Update articol:

Compania suedeză Northvolt a depus o cerere de protecție împotriva falimentului, o lovitură pentru ambițiile europene în materie de vehicule electrice

Northvolt
  • Northvolt consideră că situația lichidităților sale este „gravă”

  • Operațiunile vor continua în timpul restructurării, finalizarea fiind preconizată pentru T1 2025

  • Scania împrumută 100 de milioane de dolari pentru procesul de faliment

Northvolt, producătorul suedez de celule de baterii pentru vehicule electrice, a declarat joi că a depus o cerere de protecție împotriva falimentului conform capitolului 11 în SUA, dând o lovitură speranțelor Europei că cel mai dezvoltat jucător de baterii al său va reduce dependența producătorilor auto occidentali de rivalii chinezi, scrie Reuters.

Northvolt a declarat că are suficiente lichidități pentru a susține operațiunile timp de aproximativ o săptămână și a precizat că a obținut o nouă finanțare de 100 de milioane de dolari pentru procesul de faliment. Acesta a declarat că operațiunile vor continua în mod normal în timpul falimentului.

„Situația lichidităților Northvolt a devenit dezastruoasă”, a declarat compania în petiția sa conform capitolului 11, depusă la Tribunalul de Falimente al SUA din Houston. Compania, care are operațiuni în California, are aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar, care îi pot susține operațiunile doar pentru aproximativ o săptămână. Aceasta are datorii în valoare de 5,8 miliarde de dolari.
Northvolt, care are aproximativ 6.600 de angajați în șapte țări, a declarat că se așteaptă să finalizeze restructurarea până în primul trimestru al anului 2025.

Northvolt s-a transformat în câteva luni din cea mai bună șansă a Europei de a avea un campion autohton al bateriilor pentru vehicule electrice într-o companie care se luptă să se mențină pe linia de plutire prin slăbire, împiedicată de probleme de producție, pierderea unui client important și lipsa de finanțare.

Europa a sperat că Northvolt va reduce dependența producătorilor auto occidentali de rivalii chinezi, cum ar fi producătorul de baterii CATL (300750.SZ) și producătorul de EV și baterii BYD (002594.SZ).

Northvolt a declarat că cele 100 de milioane de dolari dintr-un nou împrumut fac parte din sprijinul financiar de 245 de milioane de dolari pentru faliment.

Producătorul suedez de camioane Scania, acționar și cel mai mare client al său, a declarat joi că împrumută 100 de milioane de dolari către Northvolt pentru a sprijini producția de celule de baterii pentru vehicule electrice în Skellefteå, în nordul Suediei.

„Acest pas decisiv va permite Northvolt să își continue misiunea de a stabili o bază industrială europeană de origine proprie pentru producția de baterii”, a declarat Tom Johnstone, președintele interimar al consiliului de administrație al Northvolt, într-o declarație, menționând sprijinul pe care Northvolt l-a primit de la creditorii și clienții existenți.

Ca parte a restructurării, Northvolt va evalua propunerile de investiții în bani noi din partea investitorilor strategici și financiari, precum și din partea creditorilor, acționarilor și clienților existenți, a spus el.

Volkswagen (VOWG_p.DE), principalul acționar al Northvolt, cu o participație de 21%, a declarat că a luat act de depunerea cererii și că este în contact strâns cu firma suedeză. Aceasta a refuzat să comenteze eventualele repercusiuni asupra propriei afaceri.

CONCURENȚĂ ACERBĂ

Grupul de investiții Vargas, co-fondator al Northvolt și unul dintre cei mai mari acționari ai săi, a declarat că falimentul va permite companiei să facă față provocărilor financiare și să își mențină avantajul competitiv în producția de celule de baterii de înaltă performanță.

Analistul Handelsbanken, Hampus Engellau, a precizat  că declararea falimentului ar oferi companiei o perioadă de respiro pe termen scurt. Chiar și așa, a spus el, „acest lucru ne spune că nu au găsit investitori și nu au strâns capitalul necesar pentru a-și restructura afacerea”.

Northvolt a discutat posibilitatea de a solicita protecția capitolului 11 din Legea falimentului din Statele Unite, ca una dintre mai multe opțiuni de supraviețuire, au declarat săptămâna trecută pentru Reuters două surse familiare cu această problemă.

Northvolt a condus un val de startup-uri europene care investesc zeci de miliarde de dolari în producția de baterii pentru a deservi producătorii auto de pe continent pe măsură ce aceștia trec de la motoarele cu combustie internă la vehiculele electrice.

Cu toate acestea, cererea de vehicule electrice crește într-un ritm mai lent decât au preconizat unii din industrie, iar concurența rămâne acerbă din partea Chinei, care controlează 85% din producția mondială de celule de baterie, conform datelor Agenției Internaționale pentru Energie.

În cadrul unei audieri judiciare care a avut loc la sfârșitul zilei de joi, judecătorul american de faliment Alfredo Perez a aprobat unele etape inițiale de rutină în falimentul Northvolt, inclusiv permiterea companiei să plătească salariile datorate angajaților și să tragă primele 51 de milioane de dolari din împrumutul Scania.

Luni, Reuters a raportat că Northvolt a ratat unele obiective interne și a redus producția la fabrica sa de celule pentru baterii din Skellefteå, subliniind provocarea de a crește producția.

În declarația depusă joi în instanță, compania a declarat că are capacitatea de a produce 300.000 de baterii pe an.

În octombrie, Northvolt a încheiat un acord care a permis accesul la o sumă mică de bani, în timp ce discuțiile privind un pachet de finanțare mai mare au continuat, a raportat cotidianul de afaceri DI.

Aceste discuții au devenit mai dificile în ultimele săptămâni, a declarat una dintre sursele familiarizate cu planul Capitolului 11.

În ultimii ani, mai multe companii suedeze au optat pentru formularea cererilor de protecție împotriva falimentului în temeiul capitolului 11, cum ar fi compania aeriană scandinavă SAS și societatea de colectare a datoriilor Intrum, un proces care permite conducerii să păstreze controlul asupra companiei și să gestioneze operațiunile.

Viceprim-ministrul suedez Ebba Busch a declarat pe platforma de social media X că guvernul continuă să sprijine industria bateriilor EV și speră că restructurarea va ajuta la redresarea situației Northvolt. Busch a declarat marți pentru Reuters că guvernul suedez nu intenționează să preia o participație în Northvolt.

BVB | Știri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (25/07/2025)

Convocare AGA O & E 03(04).09.2025

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (25/07/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

AROBS TRANSILVANIA SOFTWARE (AROBS) (25/07/2025)

Perioada inchisa de tranzactionare 28.07.2025 - 27.08.2025

SIMTEL TEAM (SMTL) (25/07/2025)

Perioada inchisa de tranzactionare 27.07.2025 - 26.08.2025