Update articol:

Daily Mail: Un avion american de supraveghere maritimă a trecut peste Marea Neagră cu câteva minute înainte ca nava amiral rusă Moskva să fie „lovită de rachete ucrainene”

  • O aeronavă de supraveghere P-8 Poseidon patrula coasta înainte de atac

  • Avionul de înaltă tehnologie poate observa navele pe radar la distanțe de peste 100 de mile

  • Ucraina a scufundat Moskva după ce a tras două rachete antinavă Neptune, pe 13 aprilie

 

Marina SUA a folosit noile sale aeronave de supraveghere maritimă pentru a furniza date precise de țintire forțelor ucrainene pentru a scufunda nava rusă Moskva pe 13 aprilie, scrie Daily Mail.

Ucraina a susținut că a tras două rachete Neptune asupra navei de război rusești care patrula la sud de Odesa.

Rusia a susținut inițial că nava, care avea peste 500 de membri ai echipajului la bord, a explodat în urma unui incendiu. Mai târziu, Kremlinul a fost nevoit să admită că nava – numită în onoarea capitalei ruse – a fost eliminată prin acțiune ostilă.

Potrivit The Times,  o aeronavă americană a patrulat Marea Neagră cu câteva ore înainte ca crucişătorul Moskva să fie lovit de rachete ucrainene. Un Boeing P8 Poseidon se afla la 100 de mile de Moskva în ziua în care crucișătorul rus a suferit daune catastrofale.

Se crede că sute de marinari au murit când nava amiral a flotei ruse de la Marea Neagră a fost lovită de cel puțin o rachetă antinavă ucraineană Neptune. Scufundarea sa a redus dramatic probabilitatea unui atac amfibiu asupra Odesei și a dat o lovitură capacităților Rusiei în Marea Neagră, scrie The Times.

Avionul P8, care costă aproximativ 330 de milioane de lire sterline, este cel mai sofisticat avion de vânătoare de submarine și de urmărire a navelor de război din arsenalul SUA. Aeronava poate plasa în apă geamanduri sonore pentru a detecta vase inamice şi este echipată cu un radar sofisticat, de tip APY-10.

Principalele capacităţi ale navei sunt clasificate, însă experţi au estimat că P8 Poseidon poate cartografia o zonă radar transversală de 10.000 de metri pătraţi de la o distanţă de 220 de mile (354 de kilometri), ceea ce înseamnă că Moskva se afla în raza de acţiune a aeronavei în momentul în care s-a scufundat.

Aeronava cu codul hexadecimal AE681B a decolat la 13 aprilie de la baza aeriană navală Sigonella, în Sicilia, şi s-a îndreptat către Marea Neagră.  Avionul a survolat Balcanii şi Bulgaria, după care a ajuns în zona coastei României la Marea Neagră după-amiaza, potrivit site-ului FlightRadar24.

Ultima poziţie înregistrată a avionului american de spionaj este Valea Nucarilor, în România, la aproximativ 12 mile (aproximativ 20 de kilometri) de frontiera cu Ucraina, la ora 15.27 – ora Londrei (17.27, ora României), potrivit News.ro.

La acel moment, Boeingul P8 Poseidon se afla la mai puţin de 100 de mile de locul în care se afla crucişătorul Moskva şi a ”dispărut” de pe monitoarele FlightRadar24, ceea ce înseamnă că a coborât de la altitudinea de 29.000 de picioare (aproximativ 8.840 de metri) la 11.900 de picioare (aproxmativ 6.320 de metri).

Locul în care s-a aflat Boeingul P8 Poseidon în următoarele două ore şi 56 de minute este necunoscut.

Avionul de spionaj american a ”reapărut” la ora 18.23, ora Londrei (20.23, ora României), în timp ce zbura către coasta Mării Negre, la Casimcea, în România, la aproximativ 37 de mile (aproximativ 60 de kilometri) de ultima poziţie documentată.

Potrivit unor experţi în apărare, acest tip de aeronavă îşi opreşte de obicei transponderul, un dispozitiv care-i înregistrează locul în care se află, atunci când intră într-o zonă de conflict.

După 19 minute, avionul de spionaj a ”dispărut” din nou de pe radar şi a ”reapărut” 42 de minute mai tâziu în apropiere de Abrud, în sudul României, la ora 19.24 (21.24, ora României) , de unde a pornit înapoi către Sigonella.

Primele informaţii despre lovirea Moskva au apărut la ora 20.42 (22.42, ora României), când un voluntar cu legături cu armata a postat un mesaj pe Facebook.

La ora 22.31 (joi, 0.31, ora României), guvernatorul ucrainean al Odesei a confirmat pentru prima oară, în mod oficial, atacul.

Prezenţa avionului american de spionaj la 13 aprilie este ”neobişnuită”, dar ”nu complet ieşită din comun”, declară cotidianului britanic o analistă americană independentă de date de aviaţie, Amelia Smith.

Un număr uşor mai mare de avioane decât de obicei survola în acea zi coasta Mării Negre, precizează ea. ”Am efectuat misiuni de patrulare aeriană limitate în largul coastei României (la Marea Neagră), în cadrul susţinerii noastre a flancului de est al NATO. Însă nu vom oferi detalii despre probleme operaţionale”, a declarat The Times un oficial american de rang înalt din cadrul Apărării.

BVB | Știri BVB

AETA SA (ELGS) (30/07/2025)

Lansare Productie Serie Wave Bin Prima Europubela cu Evacuare Complet Ranforsata

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (30/07/2025)

Publicarea Regulilor Fondului actualizate

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025