Comisia Europeană a anunțat marți că este la curent dezbaterile din presa românească, unde circulă informații potrivit cărora Ucraina desfășoară lucrări majore pe brațul Chilia și pe Canalul Bâstroe ale Dunării, și că a cerut informații suplimentare din partea autorităților ucrainene, potrivit digi24.ro.
Ucraina a transmis Comisiei că face operațiuni de „dragaj operațional” la porturile de pe Dunăre, dar nu plănuiește „lucrări majore” pe brațul Chilia sau canalul Bâstroe.
„Ministerul Transporturilor din Ucraina a răspuns că, într-adevăr, efectuează dragaj operațional (de întreținere) la danele porturilor lor de pe Dunăre și în alte locuri de pe Dunăre, pentru a garanta siguranța navigației. Cu toate acestea, Ucraina a negat că ar fi în desfășurare sau planificate lucrări majore pe brațul Chilia al Dunării sau pe Canalul Bâstroe. În plus, Ucraina a reafirmat că va respecta cu strictețe și va adera la toate acordurile și convențiile internaționale relevante”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene, transmis marți de Reprezentanța CE în România.
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a declarat vinerea trecută că „pescajul navelor care trec prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m”, mai menționează Comisia Europeană, precizând că a cerut informații suplimentare din partea ambelor părți, „pentru a evalua mai bine situația de pe teren”.
Comisia mai subliniază că secțiunea în cauză „nu face parte din rețeaua TEN-T” de transport european și clarifică faptul că „nu a fost implicată în niciun fel de lucrări pe care autoritățile ucrainene se presupune că le-ar fi executat”.
Ucraina intenționează să dragheze nu doar canalul Bâstroe, ci și o porțiune importantă a brațului Chilia, reiese dintr-un studiu făcut de o companie ucraineană care vrea să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor lângă Portul Ismail, aflat pe brațul Dunării care desparte România de Ucraina.