Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzEste binevenit că instituții publice și private fac eforturi pentru ca cetățenii să dobândească cunoaștere economică și financiară mai bună. Și în școli se promovează educația economică și financiară.
Este un curent de gândire în lume care urmărește auto-protecția mai bună a beneficiarilor de servicii financiare, incluziune economică/socială și prin acces mai larg la servicii financiare (inclusiv prin utilizarea aplicațiilor online ca vehicul informațional și transmitere de preferințe/decizii), ameliorarea de șanse în viața individuală și organizațională. Dar acest demers se cuvine să fie judecat într-un context mai larg. Fiindcă nu trebuie să fie subestimate resorturi ca și înnăscute ce fac din ființa umană un homo oeconomics — chiar dacă emoții, sentimente diverse (empatie, simpatie, compasiune, loialitate, etc), aproximări inevitabile în raționamente (nu numai din cauza informației insuficiente) conduc la decizii ce par în divorț cu logica economică, suboptime.
Oamenii sunt conduși în decizii de impulsuri, reguli cognitive de genul: 3 este mai bine (mult) decât 2 în situația unor avantaje; un produs va fi cumpărat de unde este mai ieftin dacă excludem costul de deplasare și obținere a informației, sau urgența nevoii; un credit se ia de unde este mai ieftin alte condiții fiind similare; între două produse/servicii cu aceeași utilitate și preț se alege cel care este mai atrăgător (deși subiectivismul joacă un rol aici). Și se poate continua cu exemple ce arată că, statistic vorbind, există o logică economică prevalentă. Numeroși cetățeni au abilitatea de a depăși “iluzia monetară” făcând comparație între inflație și rata dobânzii, randamente la depozite bancare; nu sunt puțini cei care includ în judecăți cursul de schimb și mă refer nu la oameni de afaceri care încearcă să minimizeze riscuri prin hedging. Că majoritatea populației nu știe ce sunt options și futures este irelevent pentru discuție. Mai ales că educația financiară nu trebuie să își propună transfomarea tuturor în jucători pe burse. Drept este însă că educația financiară trebuie să stimuleze înclinația oamenilor de a economisi, chiar și la cei cu venituri mici.
Demersul educațional evocat nu trebuie deci să fie judecat că și cum cetățenii simpli ar fi de pus în relație cu:
Reglementarea adecvată a piețelor de capital este cu atât mai necesară având în vedere obiectivul dezvoltării unei piețe financiare comune în UE (capital markets union). Aici trebuie să menționăm problema împărțirii riscurilor (risk-sharing) în zona euro, care implică o schemă colectivă de garantare a depozitelor (EDIS) și a unui activ sigur (safe asset) — ce nu și-a găsit o rezolvare încă.
Astfel, când se vorbește despre educație financiară, cei care urmăresc să învețe pe alții trebuie să manifeste o anume smerenie având în vedere lecțiile crizei financiare. Responsabilitate trebuie să arate cei care reglementează și supraveghează piețele financiare, cei care articulează politici economice, care administrează bănci și fonduri de investiții. Fiindcă problemele mari, originea necazurilor mari, nu sunt de pus pe seama cetățenilor obișnuiți. Este drept însă că aceștia din urmă, cu cât știu mai mult și au informație mai bogată, sunt mai înarmați să își apere interesele.
Pe acest fir de idei, este bine că cei mici, copiii, să fie învățați cel puțin în egală măsură despre relația omului cu natura, de ce este important să nu o distrugem. Izbânda așteptată în 2021 în războiul cu Pandemia, prin crearea de vaccinuri, este un îndemn pentru toți să stimulăm interesul copiilor pentru matematică, fizică, științele naturii în general. Crearea vaccinurilor demonstrează că trebuie să avem încredere în știință, în cunoaștere. Dacă proiectul Manhattan a durat circa 6 ani, programul Apollo circa 10 ani, crearea de vaccinuri contra Covid-19 (cu suita de teste necesare) a durat mai puțin de 1 an –este o extraordinară realizare a științei medicale, o dovadă a puterii minții umane în slujba binelui.
Schimbarea de climă este o amenințare existențială, iar bănci centrale și guverne sunt în alertă maximă. Nu întâmplător a apărut The Network for Greening the Financial System, din care fac parte Fed , BCE, Banca Angliei și alte peste 70 de bănci centrale, inclusiv BNR. O știre ce pune pe gânduri este că resurse de apă vor face, pentru prima dată în istorie, obiectul tranzacțiilor futures –cum a anunțat Grupul CME în 6 decembrie, a.c. Explicația este că se prognozează o creștere a rarității acestor resurse pe fondul evoluției demografice și al schimbărilor climatice. În timp ce traderii văd o nouă oportunitate de câștig speculativ fermierii și comunități întregi vor încerca să se protejeze și astfel de variații mari ale prețului la apă.
Cei care reprezintă băncile și alte instituții financiare din România ar trebui să discute mai mult despre impactul schimbării de climă asupra activității lor, asupra societății în general, ca buni “cetățeni corporatiști”. Impactul digitalizarii, al inteligenței artificiale, al “monedelor digitale”, atacurile informatice, sunt teme abordate des în ultimii ani, ceea ce este de salutat.
Dezvoltarea universului investițional și introducerea unor noi clase de active pentru fondurile de pensii răspund…
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, ar fi dat, în trecut, ca om de afaceri, de şase…
Directoratul OMV Petrom va decide în T3/25 dacă va fi propus un dividend special, potrivit…
Rezultatul operațional al diviziei Clean CCS se ridică la 1,03 miliarde EUR, datorită contribuției mai…
OMV Petrom (SNP) a raportat un profit net CCA excluzând elementele speciale atribuibil acționarilor societății-mamă…
I. Un prim semestru solid în materie de activitate comercială Soldul net al creditelor (inclusiv…
This website uses cookies.
Read More