Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzMarian Ciupitu/ Sursa foto: terano.ro
Construcția de mall-uri va fi mult diminuată de scumpirile repetate ale materialelor de construcții (aproximativ 30-40%), de creșterile salariale, de lipsa stocurilor și de imprevizibilitatea din piață, consideră Marian Ciupitu, Director General Terano Construct.
“În România, în 2023 nu cred ca se vor mai deschide mall-uri în adevăratul sens al cuvântului (cu un mix de chiriași amplu, cu cinematografe, branduri puternice, parcări, food-court-uri generoase și servicii multiple de entertainment), cu excepția celui din Craiova. Acolo dezvoltatorul are în plan să deschidă mai mult decât un mall, vrea să construiască pe lângă mall-ul propriu-zis mai multe ancore, respectiv clădiri de birouri, apartamente, probabil și un hotel. Motivele pentru care această expansiune a mall-urilor este pusă pe hold au legătură cu: scumpirile repetate ale materialelor de construcții (aproximativ 30-40%), cu creșterile salariale, cu lipsa stocurilor, cu imprevizibilitatea din piață, cu saturația cu astfel de mall-uri, shopping park-uri. Ne așteptăm ca în acest context, retailerii și dezvoltatorii să-și adapteze portofoliul de proiecte în funcție de specificul regiunii și de puterea financiară a consumatorilor prin atacarea eșalonului doi de orașe până la depășirea perioadei aceasteia tulbure. Posibila criză anunțată va fi un bun prilej pentru retaileri și operatorii de centre comerciale active din piață pentru a demara renovări, reamenajări, rebranduiri, relocări și repoziționări,” a declarat Marian Ciupitu, Director General Terano Construct.
“Anul acesta, construcția de mall-uri va fi mult diminuată, dar vom sta foarte bine pe construcția de strip mall-uri (mall-uri în aer liber), family center și de ceea ce noi, specialiștii din retail numim generic spații comerciale. Acestea din urmă nu vor fi toate construite de la zero, multe vor fi reconvertite, acest lucru presupune și retaileri noi care intră pe piață și, pentru a le face loc, se va mișca puzzle-ul în interiorul centrelor comerciale. O altă tendință care va fi din ce în ce mai des întâlnită este cea a dezvoltării de proiecte cu dublă utilitate (mixt use). Proiecte în care spațiile destinate birourilor și locuințelor au ponderea principală, dar care vor integra și componenta de retail,” a explicat Matius Ichim, Fondator platforma digitală @Prioretail.ro.
Matius Ichim a mai completat: “Mă aștept, pentru următorii ani, să observăm și o extensie semnificativă a numărului de metri pătrați în centrele comerciale operaționale și care performează deja foarte bine, dar care se confruntă cu o cerere foarte mare de la branduri care își doresc prezența acolo, însă sunt nevoite să aștepte să se ivească oportunitatea. Pe lângă extensii, o altă direcție care va sprijini domeniul construcției, arhitecturii și serviciilor conexe pentru retail sunt renovările spațiilor comune, a food-court-urilor din centrele comerciale deschise din 2000 până în prezent. Sunt foarte multe astfel de centre comerciale care au mai mult de 15 ani deja și care nu mai au acel look de la început, nu mai oferă acea atmosferă cu care centrele comerciale și-au obișnuit vizitatorii. Ca orice spațiu de retail care se adresează unui public dinamic, contemporan, din ce în ce mai pretențios, mall-urile ca și simbol vor trebui să faca un refit, să-și înnoiască imaginea.”
Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, susţine că România va avea bani pentru pensii şi salarii, însă…
Un număr de 42 de dosare de daună pentru locuinţele asigurate prin poliţa PAD au…
Ministrul Afacerilor Externe, Oana Ţoiu, şi secretarul de stat al Statelor Unite ale Americii, Marco…
Industria de asigurări înțelege pe deplin îngrijorările exprimate de autoritățile locale în contextul situațiilor de…
Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…
Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…
This website uses cookies.
Read More