-
Gruparea rebelă susținută de Iran a lansat zeci de atacuri asupra navelor comerciale în Marea Roșie de când a început războiul dintre Israel și Hamas.
De la mijlocul lunii noiembrie, Houthii, un grup rebel yemenit susținut de Iran, au lansat zeci de atacuri asupra navelor care navighează prin Marea Roșie și Canalul Suez, o rută de transport maritim crucială prin care trece 12% din comerțul mondial, potrivit New York Times.
Statele Unite și câțiva aliați, inclusiv Marea Britanie, au ripostat, efectuând lovituri cu rachete asupra țintelor Houthi în Yemen, vineri dimineața, și punând rebelii și lupta lor armată de lungă durată și mai mult în lumina reflectoarelor.
Atacul asupra bazelor Houthi a survenit la o zi după ce Consiliul de Securitate al Națiunilor Unite a votat pentru a condamna „în cei mai fermi termeni” cel puțin două duzini de atacuri efectuate de Houthi asupra navelor comerciale și comerciale, despre care a spus că au împiedicat comerțul global și au subminat libertatea navigației.
Iată o prezentare despre houthi, relația lor cu Hamas și atacurile din Marea Roșie.
Cine sunt Houthii?
Houthii, conduși de Abdul-Malik al-Houthi, sunt un grup de rebeli șiiți susținut de Iran care luptă împotriva guvernului Yemen de aproximativ două decenii și acum controlează nord-vestul țării și capitala Sana.
Ei și-au construit ideologia în jurul opoziției față de Israel și Statele Unite, văzându-se ca parte a „axei de rezistență” condusă de Iran, alături de Hamas din Fâșia Gaza și Hezbollah din Liban. Liderii lor fac adesea paralele între bombele de fabricație americană folosite pentru a lovi forțele în Yemen și armele trimise în Israel și folosite în Gaza.
În 2014, o coaliție militară condusă de Arabia Saudită a intervenit pentru a încerca să restabilească guvernul inițial al țării, după ce houthii au capturat capitala, declanșând un război civil care a ucis sute de mii de oameni.
În aprilie anul trecut, discuțiile dintre Houthi și Arabia Saudită au ridicat speranțe pentru un acord de pace care ar putea recunoaște dreptul Houthiilor de a guverna nordul Yemenului.
Cândva un grup de rebeli prost organizați, Houthii și-au întărit arsenalul în ultimii ani, iar acum acesta include rachete de croazieră și balistice și drone cu rază lungă de acțiune. Analiştii atribuie această expansiune sprijinului din partea Iranului, care a furnizat arme miliţiilor din Orientul Mijlociu pentru a-şi extinde propria influenţă.
De ce atacă navele în Marea Roșie?
Când războiul israeliano-Hamas a început pe 7 octombrie, houthii și-au declarat sprijinul pentru Hamas și au spus că vor viza orice navă care călătorește în Israel sau o părăsește.
Yahya Sarea, un purtător de cuvânt al Houthi, a spus că grupul atacă nave pentru a protesta împotriva „uciderii, distrugerii și asediului” din Gaza și pentru a fi solidar cu poporul palestinian.
Autoritățile din Gaza spun că peste 23.000 de oameni, majoritatea civili, au fost uciși în campania de bombardamente și ofensiva terestră israeliană care a început după ce Hamas a efectuat raiduri transfrontaliere și a masacrat, spun autoritățile israeliene, aproximativ 1.200 de persoane.
Din noiembrie, Houthii au lansat 27 de atacuri cu drone și rachete asupra navelor din Marea Roșie și Golful Aden despre care susțin că se îndreaptă spre sau părăsesc porturile israeliene. Cel mai recent a fost joi, la ora 2 dimineața, când o rachetă a lovit lângă o navă comercială, a spus armata americană.
Poate cea mai îndrăzneață operațiune Houthi a avut loc pe 19 noiembrie, când oamenii înarmați au deturnat o navă numită Galaxy Leader și au dus-o într-un port yemenit, ținând captivi cei 25 de membri ai echipajului, în principal filipinezi.
Cum afectează atacurile țările din întreaga lume?
Adresându-se miercuri reporterilor din Bahrain, secretarul de stat american, Antony J. Blinken, a avertizat că atacurile Houthi continue în Marea Roșie ar putea perturba lanțurile de aprovizionare și, la rândul lor, ar putea crește costurile pentru bunurile de zi cu zi. Atacurile Houthii au afectat nave legate de peste 40 de țări, a spus el.
Cele mai mari companii de containere din lume, MSC și Maersk, au spus că evită regiunea, dar companiile de transport maritim au opțiuni dificile.
Redirecționarea navelor în jurul Africii adaugă un plus de 4.000 de mile și 10 zile rutelor de transport maritim și necesită mai mult combustibil. Dar continuarea utilizării Mării Roșii va crește primele de asigurare. Oricare dintre opțiuni ar afecta o economie globală deja fragilă.
Ce au făcut SUA pentru a opri atacurile Houthi?
Administrația Biden a condamnat în mod repetat atacurile Houthi din Marea Roșie și a adunat o forță operativă navală pentru a încerca să le țină sub control.
Grupul operativ, numit Operațiunea Prosperity Guardian, a reunit Statele Unite, Marea Britanie și alți aliați și a patrulat Marea Roșie pentru, potrivit lui Blinken, „a păstra libertatea de navigație” și „libertatea de transport maritim”.
Bahrain este singura țară din Orientul Mijlociu care a acceptat să participe. Chiar dacă multe țări din regiune depind de comerțul care trece prin Marea Roșie, multe nu vor să fie asociate cu Statele Unite, cel mai apropiat aliat al Israelului, spun analiștii.
Navele de război americane și britanice au interceptat niște rachete și drone Houthi înainte ca acestea să-și atingă țintele. Miercuri, avioanele de luptă americane de la portavionul U.S.S. Dwight D. Eisenhower, împreună cu alte patru nave de război, au interceptat 18 drone, două rachete de croazieră antinavă și o rachetă balistică antinavă, a declarat Comandamentul Central într-un comunicat.
Pe 31 decembrie, elicopterele marinei americane au scufundat trei bărci Houthi care atacau un cargo comercial.