După patru ani consecutivi de creștere semnificativă, anul acesta se va înregistra o scădere considerabilă a investițiilor globale în baterii, pentru prima dată din 2020, conform cercetării Rystad Energy.
O scădere a investițiilor în infrastructura bateriilor în China continentală este în mare parte responsabilă pentru încetinirea globală, în timp ce puterea economică asiatică navighează prin faze de creștere determinate de schimbarea politicilor, creșterea adoptării vehiculelor electrice (VE), deficitul de aprovizionare, creșterea costurilor materiilor prime și extinderea rapidă a capacității.
Lider mondial în dinamica bateriilor, China și-a menținut poziția în dezvoltarea bateriilor litiu-ion (LIB), în mare parte datorită adoptării timpurii a proiectelor la scară industrială și creșterii rapide a producției pentru a se alinia planurilor sale ambițioase de extindere a vehiculelor electrice. Ca urmare, producția a crescut cu peste 40% atât în 2021, cât și în 2022. În ciuda încetinirii ritmului de creștere anuală începând cu 2022, aceasta este o consecință a maturității și a extinderii susținute a capacității, potrivit Rystad. Odată cu atingerea autosuficienței naționale în ceea ce privește aprovizionarea cu baterii, atenția Chinei s-a îndreptat strategic către Europa și SUA, unde producătorii importanți trec de la planificare la producție, deși se află încă într-un stadiu incipient de dezvoltare.
În Europa, interdependența dintre vehiculele electrice și producția de baterii LIB evidențiază îngrijorarea provocată de scăderea investițiilor din acest an. Această încetinire este determinată în principal de scăderea cererii pe piața vehiculelor electrice, care, la rândul său, prezintă riscuri de întârzieri și anulări de proiecte în infrastructura vehiculelor electrice.
Aceste provocări evidențiază probleme mai ample în sectorul vehiculelor electrice, evidente în rapoartele financiare și în prețurile acțiunilor producătorilor de echipamente originale (OEM) la nivel mondial, inclusiv ale producătorilor chinezi care se confruntă cu probleme de rentabilitate. În plus, subvențiile stimulează creșterea sectorului, însă costurile ridicate ale energiei, cheltuielile cu forța de muncă și obstacolele birocratice împiedică progresul industriei în general.
În schimb, SUA au înregistrat o creștere exponențială a cererii de litiu, pe fondul preocupărilor tot mai mari cu privire la lanțurile de aprovizionare sigure. În ciuda eforturilor de creștere a producției de litiu, atât Europa, cât și SUA se confruntă cu infrastructura industrială incipientă. Pentru a reduce dependența de lanțurile de aprovizionare chineze pentru minerale esențiale, atât Europa, cât și SUA pun în aplicare politici de consolidare a securității energetice. Privind în perspectivă, supremația Chinei în ceea ce privește investițiile globale în baterii și comerțul cu litiu pare sigură datorită accesului său principal la resurse esențiale.
“Dominația Chinei în ceea ce privește investițiile în baterii și comerțul cu litiu pare de neclintit în viitorul previzibil, având în vedere controlul asupra resurselor esențiale.
Cu toate acestea, construirea unei fabrici de baterii de la zero durează ani de zile, iar navigarea prin reglementările locale adaugă și mai mult timp. Aceasta înseamnă că piața peste doi ani rămâne imprevizibilă. Colaborarea de-a lungul întregului lanț de aprovizionare este esențială pentru sănătatea industriei”, spune Duo Fu, vicepreședinte, Cercetarea pieței bateriilor, Rystad Energy.
Industria internă din China este în curs de consolidare, deoarece urmărește să ofere produse de baterii de calitate superioară sub forma unor progrese tehnologice diversificate.
În ciuda unei creșteri bruște a investițiilor în ultimii ani, care a alimentat extinderea rapidă a capacității LIB, o încetinire a cererii a determinat unele întreprinderi, în special cele din sectoarele netradiționale, incapabile să concureze la preț, să iasă de pe piață. În viitor, simpla extindere a capacității se va dovedi inadecvată fără un sprijin tehnic solid.
Sectorul LIB este martorul unei explozii a tehnologiilor inovatoare axate pe reducerea costurilor, creșterea densității energetice și îmbunătățirea măsurilor de siguranță. Pe fondul acestor evoluții, sectorul LIB se confruntă cu provocări legate de insuficiența capacității de producție de înaltă calitate, deși întreprinderile solide continuă să se extindă. Pe măsură ce sectorul intră într-o perioadă de ajustare, inovarea tehnologică apare ca pivotul dezvoltării sale viitoare.
Reflectând aceste schimbări, acțiunile societăților chineze din sectorul LIB au atins un nivel maxim la începutul anului 2022, înainte de a scădea treptat. În acest an, 32 de societăți cotate din sectorul chinez al bateriilor cu litiu au estimat pentru 2024 venituri cuprinse între o pierdere netă de 580 de milioane CNY (80 de milioane de dolari) și un profit de 2,822 miliarde CNY (397 de milioane de dolari), ceea ce reprezintă o scădere semnificativă de la an la an. În consecință, entuziasmul pentru investițiile în LIB a scăzut, inaugurând o fază de stabilitate pe măsură ce sectorul se maturizează.
Tehnologiile alternative pentru baterii câștigă teren, soluțiile rentabile precum bateriile litiu-fier-fosfat (LFP) apărând ca opțiuni atractive.
Tesla a anunțat un parteneriat cu CATL pentru a crește producția în masă de baterii LFP prin intermediul unui serviciu de licență de redevențe (LRS), în timp ce Ford se pare că analizează o strategie similară. Mercedes și Stellantis și-au suspendat proiectele de fabrici europene de baterii pentru vehicule electrice pentru a-și reconsidera abordarea, putând să se orienteze către celule LFP mai accesibile. În plus, trei fabrici de baterii sud-coreene au prezentat planuri de creștere a capacității de producție a celulelor LFP.
Progresele în tehnologia bateriilor includ dezvoltarea de noi materiale, cum ar fi folia de cupru compozită, materialele anodice pe bază de siliciu, materialele catodice cu conținut ridicat de nichel, cum ar fi fosfatul de litiu ferromanganese (LFMP) și litiul bis(fluorosulfonil)amidă (LIFSI). Aceste inovații vizează reducerea costurilor și creșterea eficienței. De asemenea, sunt în curs de realizare îmbunătățiri ale sistemelor structurale ale bateriilor, cum ar fi introducerea bateriilor cu 4680 de cilindri de dimensiuni mai mari și a bateriilor în stare solidă, care ar putea modifica capacitățile și longevitatea bateriilor pe piețele viitoare.