International

Europenii cu maşini pe motorină se îndreaptă spre noi majorări de preţuri din cauza Rusiei

Automobiliştii europeni care folosesc vehicule pe motorină, care se luptă deja cu preţuri record, se îndreaptă spre noi majorări de preţuri la pompă comparativ cu cei care au automobile pe benzină, arată o analiză realizată de Reuters, potrivit Agerpres.

Restricţiile cu privire la importurile de motorină din Rusia, impuse după invazia din Ucraina, au subminat statutul motorinei de alternativă ieftină la benzină în Europa, agravând o criză a costului vieţii în regiune.

“În mod fundamental, Europa nu poate supravieţui fără motorina rusească”, susţine Kevin Wright, analist la firma de consultanţă Kpler.

Pe lângă impactul direct asupra celor aproximativ 140 de milioane de automobilişti europeni care folosesc motorină, preţurile mari la acest combustibil afectează întreaga economie şi inflaţia deoarece este carburantul preferat de către industria şi fermierii europeni.

Datele analizate de Energy Aspects şi Wood Mackenzie arată că diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per barul în trimestrul al doilea.

“Dacă foloseşti un automobil pe motorină este probabil că vei fi afectat puţin mai mult decât unul pe benzină”, spune Eugene Lindell, analist la FGE.

Aceasta problemă este una care afectează în mod deosebit Europa. Cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu 4,5% în SUA.

Analiştii avertizează că impactul deplin al invaziei ruseşti asupra pieţei energetice abia urmează să fie resimţit. La finele lunii mai liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. Aceste sancţiuni introduse treptat înseamnă că toate livrările de ţiţei rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise de la începutul lunii decembrie şi toate produsele rafinate ruseşti două luni mai târziu.

Multe companii fie au încetat să cumpere combustibili ruseşti sau au început să caute alternative la ţiţeiul rusesc Urals, care sunt mai potrivite pentru producţia de benzină decât de motorină. În consecinţă, analiştii se aşteaptă ca preţurile la benzină se se mai reducă în trimestrul patru, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, în timp ce motorina este posibil să rămână scumpă.

Însă creşterea preţului motorinei este posibil să accelereze o tranziţie dinspre vehiculele diesel, chiar dacă pe termen lung, în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035.

Tranziţia de la automobilele pe motorină spre cele pe benzină a devenit evidentă în ultimii ani, susţine Rimoon Agaiby, responsabil pentru Germania la firma de consultanţă auto Ricardo. “Orice majorare a diferenţei de preţ între motorină şi benzină nu va face decât să sprijine această tendinţă”, a adăugat Agaiby.

Datele de pe piaţa automobilelor second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult vehicule diesel comparativ cu cele benzină. Portalul Motorway a calculat că vânzările de automobile second-hand pe motorină au crescut cu 21% începând din luna mai şi până în luna iunie, comparativ cu o creştere de 13% în cazul automobilelor pe benzină.

Deşi automobilele electrice ar putea oferi o soluţie, pe termen mediu, problemele pentru consumatorii europeni ar putea să se agraveze având în vedere că pentru flota de vehicule comerciale din Europa nu există o alternativă eficientă la motorină.

Articole recente

Consolidarea finanțelor publice va contribui la ajustarea deficitului balanței comerciale (Andrei Rădulescu)

de Andrei Rădulescu Pe parcursul ultimelor decenii România s-a confruntat cu persistența dezechilibrelor macroeconomice, evoluție…

o oră ago

Tulcea – Un nou mesaj RO-ALERT pe fondul războiului din Ucraina

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a transmis, în noaptea de marți spre miercuri, un…

o oră ago

ELECTROMAGNETICA S.A – Vânzarea stațiilor de încărcare vehicule electrice Lotul I și/sau Lotul II

ELECTROMAGNETICA S.A., cu sediul în Str. Calea Rahovei, nr. 266-268, București, sector  5, înregistrată la…

2 ore ago

China și India convin să coordoneze comerțul, chiar dacă SUA critică „centrul global de tranzacționare a petrolului rusesc” (Zero Hedge)

După ani de tensiuni crescânde între rivalii nucleari China și India, care au ajuns chiar…

2 ore ago

Acțiunile criptomonedelor se prăbușesc pe fondul aversiunii investitorilor față de risc

Acțiunile criptomonedelor au suferit marți, pe fondul fugii investitorilor de acțiunile din sectorul tehnologic și…

2 ore ago

Un atac ucrainean întrerupe alimentarea cu energie electrică în regiunea Zaporizhzhia controlată de Rusia

Un atac ucrainean cu drone, care a avut loc marți noaptea, a întrerupt alimentarea cu…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More