Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzAutori: Ioan Dumitrascu (partener), Cristina Tudoran (senior associate), Alexandru Moraru (associate)
În ultimele zile, Guvernul și Parlamentul au mai făcut un pas în procesul de susținere a mediului de afaceri în contextul pandemiei de Covid-19, și au emis o serie de reglementări pentru prelungirea acordării unor ajutoare în domeniul relațiilor de muncă și pe parcursul anului viitor și mai multă flexibilizare pentru acordarea acestora.
Modificările sunt, în general, de bun augur, în contextul în care se așteaptă ca starea de alertă să fie menținută pentru o bună perioadă de timp și în anul următor, însă sunt instituite și formalități suplimentare, iar diversele acte normative conțin și unele necorelări care creează confuzie și risc de aplicare neunitară de către autorități. Am sumarizat în prezentul material cele mai importante modificări din domeniul relațiilor de muncă din ultima săptămână, pentru a facilita interpretarea noilor reguli de către angajatori.
Astfel, luni, 7 decembrie 2020, în Monitorul Oficial a fost publicată o nouă Ordonanță de urgență a Guvernului cu nr. 211/2020[1], ce reglementează, în esență, prelungirea aplicării unor măsuri de susținere a mediului de afaceri în ceea ce privește relațiile de muncă.
La scurt timp după, marți, 8 decembrie 2020, a fost promulgată și Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020[2] prin care sunt aduse modificări privind mecanismul de reducere a timpului de lucru a salariaților (kurzarbeit), dar și cu privire la ajutorul pentru telemuncă. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 9 decembrie 2020 și a intrat în vigoare în data de 12 decembrie 2020.
Miercuri, 9 decembrie 2020, prin Hotărârea Guvernului nr. 1046/2020[3], s-a prelungit aplicabilitatea măsurii reducerii timpului de lucru reglementată de OUG nr. 132/2020 (kurzarbeit).
Prin intermediul OUG nr. 211/2020 se prelungește, până la data de 30 iunie 2021, măsura șomajului tehnic suportat din bugetul asigurărilor de șomaj pentru salariații societăților care își desfășoară activitatea în domenii în care există în continuare restricții, salariații societăților a căror activitate se suspendă ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publică și pentru alți profesioniști.
Prin intermediul HG nr. 1046/2020, Guvernul a prelungit aplicarea măsurii reducerii timpului de lucru (kurzarbeit) până la data de 30 iunie 2021. Așadar, de principiu, angajatorii vor putea recurge și în prima jumătate a anului viitor la această măsură de sprijin în cazul reducerii de activitate.
Tot cu privire la kurzarbeit, OUG nr. 211/2020 a adus anumite modificări și elemente de noutate privind implementarea acestui mecanism de reducere a timpului de lucru.
Deși intenția Guvernului pare că a fost aceea de a veni în sprijinul angajatorilor și de a flexibiliza regimul juridic al kurzarbeit, o serie de modificări sunt lipsite de conținut prin intrarea în vigoare a Legii nr. 282/2020, întrucât sunt reglementate și de acest act normativ. Or, întrucât Legea nr. 282/2020 a intrat în vigoare la un moment ulterior, aceasta va avea prioritate acolo unde există suprapuneri între cele două acte normative.
Modificările relevante din cele două acte normative sunt:
Cu toate acestea, în paralel, aceeași prevedere a fost modificată de Legea 282/2020. Astfel, începând cu 12 decembrie, s-a revenit la posibilitatea de a reduce timpul de lucru cu cel mult 50% din durata acestuia, calculată pe bază săptămânală sau lunară, potrivit contractului individual de muncă.
Anterior, interdicția se raporta și la nivelul filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare, fără a fi clar dacă sunt vizate doar cele unde a fost redus timpul de lucru al unor salariați sau la toate aceste unități ale societății.
Legea 282/2020 menține această interdicție, reintroducând însă o formă a textului aproape identică cu cea inițială. Cu toate acestea, OUG nr. 211/2020 poate reprezenta un punct de reper pentru interpretarea acestei interdicții, având în vedere că forma inițială a textului era ambiguă și putea fi interpretată inclusiv în sensul aplicării interdicției la nivelul tuturor sediilor secundare ale societății, chiar dacă timpul de lucru a fost redus doar în anumite astfel de sedii.
Suplimentar, Legea nr. 282/2020:
Cu toate acestea, reținem că potrivit HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, care este reglementarea generală în materie, modificarea unor elemente precum salariul și durata timpului de lucru sunt obligatorii. Așadar, deși aplicația REVISAL nu conține în prezent un câmp destinat kurzarbeit și intenția Parlamentului pare a fi aceea de a elima această formalitate, în continuare se poate considera că subzistă obligația actualizării REVISAL în temeiul regulilor generale.
Totodată, Legea nr. 282/2020 aduce următoarele prevederi noi pentru decontarea indemnizațiilor, ce vor fi cuprinse într-un nou articol 11 din OUG nr. 132/2020:
Un aspect de noutate este condiția de a prezenta acest acord încheiat cu reprezentanții salariaților/ sindicatul, cu privire la numărul salariaților pentru care s-a dispus reducerea timpului de lucru. Se pare că ceea ce inițial s-a dorit a fi o măsură unilaterală a angajatorului, devine o măsură consensuală ce trebuie stabilită între angajator și partenerii de dialog social. Apoi, se ridică întrebarea cum vor proceda angajatorii unde salariații nu și-au ales reprezentanți, respectiv unde nu a fost constituit un sindicat. În orice caz, această noutate legislativă este susceptibilă să îngreuneze aplicarea kurzarbeit, deoarece este probabil ca, în cele mai multe cazuri, reprezentanții salariaților/ sindicatul să nu fie de acord cu reducerea timpului de lucru, ceea ce ar conduce la imposibilitatea decontării indemnizațiilor de la stat.
De asemenea, documentația pentru decontarea indemnizației va fi mult mai riguroasă, urmând să fie necesară inclusiv dovedirea reducerii cifrei de afaceri pe baza documentelor financiar-contabile.
O altă problemă poate fi ridicată de necesitatea semnării de către salariat a deciziei privind reducerea timpului de muncă, în sensul luării la cunoștință a acesteia. Avem în vedere mai ales societățile unde o parte sau toți salariații lucrează de acasă, în regim de telemuncă, iar semnarea deciziei de către salariat poate fi dificil de asigurat. Într-o astfel de situație, credem ca este rezonabil să se probeze de către angajatori comunicarea deciziei prin mijloace alternative (i.e., prin e-mail, prin poștă cu confirmare de primire, executor judecătoresc), dacă ulterior se poate proba și confirmarea expresă de luare la cunoștință din partea angajaților (e.g. inclusiv prin email).
În practică, unii angajatori au reclamat întârzierea decontărilor indemnizațiilor, deși termenul de decontare era de 10 zile de la data depunerii cererii și a documentelor. Având în vedere reducerea la jumătate a termenului de decontare a indemnizațiilor, va fi interesant de urmărit măsura în care autoritățile județene pentru ocuparea forței de muncă vor reuși să respecte acest termen.
Prin Legea nr. 282/2020 se modifică și categoria salariaților pentru care angajatorii pot beneficia de ajutorul pentru telemuncă, reglementat de art. 6 din OUG nr. 132/2020. Astfel, aceste ajutoare vor putea fi acordate angajaților care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgență sau a stării de alertă pentru cel puțin 15 zile lucrătoare.
Având în vedere practica agențiilor pentru ocuparea forței de muncă și răspunsurile primite de la autoritățile publice în ultima perioadă (inclusiv Ministerul Muncii), este foarte posibil ca, în continuare, autoritățile să condiționeze acordarea acestui ajutor de existența unor acte adiționale de telemuncă încheiate cu salariații relevanți, pentru care se solicită ajutorul. Bineînțeles, dacă de la momentul angajării s-a prevăzut în contractul individual de muncă desfășurarea activității în regim de telemuncă, această condiție trebuie considerată împlinită.
De asemenea, reamintim că, potrivit unei modificări recente aduse de OUG nr. 182/2020, s-a clarificat faptul că ajutorul nu se acordă angajatorilor care au transmis în REVISAL datele privind telemunca după expirarea termenului legal de înregistrare a modificării.
Nu în ultimul rând, este important de reamintit că ajutoarele pentru telemuncă se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020. Astfel, pentru a avea șanse să beneficieze de ajutorul pentru telemuncă, companiile care au îndeplinit pe durata stării de alertă condițiile pentru accesarea acestuia ar trebui să formuleze solicitarea în timp util (unele agenții din țară deja au transmis solicitanților că au rămas fără fonduri, așa încât mediul de afaceri așteaptă noi vești pentru suplimentarea fondurilor și soluționarea favorabilă a cererilor depuse cu respectarea condițiilor legale).
[1] privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („OUG nr. 211/2020”);
[2] privind măsuri de sprijin destinate salariaților şi angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („Legea nr. 282/2020”);
[3] privind completarea Hotărârii Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare și de plată a sumelor acordate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („HG nr. 1046/2020”).
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More