Macroeconomie

Deficitul comercial a crescut cu 11%, la 12,3 miliarde de euro, în primele cinci luni din 2024

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate miercuri.

În primele cinci luni ale anului, exporturile FOB au însumat 38,536 miliarde de euro, consemnând un declin de 2,9%, iar importurile CIF au însumat 50,824 miliarde de euro, după o creştere cu 0,2%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 mai 2023.

Conform INS, în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,1% la export şi 36,5% la import) şi alte produse manufacturate (29,6% la export şi 28,5% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 27,999 miliarde de euro la expedieri şi de 37,511 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,7% din total exporturi şi 73,8% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 10,537 miliarde de euro la exporturi şi de 13,313 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,3% din total exporturi şi 26,2% din total importuri.

În luna mai 2024, exporturile FOB au însumat 7,241 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 10,213 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,971 miliarde de euro. Faţă de luna mai 2023, exporturile din luna mai 2024 au scăzut cu 16,2%, iar importurile s-au redus cu 5,6%.

INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între
acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent. Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

4 ore ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

4 ore ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

5 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

6 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

6 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

7 ore ago

This website uses cookies.

Read More