International

Diferenţa de preţ între ţiţeiul kazah şi cel rusesc se reduce din cauza prudenţei cumpărătorilor europeni

Diferenţa de preţ între ţiţeiul kazah (KEBCO) şi cel rusesc (Urals) a scăzut dramatic din cauza cererii reduse a companiilor europene de rafinare, care sunt îngrijorate de intensificarea vigilenţei autorităţilor cu privire la livrările de petrol din porturile ruseşti, au declarat pentru Reuters mai mulţi traderi de pe piaţa petrolieră, potrivit Agerpres.

Aceste evoluţii arată cum sancţiunile care vizează Rusia afectează şi alţi producători de petrol şi chiar companii din SUA şi UE care extrag petrol în Kazahstan.

În 2022, Kazahstanul, care se bazează pe porturile ruseşti pentru cea mai mare parte a exporturilor sale petroliere, a decis să schimbe denumirea pentru ţiţeiul său care trece prin conductele grupului rus Transneft în KEBCO (Kazakhstan Export Blend Crude Oil) pentru a-l diferenţia de ţiţeiul rusesc Urals.

Din punct de vedere al calităţii, petrolul KEBCO este similar cu Urals. Înainte de invazia rusească din Ucraina, petrolul kazah se tranzacţiona la acelaşi nivel de preţ ca şi ţiţeiul Urals şi nu avea un nume distinct. În prezent, petrolul KEBCO este expediat din poturile ruseşti Novorossiisk (de la Marea Neagră) şi Ust-Luga (de la Marea Baltică) precum şi via ramura nordică a oleoductului Drujba, până în Germania.

SUA şi UE au clarificat anterior că petrolul din ţările terţe, care tranzitează prin Rusia, nu este supus la sancţiuni. Cu toate acestea, multe companii de rafinare din UE dau dovadă de o prudenţă exagerată şi se abţin să cumpere orice fel de petrol care este încărcat din porturile ruseşti.

Potrivit datelor analizate de Reuters, în luna octombrie diferenţa de preţ dintre ţiţeiul kazah şi cel rusesc cu livrare în Italia şi Turcia a scăzut până la 1,3 dolari per baril, de la o primă de 16,7 dolari per baril în luna ianuarie 2023.

Companiile europene de rafinare nu sunt dispuse să plătească preţuri mari pentru ţiţeiul expediat din porturile ruseşti în contextul dificultăţilor logistice, a cerinţelor de a dovedi că este vorba de ţiţei non-rusesc şi a întârzierilor în procesarea plăţilor. De asemenea, în lunile anterioare, multe companii europene au introdus restricţii cu privire la navele care au intrat în porturile ruseşti, ceea ce constituie un alt motiv pentru diminuarea primelor pentru ţiţeiul kazah, au precizat sursele.

Turcia, Italia şi România rămân principalii cumpărători de ţiţei KEBCO. Petrolul kazah este furnizat în România pentru rafinăria Petromidia deţinută de KazMunaiGas (KMG), iar restul volumelor sunt vândute pe piaţă către diferite companii de rafinare.

Articole recente

Acord UE-SUA: Franţa a fost “un pic singură”, regretă premierul francez

Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…

2 ore ago

Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia CJ Buzău; Lungu (PSD): Ar fi o onoare pentru noi

Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…

2 ore ago

Rusia a elaborat un proiect legislativ pentru denunţarea tratatului cu SUA privind reconversia plutoniului

Guvernul rus a depus joi în Duma de Stat, camera inferioară a parlamentului, un proiect…

3 ore ago

Ministrul Mediului, la Poiana Largului: Există un risc pentru sănătatea oamenilor; măsurile luate – în sistem de urgenţă

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, la viaductul de la Poiana…

4 ore ago

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB,…

4 ore ago

SUA: Kamala Harris va publica o carte despre campania sa prezidenţială din 2024

Fosta vicepreşedintă americană Kamala Harris a anunţat joi că va publica în septembrie o carte,…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More