Afaceri

Cum poți crește valoarea unei companii fără să sacrifici rentabilitatea (Laurențiu Stan)

Autor: Laurențiu Stan (Value Growth Advisor)

Pentru mulți, creșterea este forța vitală a unei afaceri. La urma urmei, puțini antreprenori s-ar plânge dacă firma lor ar avea creșteri anuale procentuale ale veniturilor cu două cifre, o bază de clienți în creștere și marjă a profitului tot mai mare de la an la an. Dar dacă aș spune că modul în care vă gândiți adesea la creștere nu dă o imagine completă a valorii pe care compania dumneavoastră o generează?

Deși este o măsură incontestabilă a creării de valoare a unei companii, creșterea veniturilor și a profiturilor nu generează singură valoarea, pentru că nu reflectă eficiența cu care este investit capitalul. În schimb, aceasta accelerează ritmul cu care o companie o creează sau, în cel mai rău caz, o distruge.

Pentru ca acea creștere să aibă un impact pozitiv asupra creării de valoare, o companie trebuie să aibă mai întâi o rentabilitate pozitivă a capitalului investit în afacere (ROIC), care poate fi definită în termeni simpli ca profitul operațional după impozitare, raportat la sumele investite în active fixe și capital de lucru. Rentabilitatea capitalului investit și rata de creștere determină modul cum veniturile sunt convertite în numerarul disponibil pentru investitori, care generează, de fapt, valoarea companiei. Ca urmare, ratele ridicate de creștere fără rentabilitate pozitivă nu creează valoare suplimentară, iar creșterea în perioadele de rentabilitate negativă nu face decât să mărească viteza cu care o companie “arde” numerar.

În perioadele de ROIC pozitiv, creșterea veniturilor ne poate ajuta să creștem substanțial valoarea companiei noastre și, în același timp, interesul investitorilor. În perioadele în care ROIC este scăzut, este mai bine, totuși, să controlăm creșterea și, în schimb, să căutăm modalități de a ne îmbunătăți rentabilitatea. De asemenea, este important să fim conștienți de volatilitatea creșterii, care depinde de schimbările pieței și ale industriei, precum și de schimbările factorilor specifici companiei, cum ar fi oamenii, operațiunile, clienții, performanța financiară, riscurile și multe altele.

De ce este ROIC atât de important? Deoarece rata de reinvestire în afacere contează. Cu cât ROIC este mai mare, cu atât este mai mare numerarul disponibil, fie pentru a reinvesti în afacere, fie pentru a-l distribui investitorilor. Această rată de reinvestire, combinată cu ROIC, este ceea ce conduce la creșterea afacerii: creștere = ROIC x rata de reinvestire. Creșterea unei companii nu poate avea loc izolat, ci mai degrabă este un rezultat direct al oportunităților disponibile pentru reinvestire și al randamentelor care pot fi realizate de noile investiții.

De cele mai multe ori, dinamica dintre cei doi indicatori importanți ai valorii este diferită atunci când comparăm start-up-urile, cu o creștere accelerată, cu companiile mature, cu o creștere mai stabilă. O afacere matură cu un ROIC ridicat este, în general, capabilă să-și mențină creșterea cu o rată de reinvestire mai mică. Acest lucru are ca rezultat un flux de numerar mai mare și mai previzibil pentru investitori prin dividende sau răscumpărări de acțiuni, iar această predictibilitate se transpune într-o evaluare mai corectă a companiilor mature din partea investitorilor. Companiile aflate în faze incipiente, de creștere accelerată, investesc de obicei cea mai mare parte capitalul lor în oportunități de creștere organică sau în achiziții ale altor companii. Drept urmare, rentabilitatea pe termen lung a capitalului și potențialul numerar care ar putea fi distribuit acționarilor sub formă de dividende sunt mai dificil de estimat, făcând evaluările investitorilor mai provocatoare.

În timp ce creșterea este un indicator volatil al valorii, ROIC este unul mult mai durabil. În general, pentru companii este mai ușor să își mențină rentabilitatea capitalului investit pe termen lung decât rata de creștere. În ciuda faptului că este stabil, ROIC are, de asemenea, un efect mult mai direct asupra valorii companiei decât creșterea, în principal pentru că are un impact direct asupra fluxului de numerar.

Pentru a genera valoare, antreprenorii trebuie să găsească oportunități pentru a maximiza rentabilitatea investiției, fie că aceasta este în active fixe de natura terenurilor, clădirilor și echipamentelor, fie în generarea activelor necorporale (creșterea vizibilității brandului, îmbunătățirea relațiilor cu clienții sau formarea unei echipe de oameni bine pregătiți), fie în îmbunătățirea capitalului de lucru net. Se poate observa ușor că toate aceste oportunități de a crește rentabilitatea investiției sunt, în mare măsură, în puterea antreprenorului și a echipei lui de management, depinzând mai puțin de evoluția pieței sau de alți factori externi companiei. Achiziția unor facilități de producție adecvate, managementul eficient al stocurilor și al procesului de colectare a creanțelor sau menținerea unui grad de îndatorare sănătos sunt toate la îndemâna echipei de conducere.

Totul este despre echilibru. Antreprenorii axați pe valoare știu că, deși creșterea este bună, randamentul capitalului investit poate fi un indicator la fel de important al creării de valoare. Cu toate acestea, chiar și directorii de la cele mai bune companii se luptă adesea cu decizii strategice pentru a atinge echilibrul dintre creștere și rentabilitate. Întâlnim, în mod repetat, directori ale căror companii obțin randamente mari ale capitalului, dar care nu sunt dispuși să lase aceste randamente să scadă pentru a încuraja o creștere mai rapidă. Pe de altă parte, vedem directori de la companii cu rentabilitate scăzută lucrând pentru a promova creșterea, în loc să-și îmbunătățească rentabilitatea investiției. Creșterea, deși este încă un motor cheie al valorii, trebuie privită așa cum este de fapt: un accelerator al valorii care funcționează cel mai bine atunci când randamentele investițiilor sunt mari.

Articole recente

Acord UE-SUA: Franţa a fost “un pic singură”, regretă premierul francez

Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…

2 ore ago

Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia CJ Buzău; Lungu (PSD): Ar fi o onoare pentru noi

Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…

2 ore ago

Rusia a elaborat un proiect legislativ pentru denunţarea tratatului cu SUA privind reconversia plutoniului

Guvernul rus a depus joi în Duma de Stat, camera inferioară a parlamentului, un proiect…

3 ore ago

Ministrul Mediului, la Poiana Largului: Există un risc pentru sănătatea oamenilor; măsurile luate – în sistem de urgenţă

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, la viaductul de la Poiana…

4 ore ago

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB,…

4 ore ago

SUA: Kamala Harris va publica o carte despre campania sa prezidenţială din 2024

Fosta vicepreşedintă americană Kamala Harris a anunţat joi că va publica în septembrie o carte,…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More