Macroeconomie

Evoluția comerțului cu amănuntul exprimă accelerarea consumului privat în trimestrul I (Andrei Rădulescu)

de Andrei RĂDULESCU, Membru al Comitetului Bretton Woods (singurul economist din România și țările Europei Centrale și de Est), Cercetător Senior, Institutul de Economie Mondială din cadrul Academiei Române

Institutul Național de Statistică a publicat în această dimineață datele cu privire la evoluția volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul în România în luna martie și primul trimestru din anul curent.

Comerțul cu amănuntul reprezintă o variabilă de referință pentru consumul privat, principala componentă a PIB-ului, cu o pondere de 62,2% în anul 2023, conform celor mai recente estimări comunicate de Eurostat.

Statisticile publicate în această dimineață exprimă creșterea volumului comerțului cu amănuntul cu un ritm anual în decelerare în luna martie, ceea ce poate fi interpretat ca o normalizare după ce în februarie a fost înregistrată cea mai bună dinamică anuală din luna august 2021.

Cu toate acestea, în trimestrul I 2024 volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu o rată anuală în accelerare la 6,4%, cel mai ridicat ritm din trimestrul III 2021, evoluție susținută de climatul pozitiv din piața forței de muncă (aspect reflectat și de majorarea câștigului salarial real).

Astfel, conform datelor INS comerțul cu amănuntul din România a crescut în martie cu 0,7% raportat la februarie, evoluție determinată de majorarea vânzărilor de carburanți în magazine specializate cu o rată lunară de 2,1%.

Vânzările de produse nealimentare au stagnat, iar cele de bunuri alimentare/băuturi/tutun au scăzut cu 0,4% în martie comparativ cu februarie.

În dinamică an/an (martie 2024 raportat la martie 2023) volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 2,0% (cea mai slabă evoluție din decembrie 2023), ritm în decelerare de la 10,7% în februarie.

Se evidențiază declinul vânzărilor de produse alimentare/băuturi/tutun cu o rată anuală de 2,2% în martie, cea mai severă ajustare din septembrie 2022.

Totodată, vânzările de produse nealimentare și cele de carburanți în magazine specializate au crescut cu ritmuri anuale în decelerare la 6,5%, respectiv 0,3% în martie, cele mai slabe evoluții din decembrie 2023, aspect evidențiat în graficul de mai jos.

Prin urmare, în trimestrul I 2024 volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul s-a majorat cu un ritm anual de 6,4%, cea mai bună evoluție din trimestrul III 2021.

Se evidențiază avansul vânzărilor de produse nealimentare cu o rată anuală de 12,3% în intervalul ianuarie – martie 2024.

Vânzările de bunuri alimentare/băuturi/tutun și cele de carburanți în magazine specializate au urcat cu dinamici medii anuale de doar 1,8%, respectiv 2,7% în trimestrul I 2024.

Dinamica volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul în primul trimestru al anului curent a fost susținută de tendința de majorare a salariului mediu net real (salariul nominal după ajustarea cu inflația), coeficientul de variație între cele două variabile fiind unul ridicat.

Am aplicat metode econometrice standard și am utilizat baza de date a Institutului Național de Statistică (observații lunare) pentru a estima componentele tendință pentru volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul și pentru salariul mediu net real (pe medii mobile de 12 luni) în perioada 2006-2024.

Rezultatele estimărilor indică o corelație puternică între volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul și salariul mediu net real, un coeficient de aproximativ 87% în intervalul analizat, aspect evidențiat în graficul de mai jos.

Pe de altă parte, estimările econometrice elaborate exprimă evoluția volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul din România cu un ritm anual inferior componentei tendință pentru a 20-a lună consecutiv în martie, după cum se poate nota în graficul următor.

Această evoluție exprimă un climat mai dificil în sfera consumului privat pe parcursul ultimelor trimestre, în contextul consecințelor șocurilor din ultimii ani, inclusiv presiunile inflaționiste ridicate, creșterea costurilor de finanțare și persistența unui grad înalt de incertitudine.

La finalul acestei analize atrag atenția cu privire la faptul că evoluția volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul exprimă o accelerare pentru ritmul anual al consumului privat din România în primul trimestru din 2024.

Pe de altă parte, redinamizarea consumului privat va determina reintensificarea deficitului de cont curent, după ajustarea înregistrată anul trecut (la aproximativ 7% din PIB).

Articole recente

Exim Banca Românească prelungește oferta de economisire  cu dobânzi atractive la depozitele în lei și euro

Exim Banca Românească prelungește până la finalul lunii august oferta unică de economisire care permite…

5 ore ago

SUA şi NATO elaborează un nou mecanism de finanţare a armelor americane pentru Ucraina plătite de europeni

Statele Unite şi NATO lucrează la un nou mecanism de furnizare de echipamente militare americane…

6 ore ago

DNSC avertizează asupra unui val de înșelătorii online în care este folosită imaginea economistului Adrian Negrescu

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unui val de înșelătorii online în care…

6 ore ago

Adrian Țuțuianu – secretar de stat în cadrul SGG; Dan Reșitnec – secretar general adjunct al Guvernului

Adrian Țuțuianu (PSD) a fost numit vineri în funcția de secretar de stat în cadrul…

6 ore ago

Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea solicită convocarea AGA pentru anularea actualului proces de selecție a administratorului

Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea, care dețin împreună 5,27% din capitalul social, solicită…

6 ore ago

This website uses cookies.

Read More