Macroeconomie

Deficitul comercial a crescut cu 11%, la 12,3 miliarde de euro, în primele cinci luni din 2024

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate miercuri.

În primele cinci luni ale anului, exporturile FOB au însumat 38,536 miliarde de euro, consemnând un declin de 2,9%, iar importurile CIF au însumat 50,824 miliarde de euro, după o creştere cu 0,2%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 mai 2023.

Conform INS, în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,1% la export şi 36,5% la import) şi alte produse manufacturate (29,6% la export şi 28,5% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 27,999 miliarde de euro la expedieri şi de 37,511 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,7% din total exporturi şi 73,8% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 10,537 miliarde de euro la exporturi şi de 13,313 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,3% din total exporturi şi 26,2% din total importuri.

În luna mai 2024, exporturile FOB au însumat 7,241 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 10,213 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,971 miliarde de euro. Faţă de luna mai 2023, exporturile din luna mai 2024 au scăzut cu 16,2%, iar importurile s-au redus cu 5,6%.

INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între
acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent. Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Articole recente

Ucraina/ Starlink a căzut pe toată linia frontului în mijlocul întreruperii globale a serviciului de internet

Serviciul de internet prin satelit Starlink a încetat să funcţioneze pe toată linia frontului din…

24 de secunde ago

Nazare: Interesul american se concentrează asupra unor domenii strategice: infrastructură, energie, tehnologie, sănătate

Investitorii americani sunt interesaţi de domenii strategice precum infrastructură, energie, tehnologie şi sănătate, a anunţat…

39 de minute ago

Ce vede evaluatorul atunci când toți ceilalți văd doar prețul? (opinie Laurențiu Stan)

Autor: Laurenţiu Stan, consultant financiar, Kapital Minds Ce este valoarea? Ceea ce credem noi că…

o oră ago

Regatul Unit şi SUA vor semna un acord nuclear în timpul vizitei lui Trump la Londra

Londra şi Washingtonul vor semna un acord de colaborare pentru creşterea energiei nucleare în timpul…

2 ore ago

Lecție de economie ascunsă în factura pentru energie electrică

De fiecare dată când deschizi factura de energie, apare aceeași întrebare: de ce prețul energiei…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More