Macroeconomie

Deficitul comercial a crescut cu 17,2%, în primele 10 luni ale anului

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele 10 luni din 2024 a fost de 27,211 miliarde euro, mai mare cu 3,993 miliarde euro (+17,2%) decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie -31 octombrie 2023, arată datele publicate, marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS).

În intervalul menţionat, exporturile FOB au însumat 77,731 miliarde euro, fiind în scădere cu 1,2%, iar importurile CIF au însumat 104,943 miliarde euro,în creştere cu 3%, comparativ cu perioada similară din 2023.

Ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47% la export şi 36,4% la import) şi alte produse manufacturate (28,8% la export şi 28,9% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2024 a fost de 56,244 miliarde euro la expedieri şi de
75,796 miliarde euro la introduceri, reprezentând 72,4% din total exporturi şi 72,2% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în aceeaşi perioadă a fost de 21,487 miliarde euro la exporturi şi de 29,146 miliarde euro la importuri, reprezentând 27,6% din total exporturi şi 27,8% din total importuri.

În luna octombrie 2024, exporturile FOB au însumat 8,449 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 12,174 miliarde euro, rezultând un deficit de 3,724 miliarde euro. Faţă de luna octombrie 2023, exporturile din luna octombrie 2024 au crescut cu 0,5%, iar importurile au crescut cu 8,6%.

Potrivit INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Articole recente

Lavrov: Discuţiile despre garanţiile de securitate pentru Ucraina fără Rusia nu duc nicăieri

Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a avertizat miercuri că orice discuţie asupra garanţiilor de…

24 de minute ago

DNSC: Fraudă de tip ”investiții rapide” în care este folosită imaginea președintelui României, circulă în prezent pe internet

O fraudă de tip "investiţii rapide", în care este utilizată fraudulos imaginea preşedintelui României, circulă…

25 de minute ago

Ministrul Finanţelor: Trebuie să ne schimbăm fundamental atitudinea în atragerea de investiţii străine; avem nevoie de reguli clare şi echilibrate

România trebuie să îşi schimbe atitudinea în atragerea de investiţii străine şi este nevoie de…

26 de minute ago

Garanția de portofoliu pentru IMM-uri a BID: solicitări de peste 15 miliarde lei, dublu față de bugetul disponibil pentru următorii 3 ani (BID)

Apelul lansat instituțiilor de credit de către Banca de Investiții și Dezvoltare (BID) pentru „Garanția…

30 de minute ago

Vista Bank introduce, în premieră naţională, sistemul de plăţi instant RoPay Contactless între persoane fizice

Vista Bank a lansat, în premieră naţională, plăţile instant RoPay Contactless între persoane fizice, un…

o oră ago

IMM România solicită Guvernului lansarea unui pachet de măsuri pentru susţinerea IMM-urilor

România are nevoie de măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, deoarece creşterea economică se realizează…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More