stabilitate pe termen scurt sau declin pe termen lung pentru Europa? (analiză Ecaterina Mațoi)

Cele două mari piețe și blocuri comerciale de pe malurile Atlanticului au negociat timp de…

6 ore ago

This website uses cookies.

Read More