Update articol:
FORUMUL PIEȚEI DE CAPITAL – 30 de ani de la redeschiderea Bursei de Valori București

Corneliu Bodea: “Contrapartea Centrală este un intermediar cu un rol extraordinar de important în ceea ce înseamnă responsabilizarea și rezolvarea problemelor de garanții pe piața de energie” – video

Operaționalizarea Contrapărții Centrale (CCP-RO)  în termen de 6-9 luni este una din cele cinci măsuri propuse de piața de energie pentru scăderea prețurilor la energie. “Contrapartea Centrală este un intermediar care are un rol extraordinar de important în ceea ce înseamnă responsabilizarea și rezolvarea problemelor de garanții pe piața de energie”, a declarat Corneliu BODEA, Președintele Centrului Român al Energiei, la Forumul Pieței de Capital organizat de Financial Intelligence. 

 

Domnia sa a explicat: “Pentru mine, primul contact cu acest concept de Contraparte Centrală a venit dinspre energie. Și am să vă povestesc foarte pe scurt cum a venit și care este importanța acestie instituții pentru sectorul energetic.

Prețurile la energie au reprezentat în trecut, alături de salarii, unele dintre avantajele competitive ale economiei românești. Nu este neapărat un motiv de bucurie, pentru că nu ne dorim să avem salarii mici în România, cum nu ne dorim să exploatăm resursele țării la prețuri foarte mici. Iată că acum, într-un trend de normalizare, atât salariile, cât și prețurile la energie au crescut. Fac parte din grupul de lucru organizat de domnul ministru al energiei Bogdan Ivan tocmai pentru că ne îngrijorează faptul că prețurile la energie în România sunt semnificativ mai mari decât media prețurilor în Uniunea Europeană, ba aș putea spune că deținem și câteva recorduri. Aici sunt multe motivații, există motivații care țin în general de creșterea prețurilor în Uniunea Europeană, dată fiind relația cu Federația Rusă, dar deopotrivă sunt și motivații care țin de izolarea țării noastre în această zonă sud est europeană, unde avem o conexiune mai puțină fericită.

Așadar, asistăm la acest prețuri neobișnuit de mari în domeniul energiei și de aici vine preocuparea Guvernului și a ministrului Ivan în legătură cu acțiuni pentru a face în așa fel încât să scădem prețul.

Dacă ne uităm la ce se întâmplă pe piața de energie, constatăm că există o escaladare a prețului, deși suntem una din țările cu cel mai bun mix de resurse din Uniunea Europeană, pentru că Uniunea Europeană este săracă în resurse energetice. În aceste condiții, există întrebarea: de ce nu reușim să avem ujn preț jos al energiei, dacă tot avem atâția producători de energie, cum ar fi Hidroelectrica, Nuclearelectrica etc?

Fenomenul pe piață, inclusiv pe Piața de Ziua Următoare, cu prețul marginal,  și inclusiv atunci când se vând și over- de- counter pachete de energie, prețul  escaladează pentru că vin niște actori care, mizând pe creșterea prețului în viitor și au mizat corect până acum, cumpără aproape la orice valoare. Și atunci s-a pus problema garanțiilor.

Referitor la problema garanțiilor, trebuie să recunoaștem că era o anomalie în piața de energie din România, unde puteai să cumperi energie cu livrare în viitor fără garanție. Și atunci sigur că îl alimenta pe cel care era dispus să crească prețul pe piață și prețul se închidea la valori surprinzătoare, pentru că nu erau garanții angajate.

Recent, un ordin ANRE a atacat această problemă, impunând niște garanții. Știu că au existat numeroase discuții despre cât să fie garanțiile. Dar toată această situație a făcut legătura între mine și Contrapartea Centrală, ca și concept, pentru că am început să studiez, să citesc și așa am aflat că există, în alte țări, Contraparte Centrală, care este un intermediar între cele două părți și care are un rol extraordinar de important în ceea ce înseamnă responsabilizarea și rezolvarea problemelor de garanții.

Contrapartea centrală ca intermediar între cei doi actori –  unul vinde, unul cumpără – are responsabilitatea să ducă la bun sfârșit contractul și să nu fie abandonat într-un moment în viitor, în funcție de fluctuația pieței, și aplică diverse tehnici de a-și garanta tranzacția, în funcție și de actori, pentru că depinde și de soliditatea actorului care participă. Cu cât actorul este mai solid, cu atâta partea de garanții poate fi ușurată, pe de o parte. Pe de altă parte, există conceptul mark- to- market, așa se fac toate tranzacțiile în Uniunea Europeană de energie. Acest concept rezolvă problema garanțiilor, pentru că întotdeauna se cere o garanție de la producător, de la vânzător sau de la cumpărătorul de energie, în așa fel încât să se întâlnească cu valoarea estimată a prețului la momentul tranzacției, la momentul livrării.

Toate aceste mecanisme au nevoie de această instituție. Așa am ajuns ca atât în programul de guvernare să existe ca prioritate înființarea Contrapărții Centrale și acțiunea în domeniul energetic. Totodată în  lista de cinci măsuri care au trecut recent ca un memorandum în Guvern există operaționalizarea acestei instituții. De aici interesul nostru, de aici și munca mea de advocacy ca președinte al Centrului Română ale Energiei pentru a asigura în România un mecanism care funcționează peste tot în lume, mai puțin la noi”.

Documentul Ministerului Energiei spune: “Suplimentar mecanismului aprobat de ANRE în luna iulie a acestui an (constituirea unei garantii minime la semnarea contractului pe pietele la termen, de 5% pentru livrări cu durata mai mare de 6 luni si 10% pentru livrari cu durata mai mica de 6 luni, precum si un termen de plata de 15 zile de la semnare), va fi accelerată implementarea unei contrapărți centrale (CCP), care va reduce riscul speculativ și va întări încrederea în funcționarea pieței de energie electrică.

Astfel, operaționalizarea contrapărții centrale naționale și a serviciilor de compensare ale CCP-RO, din perspectiva cadrului de tranzacționare la termen a energiei electrice, prin contracte forward, va presupune:
– Asumarea de către membrii compensatori și participanții la tranzacționare, ca risc de contraparte, numai a riscului aferent CCP-RO, în calitatea sa de contraparte centrală.

Considerând că: CCP-RO este o entitate reglementată și monitorizată prin ASF, BNR și ESMA, că este o entitate permanent capitalizată la nivelul riscurilor asumate, riscul de contraparte în raport cu CCP-RO este unul mult diminuat comparativ cu asumarea riscului de contraparte al unei contrapărți participant la piață.
– Aplicarea unui model de risc, aferent mecanismelor de garantare a tranzacțiilor în cadrul contrapărții centrale, validat din perspectiva cerințelor aplicabile conform cadrului legal european și național instituit și subscris Regulamentului 648/2012 (EMIR) astfel cum a fost acesta modificat prin pachetul EMIR 3.0, dimensionat astfel încât să fie evitat în cel mai mare grad efectul manifestării unor riscuri sistemice, de contagiune, în cazul neîndeplinirii obligațiilor de către un membru compensator;

– Optimizarea cheltuielilor cu garanțiile constituite pentru garantarea tranzacțiilor prin calculul expunerilor și obligațiilor de garantare la nivelul poziției nete a portofoliului de tranzacții;

– Aplicarea unui mecanism de gestionare a situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor în cadrul căruia, pe lângă garanțiile constituite de către membrii compensatori, sunt angrenate resursele proprii ale contrapărții centrale.

Autorizarea CCP.RO va presupune derularea unor procese de evaluare de către ASF, BNR și ESMA conform temenelor stabilite prin prevederile EMIR. Operaționalizarea CCP-RO se va realiza ulterior obținerii autorizării ASF, în termenele prevăzute”.

 

BVB | Știri BVB