Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzRadu Burnete
Consilierul prezidențial Radu Burnete afirmă că este nevoie de o reformă administrativă și teritorială la pachet cu una a partidelor politice.
‘România traversează o criză existențială. Modelul nostru social, economic și politic de după căderea comunismului și-a epuizat resursele din motive interne și externe. (…) Oricât de greu ar fi trebuie să ne încordăm și să redesenăm niște lucruri. Este nevoie de o reformă administrativă și teritorială la pachet cu una a partidelor politice. Avem nevoie de un nou contract între stat și cetățeni în privința taxării. Unele reașezări sunt deja inevitabile însă trebuie să închidem cu evaziunea și economia neagră’, a scris Radu Burnete, marți, pe pagina sa de Facebook, în prima zi în calitate de consilier prezidențial pe probleme economice și sociale, funcție în care a fost numit de președintele Nicușor Dan începând cu data de 1 iulie, potrivit Agerpres.
El spune că, ‘dacă vrem taxare la un nivel moderat și un stat care să ne ofere servicii publice de calitate, toată lumea trebuie să plătească, iar statul trebuie să livreze’.
‘Avem nevoie de mai multă inițiativă privată și să creștem rata de participare la forța de muncă. Nu putem rata revoluțiile aduse de inteligența artificială, orice ar însemna ele și asta înseamnă că trebuie să investim în educație și cercetare. Avem disparități regionale prea mari, trebuie să le reducem. Trebuie să ne jucăm rolul în UE fără pompă și naționalism ieftin. Trebuie să rămânem o economie deschisă, dar să devenim mai competitivi. Trebuie să reducem deficitele gemene fiindcă acționează ca niște piedici. Trebuie să reducem gradul de polarizare din societate și să creștem coeziunea. Completați dumneavoastră această listă care poate fi destul de lungă. Majoritatea acestor lucruri se pot face. Nu toate și nu perfect însă ce este perfect pe lume?’, a precizat consilierul prezidențial.
Radu Burnete menționează că ‘în scurta perioadă de tranziție’ avută la Palatul Cotroceni, până la preluarea funcției, a fost ‘rezervat în declarații, însă asta se va schimba’.
‘Prima zi oficială la Palatul Cotroceni. Este o onoare și o mare responsabilitate. Trăim vremuri dificile pe care va trebui să le navigăm împreună ca națiune și comunitate chiar dacă ne despart diferențe mari de opinie. În scurta perioadă de tranziție pe care am avut-o am fost rezervat în declarații, însă asta se va schimba. Voi fi prezent în dezbateri și în societate cu limitele impuse de instituția pentru care lucrez și de președintele pe care îl reprezint, căruia îi mulțumesc pentru încrederea pe care mi-a acordat-o. (…) Nu-mi plac extremele. Lumea este complicată și are multe nuanțe. Nu cred în soluții simple pentru probleme complicate. Aproape orice soluție simplistă trâmbițată în tonuri grave și livrată fără îndoieli se va dovedi greșită. Problemele vieții și deci ale guvernării sunt prea complexe pentru a fi rezolvate în câteva paragrafe. Asta nu înseamnă că nu trebuie să scriem și să dezbatem, ci că trebuie să avem o doză sănătoasă de scepticism, de curiozitate. Să fim conștienți că nu le știm pe toate. Nu-mi plac generalizările lipsite de o analiză riguroasă. Toți bugetarii sunt răi și puturoși. În mediul privat nu există risipă. Toți politicienii sunt corupți și toți oamenii de afaceri sunt de ispravă. Sindicatele sunt rele. Patronatele sunt bune. Cercetarea românească nu produce nimic. Particularul este la fel de important ca generalul. Trebuie să înțelegi când e rostul unuia și când al celuilalt’, a mai scris Radu Burnete.
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More
View Comments
Motto:
„Mizeria materială şi morală a populaţiei, destrăbălarea administraţiei, risipa banului public, cumulul, corupţia electorală, toate acestea n-au a face, la drept vorbind, cu cutari sau cutari principii de guvernământ. Oricare ar fi guvernul şi oricare vederile sale, supreme, corupţia şi malonestitatea trebuie să lipsească din viaţa publică orice ar fi, pe de altă parte, religia politică a unui guvern, ea nu-i dă drept de-a se servi de nulităţi venale, de oameni de nimic, pentru a guverna”
( Mihai Eminescu - în Ziarul "Timpul",6 decembrie 1882)
La sfârsitul anului 2024 România a ajuns la cel mai mare deficit bugetar fapt pentru care țara noastră a primit semnale negative cu privire la degradarea ratingului suveran. Astfel, agențiile Fitch Ratings și S&P Global Ratings au avut deja, o perspectiva de la „stabilă” la „negativă” în martie 2025, plasând România, la un pas de ratingul „junk”. Agenția Fitch Ratings va face o reevaluare a ratingului la jumătatea lunii august.
Cu atât mai mult, noul guvern trebuie să vină cu un program de guvernare coerent privind reducerea deficitelor record și stabilizarea datoriei publice, printr-un pachet de măsuri după cum urmează:
-stoparea evaziunii fiscale;
-reducerea și să eficientizarea cheltuielilor statului;
-guvernanță și management profesionist la companiile de stat;
-simplificarea accesării fondurilor europene;
-reducerea birocrației prin digitalizare;
-legea salarizării în sistemul public si reforma sistemului de angajări la stat ;
-reforma sistemului electoral;
-reforma administrativ-teritorială .
Un rol esential in echilibrarea deficitului bugetar joacă absorbtia fondurilor europene. România are la dispoziție aproximativ 80 de miliarde de euro aflate la dispozitia României provenind din două categorii de fonduri europene și anume :
-PNRR cu circa 30 de miliarde din care jumatate nerambursabili, iar jumatate imprumuturi cu dobândă mică si cu scadentă în 2026;
-Politica de Coeziune 2021-2027 cu 45,1 miliarde de euro, dintre care 31,5 miliarde de euro alocare europeană și 13,6 miliarde euro cofinantare din contribuție națională și cu scadentă în 2029 .
Uniunea Europeană a creat un sistem de clasificare comun al unităților teritoriale din țările membre denumit NUTS (Nomenclature of territorial units for statistics), având drept scop realizarea de analize socioeconomice în cadrul regiunilor, cât și pentru încadrarea intervențiilor în contextul politicii de coeziune a UE.
Nivelul NUTS căruia îi aparține o unitate administrativă este stabilit pe baza numărului de locuitori si anume:
-NUTS 1: Minim 3 milioane; Maxim 7 milioane;
-NUTS 2: Minim 800.000 ; Maxim 3 milioane, echivalent cu regiunile de dezvoltare ;
-NUTS 3: Minim 150.000 ; Maxim 800.000, echivalent cu actualele județe de la noi ;
România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu a făcut reforma administrativ-teritorială . Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin reorganizarea administrativ-teritorială s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
Chiar si la atragerea de fonduri europene au existat sincope deoarece România nu a fost in stare sa facă o reforma administrativ- teritoriala compatibilă cu structurile europene. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi dispune de un aparat administrativ supradimensionat, dar fără ca acesta să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
Asadar, Uniunea Europeană nu recunoaste caracterul de regiune decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.
Prin urmare, schimbarea nu mai suportă amânare, iar reforma administrativ-teritorială este o necesitate si aceasta se poate face foarte simplu fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
Prin reducerea numărului de judete s-ar reduce automat si numărul de prefecturi si institutii deconcentrate care in prezent sunt răspândite în cele 40 de judete si în municipiul București.
De asemenea, in România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, 891 n-au nici măcar 2.000 de oameni. Avem 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat. 2.593 de localități au beneficiat de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
Si aici e nevoie de o comasare a satelor astfel încât să rezulte comune cu minimum 5000 de locuitori capabile să-si asigure cheltuielile de functionare din bugete proprii.
In concluzie, e nevoie de o reformă administrativ-teritorială care să asigure dezvoltarea economico- socială a țării pe o bază sustenabilă.
Există depus la parlament un proiect de reorganizare administrativ-teritorială a României pe structura regiunilor de dezvoltare:
(Vezi: https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2024/10/Proiect-USR-Reorganizarea-teritoriala.pdf)
Guvernul Bolojan ar trebui să-si asume răspunderea pe proiectul de lege privind reforma administrativ-teritorială.
(Vezi si: https://propolitica.ro/2025/06/30/sinteze-o-reforma-administrativ-teritoriala-care-sa-asigure-dezvoltarea-economica-si-sociala-a-tarii-pe-o-baza-sustenabila-este-obligatorie/)