Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzDumitru Chisalita, Presedintele Asociatiei Energia Inteligenta
Modul în care a fost concepută Legea plafonării prețului la gaze va aduce o concentrare a pieței în mâna unui număr extrem de mic de furnizori, eliminând speranța a unor Prețuri Corecte la Gaze în anii următori.
România are în momentul de față circa 50 de furnizori licențiați activi:
– cca.10 sunt furnizori conjuncturali – producători de gaze naturale au consumatori mari de gaze naturale care pentru considerente de echilibrare a consumului au devenit și furnizori – care nu ofertează gaze pe piața consumatorilor casnici;
– cca.30 sunt furnizori mici de gaze integral cu capital românesc, care în general sunt și distribuitori de gaze în anumite zone restrânse din România și cu capital operațional funcțional dimensionat pentru un rulaj de cash-flow de 3 luni;
– cca.10 furnizori de gaze, aproape exclusiv firme multinaționale, fără probleme reale de rulaj.
Furnizorii de pe piața de gaze din România achiziționează gaze naturale, pentru a-și asigura cu gaze portofoliul de clienți de pe piață în mod tradițional în lunile aprilie și octombrie. Astfel, în luna aprilie 2021 s-au achizitionat gaze la un preț mediu ponderat de 73,61 lei/MWh (conform site ANRE). Furnizorii au achiziționat gaze după luna octombrie 2021, la prețuri de până la 500 lei/MWh (conform site BRM). Conform Legii Plafonării, furnizorii indiferent de prețul gazelor achiziționate trebuie să vândă gazele populației la maxim 250 lei/MWh (preț gaze marfă), urmând ca diferența față de prețul de achiziție să fie acoperit de stat. Aceasta se prezintă publicului.
În fapt, legea plafonării stabilește că furnizorul primește doar diferența între prețul mediu al gazelor achiziționate în perioada aprilie 2021 – martie 2022, respectiv pentru luna decembrie 2021 este media martie 2021 – noiembrie 2021, pentru luna ianuarie 2022 – media martie 2021 – decembrie 2021 etc. Astfel, analizând situația prețurilor gazelor achiziționate/vândute de furnizori în piață, nici un furnizor nu va primi în anul 2021 bani de la stat pentru diferența între prețul gazelor achiziționate și cel al gazelor vândute la preț plafonat.
Această situație va face, cel mai probabil, ca furnizorii mici să nu mai aibă în luna ianuarie 2022 cash-ul necesar pentru a putea plăti gazele care urmează să le fie livrate sau să depună garanțiile pentru contractele de echilibrare etc. și apreciem că luna ianuarie 2022 mulți dintre furnizori vor rămâne fără licența de furnizare gaze. Piața de gaze riscă să se restrâgă la cca. 10 furnizori de gaze activi importanți (exceptându-i pe cei conjuncturali), respectiv vom asista la o concretrare puternică a pieței de gaze în care vor fi prezente aproape exclusiv firme multinaționale sau cu capital extern.
15 ani de creștere a pieței de gaze vor fi șterse cu buretele unei legi de plafonare a prețului prost făcute sau poate intenționat facute pentru un anumit scop: eliminarea unor furnizori și îmbogățirea altora.
Dorințele neoliberale ale unor conducători din România urmează să se îndeplinească în perioada următoare, doar că modelele similare europene plasau capitalul autohton în rândul firmelor care urmau să compună oligopolul din piață.
Autor: Dumitru Chisăliţă
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More