Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzEliminarea plafonării/compensațiilor din facturile de gaze naturale este un proces mult mai dificil de realizat decât a fost introducerea lor. Chiar dacă astfel de măsuri sunt necesare, în unele momente ale unei piețe libere, atunci când există derapaje, modul de construcție trebuie sa fie unul bazat pe principii tehnico-sociale și din considerente populiste.
Eliminarea compensațiilor la gaze și energie electrică va urma cel mai probabil drumul eliminării ”pensiilor speciale”. Există un număr limitat de consumatorii/furnizori privilegiați, care au mari avantaje din această plafonare/compensare și vor face tot posibilul, folosindu-se de diverse tertipluri să mențină această construcție convenabilă pentru ei.
Realizăm o analiză a situației existente pe piața de gaze din perspectiva eliminării/neeliminării plafonării prețurilor – vezi foto.
Eliminarea plafoanelor la prețurile energiei/gazelor ar aduce instantaneu aplicarea prețurilor existente în contractele în vigoare.
Prețul plafonat la gaze pentru consumatorii casnici este 0,31 lei/kWh cu TVA inclus față de 0,57219 lei/KWh fără TVA (0,68 lei/kWh cu TVA inclus), pretul existent în contractele dintre un furnizor și un client casnic din Bucuresti (acest preț este valabil în cazul facturii alăturate până în luna aprilie 2024).
Astfel, eliminarea plafoanelor va aduce în cazul acestui client din București o creștere instantanee a prețului cu 119% (în cazul de față clientul ar plăti în iarna următoare cca 10.000 lei, față de cca. 4600 lei cât ar fi plătit la prețul plafonat).
În același timp avem furnizori care au achizitionat în cea mai mare parte, pentru următorul an, gazele pentru populație la un preț plafonat de 150 lei/kWh, ceea ce ar face ca o decizie de eliminare a plafonării prețurilor să aducă instantaneu un profit suplimentar la nivelul furnizorilor de până la 150%!!!
Lipsa unei pregătiri corespunzătoare a consumatorilor, agravată de modul defectuos în care statul a derulat politicile de protejare a consumatorilor în anul 2021-2022, îi va face pe aceștia să nu conștietizeze și să nu reactioneze corespunzător la o eventuală eliminare a plafonării prețurilor la gaze, respectiv să nu meargă înspre platforma www.anre.ro pentru a-și căuta un alt furnizor, ”trezindu-se” în plină iarnă cu facturi uriașe.
Dacă consumatorii ar merge către platforma anre.ro, ofertele existente astăzi acolo teoretic le-ar permite să achite aceleași prețuri ca acum. Dar, având în vedere statistica unor situații similare din trecut (2012, 2020), apreciez că aceste prețuri nu vor mai fi aceleași după o decizie de eliminare a plafonării prețului la gaze în această toamnă, ele vor fi mai mari. Probabil invocânduse evoluția prețurilor din iarna 2023/2024 – respectiv dacă luăm prețurile futures ale gazelor de pe TTF, prețurile minime probabil ofertate ar fi la un nivel de circa 0,38-0,4 lei/kWh cu TVA inclus (o creștere de cca 22% – 29%).
Astfel, cel mai probabil scenariu pentru iarna următoare, al unei eliminări potențiale, de la 1 octombrie 2023. a plafonării/compenzării prețurilor la gaze ar fi următorul:
Sigur neeliminarea prețurilor la gaze înseamnă un efort pe bugetul de stat, care va aduce cu siguranță creșteri de taze și impozite. Respectiv greul va cădea tot pe populația săracă, care va trebui să achite impozite suplimentare pentru a compensa o parte din factura unor persoane cu venituri mari. O mare inechitate. În același timp această schemă nu este sustenabilă la nesfârșit. Dar cel mai mare argument al eliminării acestei plafonări este faptul că această schemă ”bagă” bani nemeritați în buzunarul unor furnizori.
În concluzie, o eventuală decizie de eliminare a plafonării prețurilor la gaze trebuie luată cu cel puțin 6 luni înainte, urmată de un calendar de eliminarea a plafonării / compensării, astfel încât să nu se ajungă în situația în care consumatorii să sufere mai mult decât dacă această schema de ajutor nu ar fi fost introdu-să și să nu determine o modalitate de a crea profituri excedentare conjuncturale pentru furnizori.
Plafonarea prețurilor la energie nu este sustenabilă la nesfârșit și ca atare trebuie să fie eliminate la un moment dat, cu următoarele acțiuni imediate:
INVL Renewable Energy Fund I, un fond de investiții în proiecte de energie regenerabilă, administrat…
Investițiile ENGIE Romania au depășit 2 miliarde euro, în cei 20 de ani de activitate,…
Consiliul Concurenței a autorizat cu condiții tranzacțiile prin care Vodafone România S.A. intenționează să preia…
Consiliul Concurenței a emis recent aprobarea pentru achiziția Telekom România Mobile Communications de către Vodafone…
Preşedintele american Donald Trump îşi continuă atacurile asupra personalităţilor publice care au susţinut-o pe Kalama…
Ministerul Transporturilor propune modificarea tarifelor pentru transportul feroviar de călători în contextul majorării cotei de…
This website uses cookies.
Read More
View Comments