Asigurari

COTAR: Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, după 1 iulie

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendința este de majorare continuă, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Potrivit reprezentanților transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine ‘asigurat cu risc ridicat’ și plătește mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii, conform Agerpres.

‘Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancționează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în fața situației care arată și lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiți?’, se întreabă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat al organizației, transmis marți.

În context, COTAR susține că majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, ‘râzând’ de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor. ‘Asiguratorii își externalizează liniștiți costuri și își mută marjele în afara țării, pentru a plăti cât mai puțin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara țării’, subliniază comunicatul.

COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, și, practic, din 100 de lei colectați din RCA de la șoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: ‘Comparația între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăților de asigurare, de 56% (în anul 2020)’, explică documentul citat.

Organizația susține că, la polul opus, există țări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, așa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

‘Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasați din RCA-ul plătit de șoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări’, se mai arată în comunicat. Și în acest caz documentul citează raportul European Insurance Overview – 2021, potrivit căruia România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite și primele câștigate, aferentă activității de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.

Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA.

Comunicatul prezintă și un exemplu de autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8). Dacă în 2021 pentru acesta RCA pe 12 luni era de 358 lei, tariful a crescut constant astfel că în 2025 a ajuns la 1.240 lei.

‘Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, prețurile au crescut în continuare la polițele RCA și continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor’, precizează COTAR.

În aceste condiții, transportatorii cer, din nou, destituirea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, inițierea unor anchete ale autorităților (inclusiv DNA) privind majorările abuzive ale prețurilor RCA și reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe.ârlat)

Articole recente

ANALIZĂ XTB: Luna august începe cu vești proaste pentru piețele bursiere. Cine va absorbi creșterile de prețuri cauzate de tarife?

Piața din SUA a înregistrat, la finalul săptămânii trecute, cea mai slabă performanță din luna…

o oră ago

Ministerul Energiei vrea retragerea României din Tratatul Carta Energiei; Statul român nu va mai achita contribuția anuală, de 39.246 EUR

Ministerul Energiei vrea retragerea României din Tratatul Carta Energiei, întrucât documentul nu mai reflectă realitățile…

o oră ago

Clienții JPMorgan Chase vor putea să își conecteze conturile bancare la portofelele de criptomonede Coinbase începând de anul viitor

Clienții JPMorgan Chase vor putea să își conecteze conturile bancare la portofelele Coinbase începând de…

3 ore ago

Premierul Netanyahu anunţă intenţia de a ocupa întreaga Fâşie Gaza, inclusiv zonele unde se află ostaticii

Prim-ministrul israelian, Benjamin Netanyahu, a convocat marţi o reuniune a cabinetului de securitate cu intenţia…

3 ore ago

Cel mai mare producător de cipuri din lume, TSMC, declară că a descoperit potențiale scurgeri de secrete comerciale

Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. a declarat marți că a detectat „activități neautorizate” care au dus…

3 ore ago

COTAR: Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, după 1 iulie

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More