Afaceri

eToro: Întârzieri, întreruperi și prețuri mai mari: lipsa semiconductoarelor perturbă producția în întreaga lume – de la console de jocuri la mașini; Blocarea Canalului Suez a destabilizat și ea piețele

de Ionuț Paulenco, analist al platformei de investiții eToro

 Blocarea Canalului Suez săptămâna trecută de către nava container Ever Given a provocat fluctuații ale prețului petrolului. După o săptămână volatilă, prețul petrolului a ajuns vineri la 61 de dolari barilul.  Acțiunile din industria petrolului și combustibililor, cum ar fi Exxon Mobil sau BP, au evoluat similar cu petrolul, scăzând marți și joi înainte de recuperarea pierderilor vineri. Aceste fluctuații pe termen scurt ale prețului petrolului nu sunt transmise prețurilor la pompă, deoarece în România plătim acum peste 5,30 RON pe litrul de benzină.

Criza de semiconductori

Producătorii de petrol și derivate nu sunt singurii care se confruntă cu probleme de aprovizionare. Multe companii care folosesc microcipuri suferă, de asemenea, de un deficit grav, care s-au înrăutățit în ultimele luni. Acest lucru nu afectează doar producătorii de electronice – de la telefoane mobile la console de jocuri – ci și producătorii de mașini.

Deficitul se datorează în mare măsură întreruperilor producției cauzate de coronavirus. Mulți producători de cipuri au reluat deja producția completă, dar întârzierile sunt greu de recuperat, mai ales că cererea de procesoare a crescut în timpul pandemiei. Toate aceste probleme afectează vânzările companiilor. De exemplu, Sony, producătorul PlayStation 5, nu poate satisface cererea pentru noile sale console. În 2020, a vândut 5,21 milioane de console pentru aproximativ 2,6 miliarde de dolari, iar cererea de pe piață a fost chiar de peste două ori mai mare.

Producătorii auto, de la giganți precum GM, Ford, Toyota, până la Nio opresc producția. Dacia anunță întârzieri.

Lipsa de cipuri provoacă întreruperi masive de producție pentru producătorii de autoturisme, care sperau să valorifice creșterea post-pandemie, să profite de ratele scăzute ale dobânzii și de fondurile de stimulare economică. Unul câte unul, de la giganți precum GM, Toyota și Ford, la Volvo și Honda  până la noii veniți, cum ar fi producătorul chinez de vehicule electrice Nio, au anunțat oprirea producției, deoarece vehiculele de astăzi au nevoie de foarte multe cipuri, iar aprovizionarea este deficitară. Acțiunile producătorilor de mașini au scăzut în ultimele zile, deoarece nicio soluție rapidă nu pare să se întrevadă, în ciuda ordinelor executive ale administrației Biden menite să rezolve criza.

Dacia a început să primească comenzi pentru noul său model electric Dacia Spring săptămâna trecută. În ciuda cererii uriașe care a condus la prăbușirea platformei sale de comenzi online, compania românească a trebuit “să verse apă rece” peste așteptările clienților, anunțând că, din cauza crizei mondiale de cipuri, va putea începe să livreze mașinile abia în șase luni, iar unii dintre clienți își vor primi mașinile abia în 2022.

Copiii mai au de așteptat pentru noile console

Deși se pare că deblocarea Canalului Suez este aproape completă, ar putea dura săptămâni sau luni până când transportul internațional să revină la normal. Fiecare zi de blocaj a adus perturbări din ce în ce mai grave în lanțurile de aprovizionare de bunuri de pe piețele europene, inclusiv în România. Mărfuri în valoare de 9,6 miliarde de dolari sunt transportate în fiecare zi prin canal. În afară de microcipuri, materii prime și componente industriale, aceste containere transportă, de asemenea, pachete cu comenzi de pe site-ul chinez Aliexpress și cele mai recente console de jocuri, care sunt așteptate cu nerăbdare de copii.

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

5 ore ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

5 ore ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

6 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

7 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

7 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

9 ore ago

This website uses cookies.

Read More