Afaceri

CFR Marfă vrea să vândă bunuri aflate sub sechestrul ANAF – mii de vagoane și locomotive, pentru 165 milioane de euro; Surse: Anunțul CFR Marfă – plin de carențe

CFR Marfă  a anunțat, vineri, vânzarea bunurilor disponibile aflate în executare silită de către ANAF, fiind vorba de vânzarea a 7.153 de vagoane și a 508 de locomotive, pentru un preț total de aproximativ 165 de milioane de euro.

Potrivit anunțului, compania vrea să valorifice, “prin înțelegerea părților”, a bunurilor aflate sub sechestrul ANAF. Valorificarea prin “înțelegerea părților” a bunurilor se va face după modelul “așa cum sunt, acolo unde sunt”, cumpărătorul asumându-și riscurile referitoare la starea bunului supus valorificării. Activele sunt grevate de sechestrul ANAF. Oferta de preț se va transmite până pe data de 14 iulie.

Ofertantului îi revine obligația de a respecta prevederile legale speciale referitoare la obligații de mediu, conservare, patrimoniu. Cumpărătorii își asumă riscul privind starea bunurilor, toate cheltuielile legate de conservare, reparare, manevrare, curățare, degazare, decontaminare, tăiere, sortare, încărcare, transport, taxe legale privind utilizarea infrastructurii feroviare (TUI) etc – după caz, vor reveni cumpărătorului la momentul transferului dreptului de proprietate. Ofertantul are dreptul de a viziona bunul supus valorificării la data/intervalul orar care va fi comunicată de către reprezentanții CFR Marfă, ca urmare a unei cereri scrise.

După recepționarea ofertei, se va elibera ofertantului confirmarea de primire, cu menționarea datei și a numărului de înregistrare, la cerere, pe adresa de email indicată de ofertant. Transmiterea documentației și primirea acesteia de către CFR Marfă nu are semnificația acceptării ofertantului, ofertantul având statutul de “înregistrat”.  În urma înregistrării ofertelor primite și a documentelor care le însoțesc , acestea vor fi transmise ANAF pentru analizarea ofertelor depuse, urmând ca decizia acestuia să fie transmisă ulterior. Transferul dreptului de proprietate se va realiza după primirea deciziei ANAF și plata în integralitate a prețului în contul indicat de către ANAF, potrivit anunțului CFR Marfă.

Surse din industria de profil ne-au declarat că anunțul CFR Marfă este foarte ciudat, mai ales dacă avem în vedere miza aflată în joc – mii de active de sute de milioane de euro: “Având în vedere dimensiunea financiară, logistică și strategică a întregii operațiuni, ar fi fost de așteptat să existe o informare și o pregătire pe măsură a eventualilor cumpărători. Ceea ce nu s-a întâmplat.

Abia se poate găsi anunțul pe site-ul companiei, este postat la final, într-o subsecțiune. Pe lângă această deficiență, relativ minoră, trebuie avută în vedere și ziua în care a fost făcut public anunțul, și anume vineri, când mai toată lumea este preocupată de plecările de sfârșit de săptămână.

În plus, termenul limită până la care CFR așteaptă depunerea ofertelor de preț este 14 iulie 2023, ora 12:00. Chiar presupunând că eventualii cumpărători ar fi aflat vineri ca prin minune de această vânzare, și excluzând cele două zile de weekend, în care nu se lucrează în mod oficial, rezultă că doritorii au la dispoziție doar patru zile pentru a face o ofertă în sumă totală de 165 de milioane de euro.

Mai mult, conform anunțului, ofertantul are „dreptul de a viziona bunul supus valorificării la data/intervalul orar care va fi comunicată de către reprezentanții CFR Marfă, ca urmare a unei cereri scrise și trimise de doritor pe adresa” companiei.

Dacă avem în vedere că în ziua de vineri era imposibil pentru cumpărători să depună o solicitare de vizionare, rezultă că luni este cel mai devreme pentru depunerea unei astfel de cereri. Așadar, să luăm în calcul luni dimineața pentru depunerea acestei cereri și să presupunem, fără mari speranțe și argumente, că reprezentanții CFR Marfă vor da un răspuns favorabil în aceeași zi. Rezultă, cel mai probabil, că vizionarea bunurilor nu va putea începe decât marți, ceea ce înseamnă că rămân mai puțin de trei zile pentru a depune o ofertă în sumă de 165 de milioane de euro. Pare mai mult decât evident că un asemenea proiect de ofertare este în fapt imposibil.

Unui ofertant serios îi este practic peste putință să treacă la o verificare măcar și superficială a bunurilor scoase la vânzare, în condițiile în care îi este imposibil să ajungă fizic la toate locațiile, răspîndite în toată țara. Din acest punct punct de vedere, nici nu se poate discuta de o analiză sau de verificări tehnice ale vagoanelor și locomotivelor, așa cum se presupune că ar trebui să facă orice firmă respectabilă, având în vedere suma pusă în joc.

Trebuie menționat în context că vânzarea bunurilor aflate sub sechestrul ANAF se face prin „înțelegerea părților”, iar modelul de vânzare a bunurilor este de tipul „așa cum sunt, acolo unde sunt”, ceea ce înseamnă că eventualul cumpărător își asumă riscurile legate de starea bunului. Din acest punct de vedere, era cu atât mai relevantă și necesară introducerea unui termen limită de depunere a ofertelor mult mai generos, care să le dea posibilitatea ofertanților să-și facă o analiză cât mai competentă. Asta și în condițiile în care compania de stat nu oferă niciun fel de informație cu privire la starea bunurilor și nici cu privire la ultima inspecție tehnică.

În aceeași ordine de idei, trebuie menționat că în anexele prezentate de CFR Marfă în anunțul de vânzare nu este specificată descrierea bunului, adică tipul/seria vagoanelor și nici modelul locomotivei (disel/electrică, putere, an de fabricație, etc.). Cumpărătorul trebuie să depună o ofertă pentru un bun despre care nu știe nimic și despre care nu are în realitate posibilitatea de a se informa.

Nu sunt nici pe departe singurele carențe de care dă dovadă anunțul CFR Marfă. De pildă, lipsesc cu desăvârșite informații esențiale pentru oricine este serios interesat de achiziție cu privire la: termenele de plată pentru câștigător, garanțiile de participare, felul în care pot fi achiziționate vagoanele și locomotivele, individual, pe serii de vagoane sau stații, ori prin obligativitatea achiziționării tuturor bunurilor”.

 

View Comments

  • Polonezii l=au avut lider pe Lek Walesa ; romanii , pe cine au avut lider , în dec . 1989 ? ! Cu cîte probleme ne confruntăm , din 1990 ! Sînt fan CFR , din 1956 .

Articole recente

Atenționare ASF: Un cont fals de Facebook utilizează identitatea Președintelui ASF Alexandru Petrescu

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) informează publicul cu privire la apariția unui cont fals de…

21 de minute ago

Ministrul Mediului, la Broșteni: O să facem absolut tot ceea ce putem ca să ajutăm; nu doresc să fac o activitate populistă

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, în cadrul unei vizite efectuate…

27 de minute ago

Trimisul special al SUA, în Israel pe fondul crizei alimentare din Gaza şi al impasului în negocierile de la Doha

Trimisul special al SUA pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, a început joi o vizită în…

29 de minute ago

Guvernul a corelat normele metodologice cu prevederile Codului fiscal în ceea ce privește modificarea cotelor de TVA

Guvernul a corelat joi, prin hotărâre, dispozițiile normelor metodologice cu prevederile Codului fiscal în ceea…

49 de minute ago

Miruţă: Numirile în CA-uri sunt provizorii, indemnizaţiile nu depăşesc 3000 lei; selecţia s-a făcut pe bază de CV, nu politic

Numirile făcute în consiliile de administraţie ale companiilor de stat sunt provizorii, niciuna pe indemnizaţie…

55 de minute ago

Guvernul portughez ia în considerare recunoaşterea statului Palestina în septembrie la ONU

Guvernul portughez se va consulta cu preşedintele şi parlamentul în vederea recunoaşterii statului Palestina la…

58 de minute ago

This website uses cookies.

Read More