Contestaţia Blue Air la amenda de peste 10 milioane de lei primită în octombrie 2022 de la ANPC a fost respinsă de instanţă. Decizia nu este definitivă.
”Respinge plângerea contravenţională formulată de petenta BLUE AIR AVIATION S.A. în contradictoriu cu intimata AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare. Apelul şi motivele de apel se depun la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti”, este decizia instanţei.
”Instanţele judecătoreşti menţin procesul verbal de constatare a contravenţiei ca temeinic şi legal vs operatorul economic Blue Air Aviation”, a precizat directorul general în ANPC Paul Anghel.
Acesta a explicat: “Acțiunea de control s-a desfășurat începând cu data de 31.08.2022 și a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestuia, www.facebook.com/FlyBlueAir/ sau din aplicația Blue Air versiunea 5.638.0, iar ulterior și a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022.
În speță au fost afectați 150.227 consumatori, iar valoarea prejudiciilor suferite de consumatori s-a ridicat la valoarea de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022) şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare, așa cum am arătat.
Agenții constatatori au reținut și faptul că ”acţiunile concrete pentru a repara prejudiciul sunt nesemnificative, dacă ţinem cont de numărul foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv contravaloarea biletelor pentru zborurile anulate, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR ). Un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.”
Față de aceasta faptă prin documentul de control s-a aplicat amendă contravențională în cuantum de 9.894.200 lei fiind afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene, faptele încadrându-se în prevederile Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 privind încălcările pe scară largă, fiind aplicată amendă contravențională raportată la cifra de afaceri.
De asemenea, echipa de control a constatat caracterul repetitiv, în două acţiuni distincte, al faptelor descrise din Legea 363/2007 aplicând și amnda contravențională prevăzută de același act normative în cuantum de 200.000 lei”.
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, critica promovarea curselor de către Blue Air, în ciuda problemelor cu care se confrunta compania: ”Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit. Nu mai vorbesc şi de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat şi mai tare (…) Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piaţă în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârşit cursele. La câţi bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”.
Blue Air a suspendat din 6 septembrie 2022 toate cursele programate de pe aeroporturile din România, după ce conturile i-au fost blocate de Administraţia Fondului de Mediu cu argumentul că societatea ar fi în procedură de executare silită deoarece nu ar fi achiziţionat şi nu ar fi restituit certificatele de gaze de seră. După ce i-au fost deblocate conturile de către autorităţi, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eşalonate, compania a transmis iniţial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit şi a anunţat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuţii cu potenţialii investitori, creditori şi autorităţi guvernamentale pentru a-şi restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.