Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
Refuzde Cristian Bichi
În data de 10 iunie 2021, Comitetul de la Basel a publicat un document consultativ ce reprezintă o propunere preliminară de tratament prudențial pentru expunerile de criptoactive ale băncilor. Comitetul așteaptă opiniile părților interesate (“stakeholders”) până la data de 10 septembrie a.c. pentru a continua activitatea de reglementare în domeniul respectiv, văzuta ca un proces iterativ datorită evoluțiilor rapide ale acestor active, cu beneficiul adițional al primirii de feed-back.
Deși piața criptoactivelor este încă mică față de mărimea sistemului financiar global, creșterea rapidă a acestor active și a serviciilor conexe este văzută de Comitet ca având potențial să genereze îngrijorări privind stabilitatea financiară și să amplifice riscurile cu care se confruntă băncile. Noua consultare nu vine pe teren gol, ea fiind precedată în martie 2019 de un document ce semnala riscurile asociate deținerilor de criptoactive și de un document (“discussion paper”) din luna decembrie a aceluiași an, ce trata aspecte legate de stabilirea unui regim prudențial pentru această clasă de active.
Consultarea, care nu abordează problematica monedelor digitale ale băncilor centrale, are în vedere trei elemente:
De precizat că regimul prudențial privind criptoactivele ce este dezvoltat de Comitet va reprezenta un standard minim pentru băncile active pe plan internațional. Prin urmare, țările sunt libere să aplice cerințe mai stricte dacă doresc. În acest context, țările care vor interzice băncilor lor să dețină criptoactive vor fi considerate ca respectând standardul prudențial global.
Cerințe prudențiale pentru expunerile de criptoactive
În vederea aplicării cerințelor de capital, documentul consultativ împarte criptoactivele în două grupuri mari. Primul grup, ce îndeplinește anumite criterii de clasificare, se compune din active tradiționale tokenizate[i] (grupul 1a) și din stablecoins (grupul 1b). Cel de al doilea grup (grupul 2) include toate celelalte criptoactive care nu îndeplinesc cerințele de clasificare aplicabile primului grup, cum ar fi bitcoin.
Pentru a intra în Grupul 1, criptoactivele trebuie să fie o reprezentare digitală a unor active tradiționale (de ex. obligațiuni), fie să fie stablecoins, care au mecanisme de stabilizare ce minimizează fluctuațiile în valoarea criptoactivelor. Pentru a respecta criteriul eficacității mecanismului de stabilizare, băncile vor trebui să dispună de un cadru de monitorizare prin intermediul căruia vor urmări zilnic diferența între valoarea criptoactivului și valoarea activului/activelor tradiționale de referință. Diferența de valoare nu trebuie să depășească 10 p.b. din valoare activului tradițional de referință de mai mult de trei ori în decursul unui an. Daca se ivește o astfel de situație, mecanismul de stabilizare nu va mai fi socotit eficace. În cazul depășirii unei limite, criptoactivul va fi considerat ca având un mecanism de stabilizare eficace numai dacă banca va putea demonstra autorității de supraveghere că a fost înlăturată cauza depășirii limitei și aceasta nu va mai apare.
Alte criterii care trebuie respectate sunt:
Pentru criptoactivele încadrate în Grupa 1, Comitetul propune următoarele din punct de vedere al cerințelor prudențiale de capital pentru riscul de credit și cel de piață:
Pentru criptoactivele care fac parte din Grupa 2, Comitetul introduce o abordare prudențială nouă, cu caracter conservator, ce se bazează pe o pondere de risc de 1250% aplicată valorii absolute cele mai mari a pozitiilor agregate scurte și lungi la care banca este expusă. Această pondere de risc specifică multiplicată cu cerința minimă de capital de 8% duce, în fapt, la obligația menținerii de fonduri proprii egale ca valoare cu expunerea de criptoactive din grupa 2. După cum specifică Comitetul, aplicarea ponderii de risc respective la active este echivalentă cu o deducere a valorii activului din capital. Spre deosebire de o deducere, ponderea de risc poate fi aplicată și la pozițiile scurte în cazul cărora s-ar putea să nu existe active bilanțiere de dedus. Supraveghetorii pot avea în vedere cerințe adiționale de capital (în cadrul Pilonului 1 Basel) în cazul în care băncile au expuneri scurte în criptoactive sau în derivate legate de criptoactive ce ar putea depăși capitalul cerut de ponderea de risc de 1250%.
În ceea ce privește celelalte cerințe minime prudențiale (rata de îndatorare, expuneri mari, rate de lichiditate), Comitetul propune aplicarea actualului cadru Basel, cu ghidare adițională acolo unde este aplicabil.
Cerințe de supraveghere
Băncile cu dețineri directe sau indirecte de criptoactive vor fi supuse procesului de analiză de supraveghere (Pilon 2) stabilit de cadrul Basel privind adecvarea fondurilor proprii. Documentul consultativ al Comitetului oferă orientări suplimentare ce au ca obiectiv ca riscurile ce nu sunt cuprinse în Pilonul 1 să fie evaluate, gestionate și reduse în mod adecvat (inclusiv prin cerințe suplimentare de capital). Băncilor le revine sarcina să adopte proceduri în acest sens în ceea ce privește riscurile cibernetice și operaționale, riscurile atribuibile tehnologiei folosite[iii] și riscurile legate de spălarea banilor și finanțarea terorismului (fără a se limita însă numai la acestea). Autoritățile de supraveghere vor trebui să verifice adecvarea politicilor și procedurilor băncilor pentru identificarea și gestionarea riscurilor și corectitudinea evaluărilor acestora. Supraveghetorii vor avea puteri de a solicita acțiuni corective băncilor, cum ar fi cerințe adiționale de capital, constituirea de provizioane pentru criptoactivele care nu au fost corect identificate și evaluate, impunerea de limite de expunere față de criptoactive.
Transparența financiară
Potrivit documentului consultativ, pentru deținerile de criptoactive se vor aplica principiile generale de transparență specificate pentru Pilonul 3 al cadrului Basel. Informațiile comunicate vor trebui să fie cuprinzătoare, inteligibile, consistente în timp, comparabile între bănci. În plus de informațiile cantitative, băncile vor trebui să ofere și informații calitative care să prezinte activitățile lor cu criptoactive și principalele riscuri legate de acestea.
Avioane poloneze şi aliate au fost desfăşurate sâmbătă pentru a proteja spaţiul aerian polonez din…
Ministerul Apărării Naţionale a informat că două aeronave de luptă F16 din Baza 86 Aeriană…
Vicepremierul Ionuţ Moşteanu susţine că fostul ministru al Finanţelor Marcel Boloş l-a învăţat pe Marcel…
Andrea Orcel, CEO al UniCredit, a declarat că banca italiană ar putea lua în considerare…
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat sâmbătă că îşi va da demisia din funcţie în…
Guvernul a transmis, sâmbătă, că decizia eliminării plafonării adaosului comercial la alimentele de bază a…
This website uses cookies.
Read More